مشارکت انتخاباتی هموطنان مقیم خارج؛ نشانه علاقه آنها به حفظ اقتدار ایران است

اصفهان-ایرنا- دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: مشارکت هموطنان مقیم کشورهای خارجی در انتخابات ریاست جمهوری، برغم برخی اختلاف سلایق و نارضایتی‌ها نشانه شخصیت فرهنگی آنها و علاقه‌اشان به حفظ اقتدار ایران در عرصه بین‌المللی است.

علی امیدی روز پنجشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: در این میان، اهانت به هموطنان مقیم خارج و جلوگیری از رای دادن آنها در برخی از کشورها، نوعی مکانیزم دفاعی دشمنان و بدخواهان علیه کشورمان است.

وی افزود: به هر حال جمهوری اسلامی در سراسر جهان حامیان خود را دارد و این رفتارها نشانه آن است که تبلیغات سوء دشمنان علیه ایران تاثیری نداشته است و آنها بازنده هستند که این حرکت‌ها را انجام می‌دهند.

استاد دانشگاه اصفهان با بیان اینکه انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری چند ویژگی داشت که سبب شد ایرانیان خارج از کشور نیز برای شرکت در این رخداد سرنوشت‌ساز به صحنه یایند، افزود: نخستین ویژگی این بود که هموطنان ما دریافتند که امکان رقابت در این انتخابات وجود دارد، بنابراین به صحنه آمدند.

وی اضافه کرد: از طرفی موج واکنش‌های جهانی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و آشکار شدن چهره واقعی غرب و همچنین عملیات پیروزمندانه پاسخ موشکی ایران، این اعتقاد را در بین هموطنان داخل و خارج کشور ایجاد کرد که نمی‌خواهند جایگاه کشورشان در جهان تضعیف شود بنابراین با شرکت در انتخابات می‌خواهند بهانه‌ها را از دست دشمنان سوء‌استفاده‌گر بگیرند.

امیدی گفت: هموطنان مقیم خارج نیز حین شرکت در انتخابات در مصاحبه‌های خود گفته‌اند که نمی‌خواهند ایران برغم همه مشکلات و اختلاف نظرها تضعیف شود که این مساله نشانه بالا بودن شخصیت فرهنگی آنهاست.

این کارشناس سیاسی خاطرنشان کرد: رسانه‌های خارجی بطور مستمر تبلیغ می‌کردند که نظام ایران بخصوص بعد از حادثه فوت «مهسا امینی» در آستانه فروپاشی است، اما وقتی دیدند که این اتفاق نیفتاد، ناامید و سرخورده شدند.

وی ادامه داد: مردم نیز دریافتند که بهترین راه مطالبه‌گری، اعتراض و پیگیری خواسته‌ها نه از راه خیابان و اغتشاش بلکه از مسیر مسالمت‌آمیز انتخابات می‌گذرد.

صدای مردم در مشارکت ۴۰ درصدی انتخابات

دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه مشارکت ۴۰ درصدی مردم در دور نخست انتخابات پیام‌های مختلفی دارد، افزود: نارضایتی مردم از نحوه اداره اقتصادی کشور، ناامیدی از وعده‌های توخالی کاندیداها و تردید و یاس آنها از تحول و تغییر از عمده پیام‌هایی است که بخشی از مردم با شرکت نکردن در انتخابات، آنها را به دست‌اندرکاران کشور می‌رسانند.

وی با بیان اینکه البته بسیاری از افراد بدون هیچ پیام خاصی علاقه‌ای به رای دادن ندارند، افزود: در این میان مدیریت سیاسی انتخابات نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا بخشی از مردم از نحوه احراز صلاحیت‌ها رضایت ندارند.

امیدی تاکید کرد: این کاهش مشارکت، یک پیام اعتراضی است و انتظار می‌رود مسوولان آن را درک و با برنامه‌ریزی از دامن زدن به آن پیشگیری کنند.

به گزارش ایرنا، در مرحله نخست رای‌گیری ریاست جمهوری ایران، تعداد اندکی از عناصر ضدانقلاب با تجمع مقابل شعبه‌های اخذ رای و فحاشی، عصبانیت خود را از مشارکت ایرانیان مقیم برخی کشورها در انتخابات به نمایش گذاشتند.

سفارتخانه‌های ایران، مصرانه اقدامات حقوقی و قضایی خود را در این زمینه پیگیری و از هموطنانی که به نحوی مورد اهانت، تهدید، ارعاب و تعرض افراد معلوم الحال قرار گرفته‌اند درخواست کرده‌اند تا مستندات خود را برای پیگیری به سفارت و سرکنسولگری جمهوری اسلامی در آن کشورها ارسال کنند.

مرحله نخست چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه هشتم تیر ۱۴۰۳ با حضور چهار نامزد برگزار شد و هیچیک از آنها در مرحله نخست موفق به کسب اکثریت مطلق آرا نشدند.

در پایان از میان چهار نامزد مسعود پزشکیان و سعید جلیلی موفق به کسب بیشترین آرا شدند و به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری راه یافتند.

بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور، میزان مشارکت در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، ۴۰ درصد بوده است.

مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری روز جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ در سراسر ایران و ۱۳۸ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور برگزار می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha