رفع بیکاری و کنترل گرانی مهمترین انتظارات کرمانشاهیان از رییس جمهور آینده

کرمانشاه- ایرنا- چهار گوشه ایران عزیز سرشار از خیر و برکت‌های الهی است و در صورت مدیریت صحیح و استفاده درست از منابع موجود می‌توان بهترین شرایط زندگی را برای شهروندان ایجاد کرد؛ استان کرمانشاه از این موضوع مستثنی نیست و مردم این دیار برای بهبود شرایط مطالبات به حقی از رییس دولت آینده دارند.

به گزارش ایرنا، کرمانشاه به خاطر شرایط خاص جغرافیایی از دیرباز تا به امروز مورد توجه حاکمان بوده و جایگاه ویژه نزد آنان داشته است؛ این دیار در دوران هشت سال دفاع مقدس عرصه را بر دشمن تنگ و از این آزمون سخت مانند ادوار گذشته با سربلندی بیرون آمده است.

با وجود تمام افتخارات کسب شده در این مرز و بوم کمی و کاستی هایی وجود دارد که مردم این دیار از رییس دولت آینده انتظار دارند که آنها را رفع کند؛ مشکل اصلی در کرمانشاه بیکاری جوانان و ایجاد فضای کسب و کار مناسب در استان است.

این پهنه جغرافیایی با توجه به دارا بودن مرز مشترک با کشور همسایه ظرفیت بسیار خوبی برای رونق بازار جهانی و ارتقای هرچه بهتر شرایط آن داشته که در نتیجه آن آمار بیکاری و مهاجرت جوانان کاهش پیدا می کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران که به تازگی منتشر شده، نرخ بیکاری کرمانشاه از ۱۴/۲ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۲/۳ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت که نشانگر بهبود حدود ۲ درصدی است.

استان کرمانشاه که با ۲ میلیون نفر جمعیت در ۱۴ شهرستان ۱.۵ درصد از مساحت و ۲.۴ درصد جمعیت کشور را در بر می‌گیرد، از سال ۱۳۵۵ یکی از استان های با نرخ بیکاری بالا بوده و تاکنون نرخ بیکاری آن از میانگین کشوری پایین‌تر نیامده است بطوریکه چهار درصد از بیکاران کشور در این استان قرار دارند.

جواد جوانی ۳۰ ساله دارای مدرک کارشناسی ارشد رایانه در ارتباط با مشکلات خود و انتظاراتش از رئیس جمهور آینده به خبرنگار ایرنا گفت: سال ۱۳۹۶ از دانشگاه فارغ التحصیل شده ام؛ چند سالی به دنبال کار از این شرکت به آن شرکت می رفتم و چندجایی قول کار گرفتم اما با گذشت پنج سال هنوز خبری نشده و بیکارم.

وی با بیان اینکه رییس دولت آینده باید به فکر ایجاد بستر مناسب برای ایجاد شغل در استان کرمانشاه باشد، ادامه داد: بیشترین دلیل آمار مهاجرت بالای نیروی جوان و متخصص از استان کرمانشاه بیکاری است؛ رییس دولت آینده باید با استفاده از توان این جوانان فضایی برای ارتقای کسب و کار در استان ایجاد کند.

این جوان افزود: رییس دولت آینده اگر از ظرفیت جوانان تحصیل کرده استفاده کند و در هر گوشه از ایران از جوانان دانشگاهی همان استان که با مسائل و معضلات موجود در آن آشنایی بیشتری دارند کمک گیرد قطعا در پیشبرد اهداف خود برای کاهش آمار مهاجرت و بیکاری می تواند موفق باشد.

احسان جوانی دیگر وارد بحث شد و به خبرنگار ایرنا افزود: جنگ و آوارگی نصیب پدران و آسیب های روانی و اجتماعی بعد از آن نیز نصیب ما شده است؛ در دوران دفاع مقدس پدران ما با از خود گذشتگی جان خود را کف دست گرفته و به جبهه رفتند و همه آنان با جراحاتی ناشی از جنگ به خانه بازگشتند که تاوانش را خانواده آنان پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه تبعات جنگ تا سال ها برجای مانده است و ما به عنوان خانواده رزمنده و جانبازان زجر آن را می کشیم، ادامه داد: اما متاسفانه کارخانه های صنعتی و فضاهای کسب و کار موفق در دیگر شهرهای ایران احداث شده و ما جوانان کرمانشاهی مجبوریم برای پیدا کردن شغل از دیار خود مهاجرت کنیم.

وی اضافه کرد: تنها خواسته و تقاضای من از رییس دولت آینده ایجاد کار و درآمد است؛ اگر فضای مناسبی در استان کرمانشاه برای کار مهیا شود من و امثال من دیگر مجبور نیستیم برای پیدا کردن شغل مهاجرت کنیم و از خانه و خانواده دور شویم.

گرانی و تحریم، بزرگترین چالش کسبه کرمانشاهی

طی سال‌های اخیر گرانی و تحریم، بازار کسب و کار بازاریان را تحت تاثیر قرار داده است؛ تحریم‌های ظالمانه آمریکا مانع از ورود کالا و گردش مالی در بازار شده و این کار باعث کساد شدن کسب و کارها در ایران و کرمانشاه شده است.

یکی دیگر از عوامل کسادی و شاید ناراضایتی کسبه بازار «گرانی» است؛ تحریم را می‌توان عامل اصلی آن دانست، اما گرانی برخی اقلام که در داخل تولید می‌شوند توجیهی ندارد و همین شیطنت‌ها باعث نارضایتی کسبه بازار شده است.

مجتبی یکی از کسبه بازار در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا که از دولت آینده چه انتظاری دارید، گفت: ثبات اقتصادی و کاهش نرخ دلار؛ اگر در بازار ثبات اقتصادی وجود داشته باشد من به عنوان فروشنده و مردم به عنوان خریدار راحت‌تر می‌توانیم برای داد و ستد تصمیم بگیریم.

همکار وی که حالا به جمع ما پیوسته، در ادامه سخنان مجتبی تاکید دارد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و نوسان قیمت ارز، کمر جماعت کاسب خم شده است به طوریکه جرات نداریم از تولید کننده‌ها خرید کنیم زیرا می ترسیم که قیمت ارز افزایش یا کاهش پیدا کند و ضرر کنیم؛ انتظار من به عنوان یک شهروند از رییس دولت آینده کنترل بازار ارز است.

حسن یکی از کسبه موی سپید کرده بازار نیز گفت: چه انتظاری می‌توانیم از رییس دولت آینده داشته باشیم جز برخورد قاطع با مخلان اقتصادی!

وی با حرارت خاصی که در گفته هایش بود، تاکید کرد: افرادی که از قصد بازار اقتصادی را دچار مشکل می‌کنند دزد هستند و از رییس دولت آینده انتظار دارم که به‌طور قاطع با این دزدان مال مردم‌خور برخورد کند.

یکی دیگر از کسبه بازار که خود را میلاد معرفی می کند نیز با بیان اینکه اجاره‌های املاک در بازار به‌قدری بالا رفته که از صبح تا شب برای درآوردن کرایه زور می‌زنیم، افزود: ای‌کاش کسی که به مقام ریاست جمهوری می‌رسد فکری به حال بازار مِلک کند.

دکاندار کناری میلاد نیز که سخنان ما را می شنود با صدای بلند می گوید: کرایه‌های بالا نفس کاسب را گرفته و هر شب از ترس اینکه نتوانیم کرایه را جور کنیم با استرس سر بر بالین می‌گذاریم.

جوانی که از چرخ دستی فرش دستبافت در دکانش خالی می کند نیز خبرنگار ایرنا را به نوشیدن چای بر روی فرش‌های هزار رنگ دعوت می کند و در لابه‌لای سخنانش تاکید دارد: کسی که رییس جمهور آینده ایران شود کار بسیار سختی را قبول می‌کند زیرا از یک سو باید وضعیت بازار را سامان دهد و از سوی دیگر باید بتواند آن را ثابت نگه دارد.

رضا معتقد است که ثبات در قیمت ها به ویژه قیمت ارزهای خارجی مهمترین مولفه برای بازاریان است و با استناد به مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی که دارد، می افزاید: رییس جمهوری آینده باید نگاهی جامع به حوزه اقتصاد داشته و در این حوزه تجریه و تخصص کافی داشته باشد.

برخی از کسبه به دلیل اخذ مالیات سرسام آور بانکی در استان کسب و کار خود را تعطیل کرده اند؛ یزدان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: یک واحد سوپرمارکت کوچک محلی دارم؛ سال گذشته ۴۰۰ هزار تومان مالیات به دولت پرداخت کردم اما امسال در کمال ناباوری این رقم به ۱۶ میلیون تومان رسیده است.

یزدان گفت: افزایش مالیات این واحد صنفی در حالی است که هیچ اتفاق مثبتی برای بنده و این واحد نیفتاده و بلکه وضعیت اقتصادی و معیشتی خود من و مردم بدتر از گذشته شده است.

وی با بیان اینکه پرداخت چنین مبلغی در کنار دیگر هزینه های جاری مانند اجاره مغازه، آب، برق، گاز و تلفن برایم بسیار مشکل است، ادامه داد: این کار دیگر سودی برای من ندارد و تصمیم گرفته ام که این کسب و کار را تعطیل کنم.

به گزارش ایرنا؛ استان کرمانشاه با بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، بیش از یک هزار واحد تولیدی با بیش از ۳۰ هزار اشتغالزایی و بیش از ۶۵ هزار واحد صنفی دارد.

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در استان کرمانشاه از ساعت ۸ صبح امروز جمعه هشتم تیرماه ۱۴۰۳ همزمان با سراسر کشور در یک هزار و ۶۳۶ شعبه اخذ رای شامل ۹۶۱ شعبه شهری و ۶۷۵ شعبه روستایی آغاز شده است.

چهار نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به ترتیب حروف الفبا مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha