پوتین: پیشنهاد صلح روسیه قادر به توقف درگیری اوکراین است

مسکو- ایرنا- رئیس‌جمهوری روسیه معتقد است:  پیشنهاد صلح ارائه شده توسط این کشور قادر به توقف درگیری در اوکراین و انتقال حل آن به یک کانال دیپلماتیک است.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین در پیامی به آیین آغاز به کار دهمین نشست بین‌المللی خوانش‌های پریماکوف در مرکز تجارت جهانی مسکو ابراز امیدواری کرد که در این نشست به پیشنهاد روسیه برای حل مسالمت آمیز بحران اوکراین توجه لازم صورت گیرد.
وی افزود: امیدوارم برخلاف بسیاری از سیاستمداران غربی که قصد ندارند ابتکاری که ما ارائه کرده‌ایم را مورد بررسی قرار دهند، شرکت‌کنندگان در نشست بین‌المللی پریماکوف به بررسی اندیشمندانه و منطقی آن بپردازند و بررسی کنند که آیا این پیشنهاد می‌تواند مناقشه اوکراین را متوقف کند و آن را به سمت حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک سوق دهد.


بریکس در مسیر ایجاد نظم نوین جهانی
رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ریاست این کشور در سال ۲۰۲۴ بر گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به بریکس اظهار داشت: بریکس در حال تبدیل شدن به موتور محرکه ایجاد نظم جهانی عادلانه، برابر و به دور از هر گونه دیکته و تحمیل به کشورها است.
وی گفت که بریکس منافع اکثریت جهان را نمایندگی می‌کند و شک ندارم که در نشست پریماکوف، نقش و چشم انداز توسعه بیشتر بریکس بررسی خواهد شد.
وی تصریح کرد:‌ در نشست پریماکوف، مهمترین مشکلات عرصه سیاست و اقتصاد جهان مطرح می‌شود و بحث‌ها واقعاً صریح و غیررسمی است، مانند یک جلسه طوفان فکری جمعی که یوگنی پریماکوف(نخست وزیر و وزیر خارجه پیشین روسیه) آن را بنیان نهاد.
پوتین توجه شرکت کنندگان در این نشست به ایده های روسیه برای تشکیل یک سیستم امنیت برابر و غیرقابل تقسیم در قاره اوراسیا را خواستار شد.

این پیام را یوری اوشاکوف دستیار رئیس جمهوری روسیه در امور سیاست خارجی قرائت کرد.

درباره پیشنهاد صلح پوتین
رئیس‌جمهوری روسیه ۱۴ ژوئن (۲۵ خرداد ۱۴۰۳) در دیدار با کارکنان ارشد وزارت امور خارجه روسیه، پیشنهاد صلحی را برای حل و فصل مناقشه اوکراین مطرح کرد. وی ۲۰ ژوئن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:‌ شرایط پیشنهادی فدراسیون روسیه برای حل و فصل مناقشه در اوکراین بسته به وضعیت میدانی تغییر خواهد کرد. پوتین افزود: روسیه آماده است به پیشنهاد مذاکرات درباره اوکراین «حتی فردا» پاسخ دهد، مهم نیست در کجا ممکن است انجام شود، پیشنهادات مسکو «روی میز است.»

وزیر امور خارجه روسیه نیز اول تیرماه ۱۴۰۳ در این باره گفت:‌ ابتکار صلح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، چهارمین پیشنهاد مسکو برای حل و فصل مناقشه اوکراین است.
سرگئی لاوروف با اشاره به پیشینه‌ای از مذاکرات حل مناقشه بین روسیه و اوکراین گفت:‌ اگر توافقنامه حل و فصل در فوریه ۲۰۱۴ شکسته نمی‌شد، اکنون اوکراین در مرزهای سال ۱۹۹۱ قرار داشت.
وی گفت:‌ در مرحله بعد، بار دیگر فرصت حفظ تمامیت ارضی اوکراین به نوعی از دست رفت؛ توافقنامه های استانبول در آوریل ۲۰۲۲ تمامیت ارضی اوکراین را نیز تضمین می کرد، اما بر اساس واقعیت هایی که قبلاً روی زمین ایجاد شده بود اما غرب، ولودیمیر زلنسکی را از امضای این توافقنامه‌ها منع کرد.
وزیر خارجه روسیه گفت: کسانی که از طریق کودتای خونین در اوکراین به قدرت رسیدند و اقدامات روس هراسی و نئونازی را دنبال کردند، تمامیت ارضی کشور خود را از بین برد. حال آنکه توافقاتی حاصل شد و اگر آنها اجرا می شدند اوکراین تمامیت ارضی خود را احیا می کرد، اما، البته، بدون کریمه، اما اوکراین نمی خواست تمامیت ارضی خود را به قیمت اعطای حقوق اولیه خودمختار به دونباس، لوهانسک و دونتسک از جمله حق صحبت به زبان مادری خود حفظ کند.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه سال ۲۰۲۲ میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

درباره گروه بریکس
ایده شکل‌گیری گروه اقتصادهای نوظهور موسوم به BRIC (بریک) – متشکل از حروف نخست اسامی کشورهای برزیل، روسیه، هند و چین - در سال ۲۰۰۱ میلادی مطرح شد.
پنج سال بعد - در سال ۲۰۰۶ میلادی، در حاشیه شصت و یکمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، وزیران امور خارجه روسیه، برزیل و چین و وزیر دفاع هند یک نشست ویژه جداگانه برای توافق بر سر توسعه همکاری های متنوع در یک چارچوب چهارجانبه را بررسی کردند.
در سال ۲۰۰۹، نخستین اجلاس سران چهار کشور "بریک" در یکاترینبورگ (روسیه) برگزار شد که آنها در بیانیه مشترک نهایی، توافق کردند که گفت‌وگوها و همکاری‌های منسجم، فعال، عمل‌گرا، باز و شفاف را نه تنها به نفع کشورهای در حال توسعه و بازارهای نوظهور، بلکه برای ایجاد نظم جهانی هماهنگ که صلح پایدار و مشترک را تضمین می‌کند، توسعه دهند.
با الحاق جمهوری آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱، حرف س - "S" – (ابتدای نام South Africa ) به "بریک" اضافه شد.
به دنبال تصمیم سران گروه بریکس در نشست سالانه به میزبانی آفریقای جنوبی در تابستان ۱۴۰۲، جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی از ابتدای سال ۲۰۲۴ ( دیماه ۱۴۰۲) به گروه بریکس پیوستند.

به گفته دستیار رئیس‌جمهوری روسیه در حوزه سیاست خارجی، گروه بریکس پیش از این از نظر برابری قدرت خرید از گروه هفت پیشی گرفته است؛ گروه بریکس همچنین ۳۵.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی را به خود اختصاص داده است، در حالی که گروه هفت، سهم ۳۰.۳درصدی را به خود اختصاص داده است.
به گفته اوشاکوف، تا سال ۲۰۲۸ میلادی، وضعیت بریکس از موقعیت کنونی در قبال گروه هفت نیز ارتقا خواهد یافت و کشورهای عضو بریکس ۳۶.۶ درصد از تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص خواهند داد و سهم گروه هفت به ۲۷.۸ درصد کاهش خواهد یافت.
وی یادآور شد:‌ سهم کل کشورهای عضو گروه بریکس در اقتصاد جهانی ۵۸.۹ تریلیون دلار است؛ کشورهای عضو این گروه همچنین بیش از یک سوم از خشکی زمین (۳۶ درصد)، ۴۵ درصد از جمعیت جهان (۳.۶ میلیارد نفر)، بیش از ۴۰ درصد از کل تولید نفت و حدود یک چهارم از صادرات جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

درباره نشست پریماکوف 
دهمین دوره نشست بین‌المللی خوانش‌های پریماکوف روز سه‌شنبه ۲۵ ژوئن (پنجم تیرماه ۱۴۰۳) در مسکو آغاز به کار کرد. بنا بر اعلام برگزارکنندگان، افزون بر ۴۰ مهمان خارجی از ۱۸ کشور جهان در دهمین دوره این نشست در مسکو گردهم آمده‌اند تا درباره موضوعات مختلف با محوریت "روسیه در پس زمینه تحولات جهان" گفت و گو کنند.
بحث‌ها در این مجمع بر نقش بریکس در شکل‌دهی معماری جدید اقتصادی جهانی، سازکارهای همکاری میان کشورهای منطقه بزرگ اوراسیا، امنیت در منطقه بالتیک و تأثیر بحران‌های معاصر بر وضعیت آینده امنیت اروپا و همچنین نقش فرهنگ در روابط بین الملل متمرکز خواهد بود.
نشست بین‌المللی پریماکوف هر ساله با حضور کارشناسان و صاحب‌نظران برجسته در حوزه اقتصاد جهانی و روابط بین‌الملل در مسکو برگزار می‌شود. این نشست نخستین بار در سال ۲۰۱۵ برگزار و به یاد یوگنی پریماکوف دیپلمات مشهور، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه پیشین روسیه نامگذاری شد.
یوگنی ماکسیموویچ پریماکوف یک سیاستمدار و دیپلمات روسی بود که از سال ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ به عنوان نخست وزیر روسیه فعالیت داشت. وی، مسئولیت‌های دیگری همچون وزیر امور خارجه، رئیس شورای عالی اتحاد جماهیر شوروی و رئیس سرویس اطلاعاتی نیز در دوره حیات ۸۵ ساله خود داشت.. پریماکوف یک استاد دانشگاه (عرب شناس) و عضو هیأت رئیسه آکادمی علوم روسیه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha