توزیع نهاده رایگان برای مبارزه با مگس میوه در باغ‌های بابل

ساری- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بابل از توزیع نهاده رایگان برای مدیریت و کنترل آفت مگس میوه مدیترانه ای در این شهرستان خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی مازندران، محسن آهنگری افزود: این نهاده ها شامل تله مکفیلد به همراه فرمون جلب کننده جهت ردیابی، پروتئین هیدرولیزات برای بیت اسپری و مالاتیون و دیپترکس برای کاور اسپری باغ ها است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل تصریح کرد: در توزیع این نهاده یارانه ای به باغداران پیشرو و باغدارانی که اقدام به شناسنامه دار کردن باغ کردند توجه ویژه می شود.

آهنگری با اشاره به اینکه یکی از مهمترین بخش های امور دانش‌بنیان و تحقیق، انتقال یافته‌های علمی به بهره‌برداران است، گفت: انتقال هرچه سریعتر دانش روز به کشاورزان یکی از مهمترین اولویت‌های جهاد کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بابل تصریح کرد: یکی از اهداف مهم راه اندازی کاروان های ترویجی، کمک به ارتقاء بهره وری محصولات است.

وی اظهار کرد: همزمان با سراسر استان مازندران ۱۸ کاروان ترویجی با موضوعات تولید محصول سالم برنج و آفت مگس میوه مدیترانه ای در این شهرستان راه اندازی شد.

شهرستان بابل دارای ۲۴ هزار و ۳۵۵ هکتار اراضی باغی با تولید ۷۱۰ هزار و ۶۲۳ تن محصول از شهرستان های تأثیر گذار در تولید محصولات باغی استان است و در تولید پرتقال رتبه اول استان را دارد.

مگس میوه مدیترانه‌ای از آفات مخرب برای ۱۶۰ هزار هکتار از باغ های مازندران با تنوع و پراکندگی به لحاظ نوع میوه و زمان برداشت محسوب می شود و همواره از دغدغه های جدی باغداران استان نیز بوده است. به نظر می رسد اگر دانش هسته ای این طرح در سطح وسیعی از باغ های استان عملیاتی شود، نگرانی باغداران و کشاورزان از هجوم آفت ها کم خواهد شد.

گسترش پدیده باغ های مختلط با غرس درختان هلو، شلیل، انجیر، آلبالو، گیلاس، زردآلو، گردو و خرمالو طی سال های اخیر در مناطق مختلف مازندران در کنار ۱۱۵ هزار هکتاری باغ مرکبات به عنوان رکن اصلی صنعت باغداری استان، شرایط را برای رشد و تکثیر آفت مگس مدیترانه ای دوچندان کرده است؛ وضعیتی که تهدید جدی برای باغداری مازندران به شمار می رود و اگر نسبت به مقابله بموقع با این آفت از طریق روش های مختلف توسط باغداران اقدامی صورت نگیرد، ریشه باغداری استان را خواهد خشکاند.

بنا بر اظهارات کارشناسان حفظ نباتات مازندران، هر مگس ماده روزانه یک تا ۳۰ عدد تخم رها می کند و در شرایط مناسب این توان را دارد که در یک دوره زندگی تعدادش را به میانگین ۳۰۰ و حداکثر یکهزار عدد برساند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha