۶۵ نفر کارکنان متخلف در خراسان جنوبی به مراجع قضایی معرفی شدند

بیرجند - ایرنا - بازرس کل قضایی استان خراسان جنوبی گفت: براساس بازرسی‌های انجام شده در این استان ۶۵ نفر از کارکنان دارای عناوین اتهام کیفری و تخلفات، شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی رحیمی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: بازرسی کل استان عهده دار نظارت بر تمامی فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی از بالاترین تا پایین ترین سطح است که شامل بازرسی مستمر، برنامه‌ای، موردی و فوق العاده می‌شود.

وی بیان کرد: سال گذشته ۲۳ بازرسی برنامه‌ای، ۸۶ بازرسی موردی و سه بازرسی فوق العاده داشتیم که از بازرسی‌های موردی ۳۰ گزارش و از بازرسی‌های برنامه‌ای چهار گزارش تخلف تهیه‌ شد همچنین هفت گزارش کیفری تشکیل شده که برای رسیدگی به مراجع مختلف ارسال شده است.

بازرس کل قضایی استان خراسان جنوبی گفت: در بازرسی‌های انجام شده ۴۲۲ پیشنهاد اصلاحی به دستگاه‌های اجرایی ارائه شد که از این تعداد ۱۷۲ مورد اجرا و ۲۵۰ مورد دیگر در بخش‌های مختلف اداری در حال اجراست.

وی افزود: همچنین در گزارش‌های کیفری ۱۲ متهم به مراجع قضایی معرفی شدند که از این تعداد چهار نفر رئیس اداره و کارشناس و هشت نفر کارمند امور دفتری بودند.

رحیمی گفت: عناوین اتهامی این افراد شامل اختلاس، مداخله کارکنان در معاملات دولتی، تصرف غیر قانونی یا استفاده غیر مجاز در اموال و وجوه دولتی، اخذ وجه، زیاده یا برخلاف قانون و نبود جلوگیری از ساخت و سازهای غیر قانونی در استان بوده است.

وی بیان کرد: متهمان دارای عناوین تخلفات نیز شامل ۵۳ نفر بودند که در خلال بازرسی‌ها شناسایی شدند و از این تعداد ۱۳ نفر رئیس اداره، هشت معاون، یک شهردار و ۲ عضو شوراهای اسلامی در استان بودند که به مراجع ذی‌ربط معرفی شدند.

بازرس کل قضایی استان خراسان جنوبی گفت: عناوین تخلفات این افراد شامل تسامح در حفظ و نگهداری اسناد و وجوه دولتی، ایراد خسارت به اموال دولتی، سوءاستفاده از مقام و موقعیت اداری و شغلی و در نهایت کم کاری و سهل انگاری در انجام وظایف محول است.

وی گفت: در خلال بازرسی‌هایی که انجام می‌شود به یافته‌هایی از موضوعات خاصی که محتمل است امر تخلفاتی، مجرمانه یا سوءجریانی در پی داشته باشد برخورد می‌کنیم لذا به محض حصول چنین یافته‌هایی وظیفه داریم در راستای تکالیف پیشگیرانه ورود کرده و هشدارهایی درخصوص وقوع جرم و انحراف به دستگاه‌های اجرایی اعلام کنیم.

رحیمی افزود: سال گذشته ۱۴۹ مورد نامه هشداری به دستگاه‌های مختلف اجرایی ارسال شد تا پیشگیری لازم را انجام دهند، ۴۷۲ مورد اثربخشی این اقدامات پیشگیرانه را در پی داشت که سبب اصلاح و برگشت شده است.

وی عنوان کرد: از ابتدای امسال تا پایان خرداد نیز ۳۰ پرونده بازرسی موردی تشکیل شده و از این تعداد ۱۲ مورد بازرسی و تهیه گزارش شده و بقیه در حال انجام است.

بازرس کل قضایی استان خراسان جنوبی با بیان اینکه امکان ثبت گزارش فساد از هر نقطه کشور در سامانه ۱۳۶ سازمان بازرسی وجود دارد گفت: در سامانه تلفنی به صورت برخط گزارش‌ها ضبط می‌شود و پاسخ را از دستگاه‌های اجرایی مطالبه می‌کند اگر پاسخی در مهلت مقرر ارائه نشود امر تعقیب از سوی بازرسی انجام خواهد شد.

وی افزود: این سامانه‌ در استان سال گذشته هزار و ۴۱۳ مورد گزارش ثبت کرده که از این تعداد ۷۴۳ مورد شکایت شهروندان و ۶۷۱ مورد گزارش فساد بوده است، هزار و ۳۶۳ مورد از این تعداد رسیدگی و خاتمه شده، ۵۰ مورد جریانی بوده که رسیدگی به آن ادامه دارد و تا تیرماه به پایان خواهد رسید.

رحیمی با اشاره به وجود سرمایه‌های معدنی در سطح استان گفت: آزادسازی چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع پهنه‌های معدنی از نتایج رسیدگی به گزارش‌ها بوده است که موجب جذب سرمایه گذار می‌شود.

وی افزود: جلوگیری از تغییر کاربری به مساحت ۳۲ هزار و ۴۰۷ متر مربع اراضی شهری در مرکز استان هم به سرانجام رسید که با توجه به ارزش اقتصادی آن پرونده مهمی است.

بازرس کل قضایی استان خراسان جنوبی گفت: موضوع دیگری که سال گذشته بازرسی کل استان به آن ورود پیدا کرد، پرداخت نشدن سود قانونی لازم به سپرده‌های کوتاه مدت سپرده گذاران در یک بانک بود که اصلاح رویه کشوری را به همراه داشت.

وی افزود: در بررسی قرارداد خدمات شهری یکی از شهرداری‌ها نیز بالغ بر ۳۰ میلیارد ریال افزایش قرارداد کشف شد که غیرقانونی بود چون اضافه تعداد روزهای مرخصی قابل ذخیره نیروهای شرکتی با بازرسی‌های انجام گرفته احراز شد.

رحیمی گفت: در یکی از قراردادهای خدمات شهری یکی از شهرداری‌ها هم ۱۷۴ میلیارد ریال از محل آورده‌ای که برای ماشین آلات بود، کشف و شهرداری مکلف به اصلاح قرارداد شد.

وی افزود: همچنین در احداث و تکمیل ساختمان‌ ستادی یکی از ادارت کل در مرکز استان فرایند مناقصه شکل قانونی نداشت اما با ورود بازرسی کل استان روند اصلاح و از تضییع اموال و وجوه دولتی به مبلغ بیش از ۲۹ میلیارد ریال جلوگیری شد.

بازرس کل قضایی استان با اشاره به تخریب ۷۵ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در خراسان جنوبی اظهار کرد: این تخریب ۹.۶ هکتار از اراضی مختلف شهری، روستایی، ملی و منابع طبیعی را در برداشت.

وی با اشاره به انتقال قابل توجه پرونده فعالان اقتصادی و مالیاتی به استان گفت: با این اقدام مبلغ چهار هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال درآمد مالیاتی به صورت مستقیم برای استان حاصل شده است.

رحیمی همچنین با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری گفت: مجموعه سازمان بازرسی برای دستگاه‌های اداری و اجرایی از بدو وقوع حادثه بالگرد رئیس‌ جمهور شهید، چگونگی امر ارائه خدمات و اجرای برنامه‌های متخلف دستگاه‌های اجرایی را مد نظر دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha