اختصاص یکهزار میلیارد ریال اعتبار به میراث جهانی فارس

شیراز – ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس گفت: یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار حفاظت، مرمت و ساماندهی به مجموعه تخت جمشید و محور ساسانی به عنوان ۲ مورد از میراث جهانی فارس در نظر گرفته شده است که تا پایان امسال اختصاص داده می شود.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا، محمد ثابت اقلیدی در حاشیه افتتاح هتل پنج ستاره رز در شهر جدید صدرا، به خبرنگاران اعلام کرد: تخت جمشید یکهزار و ۱۰۰ میلیارد ریال و محور ساسانی نزدیک به ۴۰۰ میلیارد ریال بودجه دارند و که امسال به آنها تخصیص می‌یابد.

وی عنوان کرد: ۲۰ طرح میراثی در منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس از محل اعتبارات ملی، استانی و مسوولیت اجتماعی شرکت ملی نفت در دستور کار قرار گرفته است.

ثابت اقلیدی یادآور شد: آثار ساسانی قلعه دختر، شهر گور و کاخ اردشیر در شهرستان فیروزآباد، شهر بیشاپور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور در شهرستان کازرون و کاخ ساسانی در شهرستان سروستان از آثار تاریخی فارس هستند که به عنوان محور ساسانی ثبت جهانی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: مساجد تاریخی و بازار وکیل فارس نیز از محل مصوبات سفر نخست رئیس جمهور شهید به فارس، یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار دارند که بخشی از آن اجرایی شده و بخشی طی ۲ ماه آینده اجرایی می‌شود.

وی عنوان کرد: مرمت بازار وکیل که با اعتبار یکهزار میلیارد ریالی مسوولیت اجتماعی وزارت نفت اجرایی شده، در قالب ۱۴ پروژه انجام می‌شود.

ثابت اقلیدی عنوان کرد: در مرحله نخست، مرمت اردو بازار، بازار حاجی، بازار نو (وکیل شمالی)، سرای گمرک، سرای احمدی، سرای روغنی و سرای فیل در این پروژه مرمتی در دستور کار گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس اضافه کرد: ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیز به مساجد تاریخی فارس اختصاص یافته که اکنون برآوردهای اولیه در حال انجام است و تا ۲ ماه آینده وارد فاز اجرایی می‌شود.

وی گفت: مرمت مساجد تاریخی فارس، مانند مسجد وکیل و مشیر و مسجد جامع نیریز و مسجد قدس در دستور کار قرار گرفته است.

ثابت اقلیدی یادآور شد: مسجد قدس در نزدیکی حرم مطهر شاهچراغ (ع) قدمگاه امام زمان (عج) است و مرمت و معرفی آن در جهت تقویت گردشگری مذهبی شیراز انجام می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha