۱۷ تیر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۸
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85532504
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ابراز تمایل مجدد اردوغان برای عادی‌سازی روابط با سوریه

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری ترکیه که چند روز پیش اظهار کرده بود آنکارا دست دوستی به سمت دمشق دراز کرده است، امروز (یکشنبه) نیز بار دیگر نسبت به عادی‌سازی روابط با سوریه ابراز تمایل کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه الجزیره، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه در این باره اظهار داشت: ما دعوت خود را به «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه ارسال می کنیم و ممکن است هر لحظه این اتفاق رخ دهد.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم روابط ترکیه و سوریه را به وضعیتی که در گذشته بود، بازگردانیم. اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که اگر بشار اسد گامی برای بهبود روابط با ترکیه بردارد، موضع مثبتی در قبال او خواهیم داشت.

اردوغان با اشاره به میانجیگری روسیه و عراق در این باره اعلام کرد: پوتین و نخست‌وزیر عراق نیز قصد دارند با اسد در ترکیه دیدار کنند. ما اینجا درباره میانجیگری صحبت می‌کنیم، چرا مستقیماً با همسایه خود ارتباط برقرار نکنیم؟

وی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره جنگ غزه و تنش میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان نیز تاکید کرد: اسرائیل باید از قصد خود برای گسترش درگیری در منطقه دست بردارد و کشورهای غربی به ویژه آمریکا باید حمایت از تل‌آویو را در این زمینه کنار بگذارند.

رئیس جمهور ترکیه جمعه (۱۵ تیر) نیز از تمایل این کشور برای ترمیم روابط با دمشق سخن به میان آورد و تاکید کرده بود که آنکارا دست خود را به سوی سوریه دراز کرده است و این کار را ادامه خواهد داد.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با عناصر گروه مسلح موسوم به کارگران کردستان ترکیه (پ. ک. ک) که در فهرست تروریستی کشورهای ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد، تمامیت ارضی عراق و سوریه را نقض می‌کند.

دولت سوریه بارها گفته است که خروج نیروهای ترکیه از شمال سوریه مقدمه‌ای برای روند عادی سازی روابط با آنکارا است و در سایه تداوم این اشغالگری نمی‌توان از عادی سازی سخن گفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha