کارشناسان چینی: همکاری با چین، بخشی واقع‌بینانه از سیاست‌های پزشکیان خواهد بود

تهران- ایرنا- کارشناسان چینی با اشاره به پیروزی «مسعود پزشکیان» در انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام ایران تاکید کردند که همکاری با چین و گسترش روابط اقتصادی با پکن، همچنان بخشی مهم و واقع بینانه در سیاست خارجی دولت جدید در تهران خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از نشریه صبح جنوب چین، فن خونگدا استاد مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای، درهمین راستا اظهار داشت: ایران به یک هدف مهم برای تعامل بیشتر برای چین تبدیل شده زیرا که پکن مایل است نفوذ خود در خاورمیانه را فراتر از جبهه اقتصادی گسترش دهد.

وی با اشاره به میانجگری پکن در احیای روابط سیاسی تهران و ریاض، تاکید کرد: چین کمک کرد تا این دو قدرت بزرگ خاورمیانه پس از هفت سال بار دیگر روابط خود را به حالت عادی بازگردانند.

شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین روز شنبه هفته جاری، پیام تبریکی برای مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ایران فرستاد و قول داد که در مواجهه با «چشم‌اندازهای پیچیده» ارتباطات عمیق‌تری با تهران برقرار کند.

وی افزود: من اهمیت زیادی برای توسعه روابط دوجانبه قائل هستم و مایلم که با رئیس‌جمهور منتخب برای پیشبرد مشارکت راهبردی جامع، همکاری کنم.

فن خونگدا با بیان اینکه تهران به سادگی از چین دست نمی کشد، افزود: حتی اگر ایران به دنبال روابط گرمتر با آمریکا و غرب باشد، «نگاه به شرق» همچنان بخش مهمی از راهبرد دیپلماسی چندجانبه این کشور خواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: روابط ایران با کشورهای دوست مبتنی بر سیاست‌های جامع و باثبات است و بر پایه منافع مشترک، تقویت و تحکیم خواهد شد.

وانگ جین دانشیار مرکز مطالعات خاورمیانه در دانشگاه شمال غربی چین هم تاکید کرد: در دوره پزشکیان نیز اولویت ایران، همکاری اقتصادی با چین خواهد بود.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا و محدودیت‌های گسترده‌تر غرب بر صادرات نفت و منابع معدنی ایران و همچنین محدودیت‌های نقل و انتقال پول، گفت: «توسعه روابط اقتصادی دوستانه با چین همچنان یک گزینه اصلی [برای تهران] است.»

وانگ همچنین خاطرنشان کرد: اگرچه پزشکیان برای ایجاد توازن در سیاست خارجی ایران احتمالا به سمت روابط دوستانه با غرب خواهد رفت، اما با توجه به سیاست‌های نامطمئن واشنگتن در قبال تهران؛ همکاری با چین همچنان بخشی مهم و واقع‌بینانه در سیاست خارجی وی خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha