تغییر مکان اخذ رأی هموطنان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در مسکو

مسکو- ایرنا- سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو در اطلاعیه‌ای با قدردانی از مشارکت هموطنان مقیم روسیه در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، اعلام کرد که دور دوم این انتخابات در رزیدانس (اقامتگاه سفیر) در مسکو برگزار خواهد شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، دراین اطلاعیه آمده است:‌ با توجه به عدم کسب اکثریت مطلق توسط نامزدهای محترم ریاست جمهوری در دور اول و بر اساس ماده ۱۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، دور دوم انتخابات در نخستین جمعه پس از دور اول برگزار خواهد شد.
این اطلاعیه می‌افزاید: بر این اساس و با اعلام وزارت کشور دور دوم از انتخابات ریاست جمهوری دولت چهاردهم روز جمعه ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ (برابر با پنجم جولای ۲۰۲۴) از ساعت ۸ صبح به وقت محلی در سراسر کشور و حوزه های انتخابیه خارج از کشور از جمله سفارت و سرکنسولگری‌های جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه برگزار خواهد شد.

فیلم/ روایت حضور هموطنان ایرانی در دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری در مسکو

در این اطلاعیه آمده است: با هدف خدمت رسانی بهتر به هموطنان عزیز محل برگزاری انتخابات دور دوم در شهر مسکو به نشانی رزیدانس جمهوری اسلامی ایران تغییر یافته است. لذا خواهشمند است که هم‌میهنان گرامی در زمان مراجعه به محل رای گیری در مسکو، به نشانی جدید توجه کنند.

تغییر مکان اخذ رأی هموطنان در دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در مسکو

مراکز رای‌گیری در شهرهای حوزه این نمایندگی دیپلماتیک(مسکو) به نشانی‌های زیر از ساعت ۸ صبح جمعه ۱۵ تیرماه پذیرای حضور هم‌میهنان گرامی ‌است:

1. مسکو؛ خیابان نواتروف، شماره ۱۱، رزیدانس سفیر جمهوری اسلامی ایران

2. سن‌پترزبورگ؛ دفتر همکاری های بین الملل انجمن دوستی ایران و روسیه: به نشانی لیتی نی پراسپکت، شماره ۶۰ طبقه

فیلم/ ارزیابی کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو از مشارکت در دور اول انتخابات

شعبه اخذ رأی در آستراخان
کنسولگری ایران در آستراخان نیز اعلام کرد که انتخابات دور دوم ریاست‌جمهوری در محل این کنسولگری برگزار خواهد شد. 

شعب اخذ رأی در حوزه کنسولگری ایران در تاتارستان
شعبه ثابت کازان: سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کازان
شعبه سیار چباکساری: خانه دوستی ملل چواش (شهر چباکساری-مرکز جمهوری چواش) - استثنائا رأی‌گیری در شعبه سیار چواش از ساعت ۱۲ الی ۱۷ انجام خواهد شد.

بنا بر این اطلاعیه، همه اتباع ایرانی بالای ۱۸ سال (متولدین پیش از تاریخ ۱۳۸۵/۴/۸) می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه یا کارت ملی یا گذرنامه معتبر ایرانی در این انتخابات شرکت کنند.
دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری پیش از این جمعه هشتم تیرماه در مجتمع آموزشی پیام امام (ره) در مسکو برگزار شده بود که در دور دوم، رزیدانس جمهوری اسلامی ایران میزبان رأی دهندگان خواهد بود.
چهار صندوق ثابت و سیار نیز در مناطق تحت پوشش سرکنسولگری های ایران در آستراخان و کازان برای هموطنان ایرانی در آن مناطق پیش بینی شده بود.

به گزارش ایرنا، چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به دلیل شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور و همراهانش یک سال زودتر از موعد برگزار شد. پس از شهادت رئیس‌جمهور در ۳۰ اردیبهشت امسال، وزیر کشور روز یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳ فرمان آغاز فرایند برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری را صادر کرد.
چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری راس ساعت ۸ صبح روز جمعه هشتم تیرماه در ۵۸ هزار و ۶۴۰ شعبه اخذ رأی در سراسر ایران برگزار شد که از این تعداد ۳۴ هزار و ۵۲۲ شعبه شهری، ۲۴ هزار و ۱۱۸ شعبه روستایی، ۴۳ هزار و ۴۲۵ شعبه ثابت و ۱۵ هزار و ۲۱۵ شعبه سیار بود همچنین ۳۴۴ شعبه اخذ رای در نقاط مختلف جهان برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورها در نظر گرفته شده بود.
بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور، «مسعود پزشکیان» ۱۰ میلیون و ۴۱۵ هزار و ۹۹۱ رأی و «سعید جلیلی» با ۹ میلیون ۴۷۳ هزار ۲۹۸ رأی داشتند که با توجه به اینکه هیچ یک از نامزدها در مرحله اول موفق به کسب اکثریت مطلق آراء نشدند، انتخابات به دور دوم می‌رود.
این مساله در قانون اساسی پیش بینی شده و در اصل ۱۱۷ قانون اساسی آمده است که: «رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود، ولی هر گاه در دور نخست هیچ‌یک از نامزدها چنین اکثریتی به دست نیاورد، روز جمعه هفته بعد برای بار دوم رأی گرفته می‌شود.» طبق این اصل رئیس جمهور با اکثریت مطلق آرای شرکت‌کنندگان انتخاب می‌شود.
مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha