احتمال حمله مگس مدیترانه‌ای به باغ‌های مازندران و لزوم برداشت میوه‌های رسیده

ساری- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی بابل گفت: باغداران برای جلوگیری از حمله مگس مدیترانه ای به اراضی کشاورزی، میوه های رسیده را از درخت برداشت کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ محسن آهنگر روز چهارشنبه در نشست خبری در بابل افزود: همه مرکبات اعم از پرتقال تابستانی و نیز میوه هایی همچون هلو، زردآلو و دیگر میوه های رسیده و شیرین که برروی درخت بماند مورد آفت مگس مدیترانه ای قرار می گیرد و این آفت به میوه هایی همچون نارنگی و پرتقال نارس درختان انتقال می یابد.

وی با بیان اینکه زمان سم پاشی درختان مرکبات تا برداشت محصول مدت زمان طولانی می گذرد، افزود: به همین دلیل حدود ۹۹ درصد مرکبات آلودگی سموم ندارد و در فصل برداشت محصول صادرات خوبی از شهرستان بابل به استان ها و کشورهای دیگر را شاهدیم و در این زمینه تاکنون برگشت مرکبات بدلیل سموم از کشور های دیگر نداشته ایم.

وی ادامه داد: بیش از ۲۳ هزار هکتار از اراضی بابل به باغ مرکبات اختصاص دارد و در حال شناسنامه دار کردن باغ های مرکبات هستیم.

آهنگر، تجاری سازی محصولات کشاورزی و زنجیره‌های تولید، سرمایه گذاری در فرآوری مرکبات، شناسنامه دار کردن محصولات کشاورزی، ارتباطات بازرگانی، بهره وری مناسب آب، حفاظت از خاک و جلوگیری از تغییر کاربری را از نیازمندی‌ها و برنامه‌های جهاد کشاورزی در سطح شهرستان نام برد.

وی با بیان اینکه تجاری سازی برنج سالم در بابل یکی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی است، اضافه کرد: این طرح از طریق مدیریت تلفیقی محصول برنج با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بابل تا ثبت نهایی این شهرستان به عنوان نشان برنج سالم ادامه خواهد داشت چراکه تولید برنج و همه محصول سالم دیگر می تواند نرخ تولیدات را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

احتمال حمله مگس مدیترانه‌ای به باغ‌های مازندران و لزوم برداشت میوه‌های رسیده

مدیر جهاد کشاورزی بابل همچنین گفت: برای کشت دوم برنج اگر منابع آبی وجود داشته باشد هیچ مانعی نخواهد بود.

آهنگر با اشاره به اینکه، بابل به‌عنوان پرچمدار تامین امنیت غذایی در استان و برخی محصولات غذایی حتی در کشور است، اظهار کرد: شهرستان بابل به‌عنوان شهر اولین‌ها در حوزه کشاورزی است که نشان می‌دهد که هم استعدادهای بالقوه طبیعی را اعم از اقلیم، آب و هوا، خاک و نیز کشاورزان سخت کوش و پرتلاش و سالم دارا می‌باشد که توانستند قله‌های رفیع تولید را برای این شهرستان رقم بزنند.

وی تصریح کرد: وجود سه ایستگاه تحقیقاتی اعم از مرکز مرغ لاین، ایستگاه ملی تحقیقات و توسعه دام سنگین ۲ منظوره گاودشت و ایستگاه تحقیقاتی گلدشت که تولید بذر اصلاح شده برنج را برعهده دارد در تولید مواد غذایی بسیار اثرگذار است.

مدیر جهاد کشاورزی بابل گفت: این شهرستان با وجود ۴۷ هزار و ۵۳۴ هکتار از اراضی شالیزاری با تولید ۳۹۹ هزار تن شلتوک و ۲۴۰ هزار تن برنج رتبه اول را در سطح مازندران را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha