تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

تهران- ایرنا- آموزش عالی کشور در هفته نخست تیرماه روزهای پرکاری را سپری کرد. تجلیل از ۱۱ دانشمند برتر مهم‌ترین رویداد این هفته بود. برگزاری مراسم اربعین شهدای خدمت در دانشگاه‌ها، نام‌نویسی ۲۵ هزار داوطلب در دوره‌های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته نیز از رویدادهای مهم در روزهای نخست تابستان بود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، هفته نخست تیرماه مقارن بود با روزهای پایانی امتحانات دانشجویان و در این بازه زمانی علاوه بر اینکه حال و هوای امتحانات بر دانشگاه‌ حاکم بود، بحث‌های انتخابات ریاست جمهوری نیز بین دانشجویان داغ بود.

مهم‌ترین رویدادهای هفته گذشته اعطای دومین نشان عالی دانش به ۱۱ دانشمند، برگزاری مراسم اربعین شهدای خدمت در دانشگاه‌ها، برپایی موکب‌های پذیرایی از مهمانان عید سعید غدیر توسط دانشگاه‌ها، آغاز ثبت‌نام و انتخاب‌رشته کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد اسلامی و نام‌نویسی بیش از ۲۵ هزار داوطلب در دوره کاردانی به کارشناسی بود.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

انتشار دستاورد محققان امیرکبیر در زمینه تبدیل متان در نشریه‌ علمی بین‌المللی

نتایج پروژه محققان دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با عنوان تبدیل متان با استفاده از پلاسمای القا شده با لیزر (SD-LIP) با کمک جرقه با کاتالیزور پی دی: تولید هیدروژن غیر اکسیداتیو در نشریه بین‌المللی مهندسی شیمی منتشر شد.

این مقاله که در این نشریه بین المللی با ضریب تاثیر ۱۵.۱ به چاپ رسید، از رساله دکتری فاطمه احمدی نوری به استاد راهنمایی پرویز پروین عضو هیات علمی دانشکده فیزیک و مهندسی انرژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر استخراج شده است.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

برگزاری مراسم اربعین شهدای خدمت در دانشگاه‌ها

مراسم اربعین رییس جمهور شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و همراهانش روز (چهارشنبه، ۶ تیر) هم‌زمان با نماز ظهر و عصر در مسجد دانشگاه‌های کشور برگزار شد.

مراسم اصلی در تهران، روز پنجشنبه هفتم تیرماه از ساعت ۱۷ در مصلای امام خمینی (ره) به منظور ارائه جلوه‌ای از خدمات شهدای پرواز خدمت برگزار شد.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

موکب‌های دانشگاهی میزبان عاشقان مولا علی (ع) در عید غدیر

ایران اسلامی و پایتخت آن تهران سه‌شنبه (۶ تیرماه) هم‌زمان با عید سعید غدیر میزبان جشن‌های زیادی بود؛ دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر نیز که در خیابان اصلی برپایی این جشن (خیابان آزادی) واقع شده‌اند، با برپایی موکب‌هایی سهم خود را در این شادمانی ایفا کردند.

هم‌زمان با دهه ولایت و امامت و میزبانی شماری از دستگاه‌های فرهنگی مانند ستاد غدیر، سازمان تبلیغات اسلامی، شهرداری تهران و برخی نهادهای مردمی، جشن ۱۰ کیلومتری عید غدیر در تهران از ساعت ۱۷ تا ۲۳ در خیابان آزادی حد فاصل میدان آزادی تا بزرگراه امام علی (ع) برگزار شد.

دانشگاه‌هایی که در این مسیر قرار دارند نیز از این فرصت استفاده کرده و موکب‌هایی برای پذیرایی از مهمانان این جشن تدارک دیدند. موکب دانشگاه صنعتی امیرکبیر به نام شهید شهریاری به مناسبت عید ولایت عید سعید غدیر خم و برای خدمت‌رسانی شایسته به شرکت‌کنندگان، در مسیر این مهمانی باشکوه، از عاشقان و شیفتگان امیرالمومنین علی (ع) پذیرایی کرد.

دانشگاه صنعتی شریف نیز که سر در اصلی آن در خیابان آزادی واقع شده، در این جشن حضور داشت و برنامه‌های ویژه‌ای برای پذیرایی از مهمانان و گرامیداشت این عید بزرگ تدارک دیده بود.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

دبیر المپیک بازی‌های فکری دانشجویان منصوب شد

امین مختاری در حکمی از سوی معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به عنوان دبیر اولین المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران منصوب شد.

مختاری رییس جهاد دانشگاهی هنر، فارغ‌التحصیل کارشناسی سینما از دانشگاه هنر و کارشناسی ارشد تئاتر از دانشگاه تهران است.

ز فعالیت‌های اجرایی وی می‌توان به دبیری بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران، دبیری کمیته هنری بخش دانشگاهی دومین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، دبیر جشنواره‌های پوشاک نقش‌تن‌پوش و دیبا، دبیر هنری دومین جشنواره بین‌المللی عکاسی نگاه آبی، دبیر دانشجویی چهارمین جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی و دبیر دانشجویی ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم سبز ایران اشاره کرد.

المپیک بازی‌های فکری دانشجویان ایران با هدف جذب دانشجویان به کارهای مشارکتی و تعاملی و با هدف تأمین نیاز به مهارت‌های خلاق در حل مسائل، کنشگری در ترویج فرهنگ و هویت ایرانی- اسلامی و ایجاد نشاط بین جوانان و علاقه‌مند کردن این گروه برای حضور در فعالیت‌های جمعی همچنین پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و با عنوان جهش کاپ طراحی شده است.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

اعطای دومین نشان عالی دانش به ۱۱ دانشمند

دومین آیین اعطای نشان عالی دانش روز دوشنبه (چهارم تیرماه) هم‌زمان با بزرگداشت یک‌هزار و هفتصد و پنجاه و هفتمین سالگرد سنت آموزش عالی در ایران و نودمین سالگرد تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، فناوری و تحقیقات، حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران، حسین قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و رضا پورحسین دبیر نشان عالی دانش برگزار و این نشان عالی دانش از سوی رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران بر سینه این چهره‌ها جای گرفت.

استادان دکتر کمال خرازی، دکتر علی‌اکبر صالحی، دکتر محمدعلی آذرشب، استاد دکتر محمدرضا حافظی، دکتر جواد فیض، دکتر باقر ساروخانی، دکتر علی‌اکبر صبوری، دکتر سید حمیدرضا صادقی، دکتر یحیی عقیقی و دکتر علی خیرالدین در این مراسم نشان عالی دانش دریافت کردند.

روند بررسی صلاحیت نامزدهای دریافت نشان عالی دانش با ۱۱ شاخص در پرونده علمی و حرفه‌ای استادان انجام شده است که «داشتن اثر نوآورانه علمی و پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی در مرزهای دانش»، «تأثیرگذاری اجتماعی»، «داشتن اثر نوآورانه علمی پژوهشی در سطح ملی و بین‌المللی و ایجاد موج نو»، «داشتن جایزه بزرگ بین‌المللی در زمینه‌های علمی و پژوهشی در رشته تخصصی استاد منتخب»، «داشتن شهرت ملی و جهانی در تخصص خود»، «داشتن اثر علمی و پژوهشی در جهت تحقق اهداف علوم انسانی»، «دارا بودن آثاری در جهت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان»، «کارآفرینی در سطح ملی شاگردپروری و هدایتگری علمی و به گونه‌ای که دانشجویانی از سوی استاد به عضویت هیأت علمی در آیند»، «شخصیت متین رشد یافته و دارای تراز علمی و همسو با نظام جمهوری اسلامی» از جمله این شاخص‌هاست.

نشان عالی دانش، یک نشان ویژه و مشترک بین دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران است که به صورت سالانه در ۶ گروه و شاخه علمی به دانشمندان و استادان ایرانی و غیرایرانی دارای مرجعیت علمی که با پژوهشگران ایرانی و مراکز و نهادهای علمی کشورمان همکاری مؤثر دارند، اعطا می‌شود.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

تأیید انتخاب ۶ نفر از روسای دانشگاه‌های کشور

شصتمین جلسه کمیته انتخاب روسای دانشگاه‌های کشور به ریاست حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

بر اساس رأی اعضای کمیته دکتر محمد دوستار به‌ عنوان رئیس دانشگاه گیلان، دکتر داود یونسیان به‌عنوان رئیس دانشگاه علم و صنعت ایران، دکتر محمدرضا مجدی به‌ عنوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور، دکتر بهروز ناصری به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان ایلام و واحد ایلام، دکتر محمدرضا ولیلو به‌عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان غربی و واحد ارومیه و دکتر فرشید سلیمی ننه کران به‌ عنوان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل و واحد اردبیل انتخاب شدند.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

نام دانشگاه فنی‌حرفه‌ای به ملی‌مهارت تغییر یافت

درخواست دانشگاه فنی‌حرفه‌ای مبنی بر تغییر عنوان به عنوان دانشگاه ملی‌مهارت در جلسه ۹۷۴ شورای گسترش آموزش عالی موافقت و مقرر شد فرایند قانونی اصلاح اساسنامه توسط آن دانشگاه انجام شود.

محمدعلی زلفی‌گل در جلسه شورای گسترش آموزش عالی گفت: انتظارات ما از مراکز علمی غیرانتفاعی نسبت به مراکز دولتی باید متفاوت باشد، در این زمینه نوآوری داشته باشیم، مثلا هیات علمی تمام وقت برای دانشگاه‌های غیر انتفاعی ضروری نیست. یا اساتیدی که در صنعت توانمند هستند اما فرصت ندارند هر روز در دانشگاه باشند، می‌توانند دو روز در هفته در دانشگاه حضور پیدا کنند.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

ثبت‌نام و انتخاب‌رشته کارشناسی ناپیوسته دانشگاه آزاد آغاز شد

ثبت‌نام و انتخاب‌رشته پذیرش دانشجو صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی در مقطع کارشناسی ناپیوسته پذیرش مهرماه سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.

ثبت‌نام و انتخاب رشته برای آن دسته از رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی که در مقطع کارشناسی ناپیوسته نیمسال اول پذیرش آنها به صورت صرفاً براساس سوابق تحصیلی است، از یکشنبه ۳ تیر آغاز شده و تا روز چهارشنبه ۲۰ تیرماه ادامه خواهد داشت.

داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به نشانی www.azmoon.org ابتدا دفترچه راهنمای ثبت‌نام را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، در صورت تمایل و داشتن شرایط با تهیه کارت اعتباری نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

مهلت ثبت‌نام کارشناسی ناپیوسته تا ۹ تیر تمدید شد

سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور اعلام کرد که داوطلبان دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۳ که موفق به ثبت‌نام و انتخاب رشته نشده‌اند می‌توانند تا پایان روز شنبه؛ ۹ تیرماه برای ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

آن دسته از داوطلبانی که قبلاً فرآیند ثبت‌نام و انتخاب کدرشته‌محل‌های تحصیلی را انجام داده‌اند نیز می‌توانند در صورت تمایل تا ۹ تیرماه ۱۴۰۳، نسبت به مشاهده یا ویرایش کدرشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.

متقاضیان رشته‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی باید برای پذیرش در رشته‌های با آزمون این دانشگاه در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور به نشانی (https://www.sanjesh.org/fa-IR/sanjesh/) ثبت‌نام کنند. زمان انتخاب‌رشته برای رشته محل‌های با آزمون دانشگاه آزاد اسلامی از سوی این دانشگاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

بهره‌برداری از ۱۷ آزمایشگاه دانشگاه شریف

۱۷ آزمایشگاه دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بهره‌برداری رسید.

رئیس دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی شریف در مراسم بهره‌برداری از این مراکز آزمایشگاهی به سیر تاریخی ساخت و احداث دانشکده شیمی و ارائه گزارش از روند بازسازی و بهره‌برداری از آزمایشگاه‌های این دانشکده پرداخت.

سعید شاهرخیان با اشاره به فضاهای آزمایشگاهی موجود دانشکده شیمی گفت: اکنون ۱۱ آزمایشگاه آموزشی، ۲۲ آزمایشگاه تحقیقاتی استادان در این دانشکده وجود دارد که از نظر عمرانی تجهیز شده‌اند؛ اما همچنان از نظر تجهیزات و وسایل آزمایشگاهی کمبود داریم.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

نام‌نویسی بیش از ۲۵ هزار داوطلب در دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته

سازمان سنجش اعلام کرد: بیش از ۲۵ هزار داوطلب در دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال ۱۴۰۳ نام‌نویسی و انتخاب‌رشته کردند. زمان نام‌نویسی از ۲۷ خرداد تا ۳ تیرماه بود.

همه متقاضیان، اعم از اینکه پذیرش در رشته امتحانی آنان با آزمون یا بر اساس سوابق تحصیلی (بدون آزمون) باشد، باید مطابق ضوابط دفترچه راهنما و توضیحات این اطلاعیه، ثبت‌نام و انتخاب رشته کرده باشند.

تجلیل از ۱۱ دانشمند برگزیده/ برگزاری اربعین شهدای خدمت

پذیرش ۸۰ دانشجوی عراقی در دانشگاه علامه‌طباطبائی

جلسه توجیهی ۸۰ دانشجوی عراقی در مقطع کارشناسی ارشد برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در دانشگاه علامه‌طباطبائی انجام شد. پس از پایان جلسه دانشجویان برای ثبت‌نام به دانشکده‌های محل تحصیل مراجعه کردند.

این دانشجویان از بین ۳۰۰ متقاضی، توانستند پذیرش نهایی دانشگاه را کسب کنند. پیش از این نیز ۱۰۶ دانشجوی مقطع دکتری پژوهش‌محور، در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در دانشگاه علامه‌طباطبائی پذیرفته شدند.

ثبت‌نام آزمون زبان وزارت علوم از ۳ تیرماه آغاز می‌شود

ثبت‌نام سومین دوره آزمون زبان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری موسوم به آزمون MSRT از سوم تیر آغاز شده و تا ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. این آزمون، ۲۶ مرداد برگزار می‌شود و نتایج آن ۵ شهریور ۱۴۰۳ اعلام خواهد شد.

متقاضیان تا ساعت ۱۸ روز چهارشنبه ۱۷ مرداد ماه فرصت دارند با مراجعه به نشانی اینترنتی https://msrttest.saorg.ir/login.aspx مراحل ثبت‌نام خود را انجام دهند.

حوزه‌های برگزاری آزمون در دانشگاه‌های تهران، علم و صنعت ایران، مشهد، امام رضا علیه السلام، تبریز، مازندران، صنعتی ارومیه، علوم پزشکی شیراز، بوعلی سینای همدان، قم،گیلان، اصفهان، رازی کرمانشاه، موسسه آموزش عالی کرمان، صنعتی اراک، محقق اردبیلی، موسسه آموزش عالی امام جواد علیه السلام یزد، بیرجند، لرستان، کردستان، بین‌المللی امام خمینی ره، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان درنظر گرفته شده است.

MSRT یگ آزمون زبان انگلیسی است که توسط سازمان امور دانشجویان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با هدف سنجش سطح مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجویان و داوطلبان مقاطع تحصیلات تکمیلی طراحی شده است. این آزمون حدودا ۱۰ بار در سال و در اکثر شهرهای بزرگ ایران از سوی اداره کل بورس و امور دانشجویان خارج برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha