صدرنشینی آرای پزشکیان در ۱۳ شهرستان مازندران

ساری- ایرنا- آمارهای انتخاباتی مازندران از مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهد که مسعود پزشکیان در ۱۳ شهرستان پیشتاز انتخابات بود و در ۹ شهرستان نیز سعید جلیلی آرای اکثریت رای‌دهندگان را کسب کرد.

به گزارش ایرنا، مردم مازندران در دومین مرحله انتخابات ریاست جمهوری که ۱۵ تیر برگزار شد یک میلیون و ۲۹۷ هزار و ۶۳۴ رای به صندوق‌ها انداختند که از این تعداد ۶۶۷ هزار و ۳۲۴ رای به مسعود پزشکیان تعلق داشت و ۶۰۱ هزار و ۱۸۵ رای نیز به نام سعید جلیلی ثبت شد.

نگاهی به آمار تفکیکی شهرستانی این انتخابات در مازندران نشان می‌دهد که اکثریت رای‌دهندگان در ۱۳ شهرستان حامی رئیس‌جمهور منتخب بودند و در ۹ شهرستان مازندران هم سعید جلیلی پیشتاز این رقابت انتخاباتی بود.

بر اساس داده‌های ستاد انتخابات مازندران، در انتخابات روز ۱۵ تیر ۱۴۰۳ بیشترین رای مردم شهرستان‌های آمل، تنکابن، جویبار، چالوس، رامسر، ساری، سوادکوه، سوادکوه شمالی، عباس‌آباد، قائمشهر، کلاردشت، نور و نوشهر به نام مسعود پزشکیان ثبت شد.

پیشتازی پزشکیان در ۱۳ شهرستان

پزشکیان در آمل ۵۳.۸ درصد، در تنکابن ۶۴ درصد، در جویبار ۵۲.۷ درصد، در چالوس ۵۶.۶ درصد، در رامسر ۶۵.۸ درصد، در ساری ۵۳.۴ درصد، در سوادکوه ۵۴.۱ درصد، در سوادکوه شمالی ۵۱.۴ درصد، در عباس‌آباد ۶۱ درصد، در قائمشهر ۵۱.۵ درصد، در کلاردشت ۶۶.۹ درصد، در نور ۶۰ درصد و در نوشهر ۶۰.۴ درصد رای‌ مردم را کسب کرد و پیشتاز مرحله دوم انتخابات در این ۱۳ شهرستان بود.

صدرنشینی آرای پزشکیان در ۱۳ شهرستان مازندران

اما در شهرستان‌های نکا، میاندورود، محمودآباد، گلوگاه، فریدونکنار، سیمرغ، بهشهر، بابلسر و بابل نیز تعداد آرای سعید جلیلی از رای‌های پزشکیان بیشتر بود.

تنها رای سه رقمی که به نام یکی از نامزدها در مازندران ثبت شد رای بابلی‌ها به سعید جلیلی بود. در این شهرستان ۱۰۹ هزار و ۱۰۱ رای معادل ۵۲.۷ درصد کل آرای دریافتی به نام جلیلی به صندوق‌ها انداخته شد.

جلیلی با ۵۲.۷ درصد آرا در بابل، ۵۲.۳ درصد آرا در بابلسر، ۵۲.۱ درصد آرا در بهشهر، ۵۰.۱ درصد آرا در سیمرغ، ۵۸.۸ درصد آرا در فریدونکنار، ۵۰.۲ درصد آرا در گلوگاه، ۴۹.۷ درصد آرا در محمودآباد، ۵۵.۲ درصد آرا در میاندورود و ۵۹.۷ درصد آرا در نکا صدرنشین رقابت انتخاباتی بود.

بیشترین و کمترین درصد حمایت از ۲ نامزد در نکا و کلاردشت

بیشترین درصد آرای مسعود پزشکیان نسبت به تعداد رای‌دهندگان یک شهرستان در کلاردشت ثبت شد. در این شهرستان ۱۲ هزار و ۵۳۳ رای به صندوق‌ها انداخته شد که هشت هزار و ۳۸۵ رای معادل ۶۶.۹ درصد رای‌ها متعلق به پزشکیان بود.

کمترین رای پزشکیان بر اساس شاخص جمعیت رای‌دهندگان یک شهرستان نیز با ۳۸ درصد در نکا ثبت شد. از ۵۶ هزار و ۳۹۷ رای ثبت شده در مرحله دوم انتخابات توسط نکایی‌ها ۲۱ هزار و ۴۵۲ رای به پزشکیان تعلق داشت.

صدرنشینی آرای پزشکیان در ۱۳ شهرستان مازندران

به همین نسبت و بر اساس شاخص درصد رای نسبت به کل آرای ثبت شده یک شهرستان نیز سعید جلیلی در کلاردشت کمترین و درصد آرا و در نکا بیشترین درصد آرای اخذ شده را کسب کرد.

جلیلی از ۱۲ هزار و ۵۳۳ رای اخذ شده در شهرستان کلاردشت، ۳۱.۵ درصد آرا یعنی سه هزار و ۹۵۱ رای را کسب کرد که کمترین میزان رای او در شهرستان‌های مازندران است.

بیشترین درصد رای‌ شهرستانی سعید جلیلی در مازندران نیز توسط نکایی‌ها ثبت شد. مجموع رای جلیلی از مجموع ۵۶ هزار و ۳۹۷ رای نکایی‌ها ۳۳ هزار و ۶۹۲ رای معادل ۵۹.۷ درصد آرای ماخوذه این شهرستان بود.

تغییر صدرنشین جدول آرا در مرحله دوم

جلیلی در مرحله نخست انتخابات که هشتم تیر برگزار شد با ۴۴۸ هزار و ۳۰۸ رای معادل ۴۳ درصد آرای مازندرانی‌ها نامزد برتر این رقابت انتخاباتی در استان شد. اما در مرحله دوم با وجود اضافه شدن ۱۵۲ هزار و ۸۷۷ رای به سبد آرای او و کسب ۶۰۱ هزار و ۱۸۵ رای در مازندران دوم شد.

پزشکیان نیز در مرحله نخست انتخابات ۴۰۶ هزار و ۴۸۵ رای مازندرانی‌ها را به دست آورد که ۳۹ درصد کل آرای ثبت شده مردم این استان بود. اما در مرحله دوم انتخابات ۲۶۰ هزار و ۸۳۹ رای بیشتر به نام او وارد صندوق‌های اخذ رای مازندران شد. به این ترتیب رئیس‌جمهور منتخب ۶۶۷ هزار و ۳۲۴ رای در مازندران که معادل ۵۱.۴۳ درصد کل آرای ماخوذه این استان بود را کسب کرد.

به گزارش ایرنا، مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری روز ۱۵ تیر همزمان با سراسر کشور در سه هزار و ۲۲۸ شعبه ثابت و سیار مازندران برگزار شد.

از مجموع ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ رأی ثبت شده روز ۱۵ تیر، مسعود پزشکیان با ۱۶میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رأی رئیس دولت چهاردهم و نهمین رئیس‌جمهور ایران شد. آقای سعید جلیلی نیز ۱۳میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ رأی کسب کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha