۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۹
کد خبرنگار: 2203
کد خبر: 85519690
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیار خاوران در تب و تاب عید ولایت

۵ تیر ۱۴۰۳، ۱۴:۴۹
کد خبر: 85519690
دیار خاوران در تب و تاب عید ولایت

بیرجند - ایرنا - خراسان جنوبی در تب و تاب برپایی برنامه‌های عید سعید غدیر خم است و مهمانی کیلومتری غدیر نیز در شهرهای مختلف این استان برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، عید غدیر یکی از بزرگترین و مهمترین اعیاد اسلامی است که هر سال در روز ۱۸ ذی الحجه به عنوان «عیدُاللهِ‌ الاکبر» گرامی داشته می‌شود.

واقعه غدیر در سفر حجه‌الوداع و در سرزمین غدیر خم روی داد که بنا بر روایات متواتر در روز ۱۸ ذی‌ الحجه سال دهم هجرت، پیامبر اکرم (ص) به دستور خداوند، امام علی (ع) را به مقام خلافت و امامت منصوب کرد.

برپایی جشن‌های عید غدیر، ایستگاه‌های صلواتی و تلاش‌های خودجوش برای آذین بندی شهر و روستا، برپایی موکب‌ها و غرفه‌ها، نورافشانی‌ و توزیع نذری در کوچه و خیابان‌ها نشانه‌ای از عشق و ارادت مردم دیار خاوران به امیرالمومنین است.

دهه امامت و ولایت فاصله زمانی عید قربان تا عید غدیر در سراسر استان برنامه‌ها و جشن‌های مختلفی به صورت خودجوش و توسط تشکل‌های مردمی تدارک دیده شده که از مهمترین آنها مهمانی ۱۸ کیلومتری غدیر در خراسان جنوبی است.

دبیر اجرایی بنیاد بین المللی غدیر در خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۱۸ کیلومتر مهمانی غدیر در سطح استان پیش بینی شده که در مرکز استان این میهمانی به طول ۲ کیلومتر عصر امروز (سه شنبه) از میدان قدس تا میدان جانبازان و بوستان شهدای گمنام بیرجند برگزار می‌شود.

دیار خاوران در تب و تاب عید ولایت

محمد حاجی‌زاده افزود: هیات‌های مذهبی، مساجد، گروه‌های جهادی،‌ خدماتی و گروه‌های سرود در طول مسیر حضور دارند و با خدمات متنوع و جذاب، پذیرای شرکت‌کنندگان در مراسم خواهند بود.

وی از پیش بینی برپایی ۲۰۰ موکب در راستای برگزاری مهمانی بزرگ غدیر در مرکز استان خبر داد و گفت: محور مهمانی غدیر به نام شهید رئیسی و هر یک از هفت محور آن به نام یکی از شهدای خدمت نامگذاری شده است.

گروه‌های جهادی خراسان جنوبی نیز در زمینه برگزاری عید غدیر پیش قدم بوده و هر سال در قالب موکب‌های پذیرایی و اطعام، میزبان مردم در نقاط مختلف استان هستند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه انصارالرضا (ع) خراسان ‌جنوبی در این باره گفت: فعالیت گروه‌های جهادی استان از عید قربان آغاز شد تا عید غدیر در قالب‌های متنوع ادامه دارد.

مهدی هنری از برپایی ۲۳۵ موکب و ایستگاه صلواتی در سطح استان خبر داد و افزود: در این مدت بیش از ۷۴ هزار غذای گرم طبخ و توزیع شده که توزیع غذا در روز عید نیز ادامه دارد.

دیار خاوران در تب و تاب عید ولایت

وی با بیان اینکه بیش از ۱۵۸ هزار مورد چای و شربت در نقاط مختلف استان توزیع می‌شود گفت: برای جشن و پذیرایی مهمانی کیلومتری عید غدیر در استان ۲۶۳ گروه جهادی و ۲ هزار ۱۰۴ جهادگر آماده ارائه خدمات هستند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان ‌جنوبی اظهار کرد: ۴۳ موکب پذیرایی در مهمانی کیلومتری غدیر در مرکز استان آماده پذیرایی از مردم هستند.

اما مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۵۰ مجموعه برای برگزاری برنامه‌های دهه امامت و ولایت و مهمانی غدیر ثبت نام کرده‌اند و در روز عید غدیر ۲۰ موکب اطعام، ۷۷ موکب پذیرایی، ۳۵ موکب کودک و نوجوان، پنج موکب حرفه، ۱۰ موکب رسانه و ۱۱ مورد سایر مواکب فعال هستند.

حجت الاسلام حجت سالاری مکی ادامه داد: مواکب در ۱۸ کیلومتر مهمانی غدیر در سطح استان عهده دار پذیرایی و خدمات رسانی به مهمانان خواهند بود.

استاندار خراسان جنوبی هم دیشب به همراه فرماندار بیرجند و شماری از مسئولان استان از مواکب عید سعید غدیر خم بازدید کرد.

دیار خاوران در تب و تاب عید ولایت

آیین‌های دهه امامت و ولایت از یک هفته پیش در سراسر استان خراسان جنوبی شروع شده و هر گروه و قشری در تلاش است با برپای مجالس مذهبی، و شادی بخش عشق و ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت و مولای متقیان نشان دهد.

کاروان‌های شاد علوی همراه با بازسازی واقعه تاریخی غدیر، پیاده‌روی‌های خانوادگی و کیلومتری در مسیر غدیر، اطعام دهی و نذورات، پخش شربت و شیرینی، برپایی جشن‌های وصال و برنامه‌های فرهنگی هنری از جمله مراسمی است که در این استان برپا شده است.

همچنین تقارن جشن‌های غدیر و دهه امامت و ولایت با انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری سبب شده است که موکب‌های مردمی و مبلغان در گوشه و کنار استان اقدام به جهاد تبیین درباره لزوم مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در جمعه هشتم تیرماه، کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha