بالا و پایین‌های آماری مشارکت انتخاباتی شهرستان‌های مازندران در هشتم تیر ۱۴۰۳

ساری- ایرنا- طبق آمارهای ثبت شده از مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران هشت شهرستان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد، ۱۰ شهرستان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد، سه شهرستان بین ۵۰ تا ۶۰ درصد و یک شهرستان بالاتر از ۶۰ درصد مشارکت انتخاباتی داشت که کمترین مشارکت با ۳۲.۱۴ درصد در قائمشهر و بالاترین مشارکت در سوادکوه شمالی ثبت شد.

به گزارش ایرنا، اعداد و ارقام مربوط به میزان مشارکت مازندرانی‌ها مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که هشتم تیر برگزار شد وضعیت شهرستان‌های مازندران را از نظر نرخ مشارکت انتخاباتی در این دوره نشان می‌دهد که ساکنان چهار شهرستان مشارکت انتخاباتی بالای ۵۰ درصد را ثبت کردند و در ۱۸ شهرستان دیگر نرخ مشارکت پایین‌تر از ۵۰ درصد است.

در انتخابات هشتم تیر ۱۴۰۳ جمعیت واجد شرایط مازندران ۲ میلیون و ۴۸۷ هزار و ۲۴۴ نفر شامل یک میلیون و ۲۵۱ هزار و ۱۱۲ نفر مرد و یک میلیون و ۲۳۶ هزار و ۱۳۲ نفر زن بود که از این تعداد یک میلیون و ۴۳ هزار و ۵۷۰ نفر آرای خود را به صندوق انداختند و مشارکت ۴۲.۰۳ درصدی در مازندران ثبت شد.

کمترین و بیشترین نرخ مشارکت انتخاباتی

کمترین میزان مشارکت انتخاباتی روز هشتم تیر ۱۴۰۳ در شهرستان‌های مازندران مربوط به قائمشهر است که با ۷۸ هزار و ۳۸۲ رای مردم این شهرستان مشارکت ۳۲.۱۴ درصدی به نامش ثبت شد.

بالاترین مشارکت انتخاباتی نیز در شهرستان همسایه جنوبی قائمشهر یعنی سوادکوه شمالی ثبت شد. مردم این شهرستان با ۹ هزار و چهار رای مشارکت انتخاباتی ۶۳.۴۰ درصدی را ثبت کردند.

مشارکت در کانال ۳۰ درصد

بر اساس داده‌های منتشر شده توسط ستاد انتخابات مازندران، شهرستان‌های آمل، تنکابن، چالوس، ساری، سوادکوه، سیمرغ، قائمشهر و نوشهر نرخ مشارکت انتخاباتی کمتر از ۴۰ درصد را ثبت کردند.

مشارکت انتخاباتی‌ آملی‌ها با ۱۱۰ هزار و ۵۶۰ رای ۳۶.۸۲ درصد بود. تنکابنی‌ها ۴۸ هزار و ۱۶۴ رای به صندوق انداختند و مشارکت ۳۸.۰۷ درصدی را ثبت کردند. در شهرستان چالوس ۳۲ هزار و ۴۶۹ رای به صندوق‌ها انداخته شد و مشارکت ۳۷.۹۳ درصدی به ثبت رسید.

بالا و پایین‌های آماری مشارکت انتخاباتی شهرستان‌های مازندران در هشتم تیر ۱۴۰۳

شهرستان ساری ۱۴۶ هزار و ۳۶۵ رای داشت و مشارکت ۳۷.۹۷ درصدی توسط مردم این شهرستان ثبت شد. مشارکت انتخاباتی در سوادکوه با ۱۳ هزار و ۷۳۰ رای معادل ۳۶.۰۶ درصد جمعیت واجد شرایط این شهرستان بود.

در شهرستان سیمرغ ۶ هزار و ۱۴۳ نفر پای صندوق‌های رای رفتند و مشارکت ۳۹.۶۷ درصدی را ثبت کردند. قائمشهری‌ها با ۷۸ هزار و ۳۸۲ رای مشارکت ۳۲.۱۴ درصدی داشتند که پایین‌ترین نرخ مشارکت استان از نظر شهرستانی در انتخابات هشتم تیر است.

در شهر بندری نوشهر نیز ۳۸ هزار و ۵۹۴ رای ثبت شد که مشارکت ۳۷.۱۲ درصدی را به نام این شهرستان ثبت کرد.

مشارکت در کانال ۴۰ درصد

طبق آمارها در ۱۰ شهرستان مازندران مشارکت انتخاباتی بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بود. در بابل با ۱۶۰ هزار و ۵۳۷ رای مشارکت ۴۰ درصدی ثبت شد. مردم بابلسر با ۴۴ هزار و ۵۹۸ رای مشارکت انتخاباتی ۴۴.۰۳ درصدی داشتند.

بهشهری‌ها ۵۷ هزار و ۶۵۱ رای به صندوق انداختند و نرخ مشارکت ۴۵.۶۳ درصدی را ثبت کردند. جویبار ۲۴ هزار و ۳۹۶ رای داشت که معادل ۴۱.۵۳ درصد جمعیت واجد شرایط این شهرستان است.

در رامسر ۲۳ هزار و ۵۸۱ نفر پای صندوق‌های رای رفتند و مشارکت انتخاباتی ۴۲.۱۰ درصدی ثبت شد.

بالا و پایین‌های آماری مشارکت انتخاباتی شهرستان‌های مازندران در هشتم تیر ۱۴۰۳

عباس‌آباد با ۱۶ هزار و ۲۹۱ رای مشارکت ۴۱.۹۷ درصدی داشت. در فریدونکنار هم ۲۰ هزار و ۲۵ رای وارد صندوق‌ها شد و نرخ مشارکت انتخاباتی ۴۲.۹۱ درصد بود.

برای محمودآباد با ۳۶ هزار و ۳۸۱ رای مردم این شهرستان نرخ مشارکت ۴۷.۰۵ درصدی ثبت شد. میاندورودی‌ها ۲۰ هزار و ۲ رای به صندوق انداختند و مشارکت ۴۵.۴۶ درصدی را ثبت کردند. در شهرستان نور نیز با ۴۰ هزار و ۴۱۹ رای مشارکت انتخاباتی ۴۵.۶۳ درصدی ثبت شد.

مشارکت بالاتر از ۵۰ درصد

کلاردشت، گلوگاه، نکا و سوادکوه شمالی چهار شهرستانی بودند که ساکنان‌شان نرخ مشارکت انتخاباتی بالاتر از ۵۰ درصد داشتند.

در کلاردشت هشت هزار و ۲۷۹ رای وارد صندوق‌ها شد و نرخ مشارکت ۵۸.۰۱ درصدی را به نام این شهرستان ثبت کرد.

شرقی‌ترین شهرستان مازندران یعنی گلوگاه با ۱۶ هزار و ۲۰۱ رای نرخ مشارکت ۵۱.۶۵ درصد بود. ساکنان شهرستان نکا هم با ۴۴ هزار و ۸۰۱ رای مشارکت انتخاباتی ۵۰.۳۳ درصدی را ثبت کردند.

تنها شهرستانی که نرخ مشارکت بیش از ۶۰ درصد داشت نیز سوادکوه شمالی بود که معمولا در انتخابات‌های مختلف نرخ مشارکت بالایی دارد و حتی در سال ۱۳۹۴ بالاترین نرخ مشارکت شهرستانی کشور را داشت. روز هشتم تیر در این شهرستان ۹ هزار و چهار رای ثبت شد که معادل ۶۳.۴۰ درصد جمعیت واجد شرایط سوادکوه شمالی است.

بالا و پایین‌های آماری مشارکت انتخاباتی شهرستان‌های مازندران در هشتم تیر ۱۴۰۳

در مجموع میانگین مشارکت انتخاباتی مازندرانی‌ها در انتخابات هشتم تیر ۴۲.۰۳ درصد بود که پایین‌ترین نرخ مشارکت انتخاباتی مردم این استان در همه ادوار انتخابات ریاست جمهوری است.

پایین‌ترین نرخ مشارکت مازندران در ادوار انتخابات ریاست جمهوری

مشارکت انتخاباتی مازندرانی‌ها در ۱۳ دوره گذشته انتخابات ریاست جمهوری پایین‌تر از ۵۴ درصد نبود. کمترین میزان مشارکت انتخاباتی مردم مازندران در انتخابات ریاست جمهوری مربوط به دوره چهارم در سال ۱۳۶۴ است که نرخ مشارکت ۵۴.۶۸ درصدی را ثبت کردند. بیشترین نرخ مشارکت نیز سال ۱۳۸۸ در دهمین انتخابات ریاست جمهوری رقم خورد که مشارکت ۱۰۰ درصدی بود.

مازندرانی‌ها در دوره نخست انتخابات ریاست جمهوری مشارکت ۶۵.۴۱ درصدی را ثبت کردند و نرخ مشارکت ۷۳.۲۵ درصد در دوره دوم، ۷۳.۲۸ درصد در دوره سوم، ۵۴.۶۸ درصد در دوره چهارم، ۵۸.۸۴ درصد در دوره پنجم، ۵۶.۲۷ درصد در دوره ششم، ۸۰.۲۵ درصد در دوره هفتم، ۶۸.۵۵ درصد در دوره هشتم، ۶۰.۸ درصد(مرحله نخست) و ۶۵.۲۶ درصد(مرحله دوم) دوره نهم، ۱۰۰.۲۴ درصد در دوره دهم(به علت حضور مسافران در استان)، ۹۳ درصد در دوره یازدهم، ۹۰.۹۷ درصد در دوره دوازدهم و ۶۰.۷۵ درصد در دوره سیزدهم به نام این استان ثبت شد که این نرخ در مرحله نخست انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوری به ۴۲.۰۳ درصد رسید.

به گزارش ایرنا، رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مازندران روز هشتم تیر همزمان با سراسر کشور در ۲ هزار و ۵۴۲ شعبه ثابت و ۶۸۶ صندوق سیار با فعالیت نزدیک به ۶۰ هزار نفر از عوامل اجرایی برگزار شد که یک میلیون و ۴۳ هزار و ۵۷۰ نفر در مازندران پای صندوق‌های رای رفتند.

از مجموع آرای ماخوذه انتخابات هشتم تیر در مازندران، سعید جلیلی با ۴۴۸ هزار و ۳۰۸ رای معادل ۴۳ درصد آرای مردم مازندران نامزد برتر منتخب مازندرانی‌ها بود. مسعود پزشکیان نیز با ۴۰۶ هزار و ۴۸۵ رای، ۳۹ درصد کل آرای مازندرانی‌ها را کسب کرد.

محمدباقر قالیباف با ۱۳۲ هزار و ۱۵۱ رای (۱۳ درصد آرا) و مصطفی پورمحمدی با ۹ هزار و ۶۲۹ رای (یک درصد آرا) در رتبه‌های بعدی انتخاب مردم این استان قرار گرفتند.

بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور، در انتخابات هشتم تیر مسعود پزشکیان ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رای، سعید جلیلی ۹ میلیون و ۴۷۳ هزار و ۲۹۸ ‌رای، محمدباقر قالیباف ۳ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۳۴۰ رای و مصطفی پورمحمدی ۲۰۶ هزار و ۳۹۷ رای کسب کردند.

با توجه به حد نصاب نرسیدن آرای نامزدها، رقابت انتخاباتی بین مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به مرحله دوم کشیده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha