کرملین: پیشنهاد صلح پوتین روی میز است؛ شلیک موشک‌های آمریکایی بی‌پاسخ نخواهد ماند

مسکو- ایرنا- سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه گفت:‌ پیشنهاد صلح ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه درباره (مناقشه) اوکراین، حتی پس از حمله روز یکشنبه نیروهای مسلح کی‌یف به سواستوپل همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری تاس، دیمیتری پسکوف دوشنبه این سخنان را در نشستی خبری در پاسخ به سؤالی با این مضمون مطرح کرد که آیا پیشنهاد پوتین با توجه به حمله اوکراین با موشک‌های آمریکایی به سواستوپل معتبر است یا خیر.
وی در عین حال تأکید کرد: روسیه به خوبی درک می کند که چه کسی پشت حمله موشکی به شبه جزیره کریمه است. 

رئیس‌جمهوری روسیه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) در دیدار با کارکنان ارشد وزارت امور خارجه روسیه، پیشنهاد صلحی را برای حل و فصل مناقشه اوکراین مطرح کرد. وی ۲۰ ژوئن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:‌ شرایط پیشنهادی فدراسیون روسیه برای حل و فصل مناقشه در اوکراین بسته به وضعیت میدانی تغییر خواهد کرد. پوتین افزود: روسیه آماده است به پیشنهاد مذاکرات درباره اوکراین «حتی فردا» پاسخ دهد، مهم نیست در کجا ممکن است انجام شود، پیشنهادات مسکو «روی میز است.»

وزیر امور خارجه روسیه نیز اول تیرماه ۱۴۰۳ در این باره گفت:‌ ابتکار صلح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، چهارمین پیشنهاد مسکو برای حل و فصل مناقشه اوکراین است.
سرگئی لاوروف با اشاره به پیشینه‌ای از مذاکرات حل مناقشه بین روسیه و اوکراین گفت:‌ اگر توافقنامه حل و فصل در فوریه ۲۰۱۴ شکسته نمی‌شد، اکنون اوکراین در مرزهای سال ۱۹۹۱ قرار داشت.
وی گفت:‌ در مرحله بعد، بار دیگر فرصت حفظ تمامیت ارضی اوکراین به نوعی از دست رفت؛ توافقنامه های استانبول در آوریل ۲۰۲۲ تمامیت ارضی اوکراین را نیز تضمین می کرد، اما بر اساس واقعیت هایی که قبلاً روی زمین ایجاد شده بود اما غرب، ولودیمیر زلنسکی را از امضای این توافقنامه‌ها منع کرد.
وزیر خارجه روسیه گفت: کسانی که از طریق کودتای خونین در اوکراین به قدرت رسیدند و اقدامات روس هراسی و نئونازی را دنبال کردند، تمامیت ارضی کشور خود را از بین برد. حال آنکه توافقاتی حاصل شد و اگر آنها اجرا می شدند اوکراین تمامیت ارضی خود را احیا می کرد، اما، البته، بدون کریمه، اما اوکراین نمی خواست تمامیت ارضی خود را به قیمت اعطای حقوق اولیه خودمختار به دونباس، لوهانسک و دونتسک از جمله حق صحبت به زبان مادری خود حفظ کند.

هشدار درباره پیامد دخالت مستقیم آمریکا در جنگ اوکراین
سخنگوی کرملین در بخش دیگری از این نشست خبری حمله روز یکشنبه به شبه جزیره کریمه را وحشیانه خواند و گفت: پوتین عمیقاً با بستگان کشته شدگان در کریمه و داغستان ابراز همدردی می‌کند. 
وی ادامه داد: در این پیوند، روسیه پیام تسلیت از سوی کشورهای غیردوست دریافت نکرده است، از سوی آنها هیچ سخنی در محکومیت آنچه در داغستان اتفاق افتاد بیان نشد. 

سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه همچنین گفت:‌ دخالت مستقیم ایالات متحده آمریکا در خصومت‌هایی که منجر به کشته شدن غیرنظامیان روسیه می شود، نمی تواند عواقبی نداشته باشد.
پسکوف این سخنان را در پاسخ به این سؤال که روسیه پس از حمله تسلیحات آمریکایی به زیرساخت های غیرنظامی سواستوپل چه اقدامات تلافی جویانه ای علیه ایالات متحده انجام خواهد داد، بیان کرد.
وی در پاسخ به این پرسش، همچنین سخنان قبلی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در این مورد در گفت وگو با رؤسای خبرگزاری‌های بین‌المللی در سن‌پترزبورگ را یادآور شد.
پوتین در آن نشست گفته بود که روسیه می تواند تسلیحات دوربرد خود را در مناطقی از جهان مستقر کند که از آنجا حملات حساسی به کشورهای عرضه کننده سلاح به اوکراین صورت خواهد گرفت.

پیش از این، نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از موشک‌های «اتاکمز» (ATACMS) ساخت آمریکا با کلاهک‌های خوشه‌ای به سواستوپل، بزرگترین شهر شبه جزیره کریمه، حمله کردند که چهار موشک سرنگون شد و یک موشک دیگر منحرف و بر فراز شهر منفجر شد.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت روسیه، ۱۲۴ نفر از جمله ۲۷ کودک در جریان حمله نیروهای اوکراینی با استفاده از موشک آمریکایی به منطقه سواستوپل مجروح شدند و سه نفر از جمله دو کودک کشته شدند.

وزارت دفاع روسیه پیش از این اعلام کرده بود: واشنگتن مسوول حمله موشکی به غیرنظامیان سواستوپل است، زیرا تمام امور پروازی موشک‌های آمریکایی زمین به زمین اتاکمز توسط متخصصان آمریکایی انجام می‌شود.
در این پیوند، وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه سفیر آمریکا در مسکو را احضار و مراتب اعتراض خود را به حمایت واشنگتن از عملیات علیه غیرنظامیان در خاک روسیه از جمله حمله موشکی به سواستوپل اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

تطبیق دکترین هسته‌ای مسکو با واقعیت‌های جدید
 سخنگوی کرملین در نشست خبری روز دوشنبه خود همچنین تأیید کرد که مسکو در حال بحث در مورد تطبیق دکترین هسته ای روسیه با واقعیت های جدید است.

پیش از این، آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته دفاعی دومای دولتی روسیه گفته بود که در صورت افزایش چالش ها و تهدیدها علیه روسیه، دکترین هسته ای این کشور می تواند تغییر کند. به گفته وی، همه چیز به چگونگی تغییر وضعیت نظامی-سیاسی بستگی دارد. وی خاطرنشان کرد: این دکترین منعکس کننده واکنش روسیه به اتفاقاتی است که در اطراف این کشور رخ می دهد. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha