۲۲ تیر ۱۴۰۳، ۷:۰۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85536770
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

چین اتهامات  ناتو را «بی‌اساس» و غیر قابل پذیرش خواند

تهران- ایرنا- وانگ یی وزیر خارجه چین اتهامات سران ناتو علیه کشورش را «بی‌اساس» خواند و گفت که پکن هرگز این مساله را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایرنا، رویترز جمعه به نقل از وزارت خارجه چین که وانگ یی این اظهارات را در تماسی تلفنی با همتای هلندی خود بیان کرد و گفت که پکن مایل از است از «موضعی برابر» با ناتو در ارتباط باشد و خواهان اعتماد متقابل است.

وی همچنین تاکید کرد که این پیمان نظامی نباید در امور داخلی چین مداخله کند.

وانگ یی اظهار کرد، پکن معتقد است هلند می‌تواند اتحادیه اروپا را ترغیب کند که نگاهی هدفمند و منطقی به چین داشته باشد.

وی افزود که آمستردام همچنین می‌تواند نقشی سازنده که حفظ روابط سالم و باثبات میان چین و اتحادیه اروپا ایفا کند.

ناتو در بیانیه خود چین را عاملی تعیین‌کننده در مناقشه اوکراین و چالشی سیستمی برای روابط دو سوی اقیانوس اطلس خواند. این موضع‌گیری با اعتراض شدید پکن مواجه شد.

**چین: ناتو بی‌ثباتی را به منطقه آسیاپاسیفیک نیاورد

در همین حال، وزارت خارجه چین، ناتو را به تلاش برای هراس‌افکنی در آسیاپاسیفیک متهم کرد و به این سازمان نظامی هشدار داد که بی‌ثباتی را به این منطقه منتقل نکند.

به گزارش وزارت خارجه چین، «لین جیان» سخنگوی این وزارتخانه پنجشنبه گفت: بیانیه نشست سران ناتو در واشنگتن درباره منطقه آسیاپاسیفیک هراس‌افکنی می‌کند. این بیانیه محصول ذهنیت جنگ سرد و مملو از لفاظی‌های خصمانه است.

لین در بخش دیگری از واکنش خود به این بیانیه تصریح کرد: مفاد این بیانیه شامل حجم زیادی از جانبداری‌ها، افترا و الفاظ تحریک‌آمیز است. ما بشدت ابراز تاسف کرده و قاطعانه با آن مخالفیم و اعتراض جدی خود را به ناتو اعلام کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: تراژدی‌های افغانستان و لیبی نشان می‌دهد، ناتو هر جا حاضر شود، آشوب و هرج و مرج در آنجا ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تا به امروز هیچ چشم‌اندازی برای پایان دادن به بحران اوکراین دیده نمی‌شود، افزود: هدف و موضع عادلانه و نقش گسترده چین در قبال اوکراین برای جامعه جهانی شناخته شده است.

لین جیان اظهار کرد: ورود ناتو به منطقه آسیاپاسیفیک، تقویت مناسبات امنیتی و نظامی آن با متحدان آمریکا و همسایگان چین و همکاری این سازمان با ایالات متحده به منظور اجرای راهبرد هندوپاسیفیک به منافع چین لطمه می‌زند و صلح و ثبات در منطقه آسیاپاسیفیک را مختل می‌کند.

این سخنگو تاکید کرد: چین از ناتو می‌خواهد که ذهنیت جنگ سرد و رویکرد تقابلی را کنار گذاشته، تصور درستی از چین داشته باشد، دخالت در امور داخلی چین، اتهام‌زنی به چین و مختل کردن روابط چین و اروپا را متوقف کند.

وی ناتو را به ایجاد بی‌ثباتی در اروپا متهم کرد و افزود: پس از اروپا، بی‌ثباتی را به آسیاپاسیفیک نیاورید. چین قاطعانه از حاکمیت، امنیت و حق خود برای برخورداری از توسعه دفاع می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha