خونخواهی امام حسین(ع) چگونه به دست حضرت مهدی(عج) صورت می‌گیرد؟

تهران- ایرنا- یک پژوهشگر مذهبی درباره خونخواهی امام حسین(ع) به دست حضرت مهدی (عج) گفت: امام زمان(عج) همان اهدافی را دنبال می‌کنند که سیدالشهدا(ع) به خاطر آن کشته شدند و این معنای خونخواهی است.

حجت الاسلام محمدباقر ولدان به خبرنگار معارف ایرنا گفت: یکی از لقب های زیبای امام زمان(عج) به عنوان خوانخواه سیدالشهدا مطرح شده است. این لقب از آن جهت است که امام حسین(ع) ثارالله است. یعنی ولیِ دمِ آن حضرت، خداست و طبق برخی روایت ها، زیارت ها و دعاها این وعده داده شده که خوانخواهی سیدالشهدا(ع) به دست بقیة الله است. به عبارت دیگر بقیة الله به خونخواهی ثارالله قیام می کند.

وی افزود: در زیارت عاشورا این موضوع دو بار آمده است. یک بار می گوییم «فاسال الله الذی اکرم مقامک و اکرمنی بک ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور من اهل بیت محمد(ص)» که از خدا می خواهیم خونخواهی امام حسین (ع) را با یاری امام منصور و امام زمان نصیب ما کند و در جایی دیگر می گوییم «ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام هدی ظاهر ناطق بالحق منکم» یعنی این خونخواهی را از خدا می خواهیم که در رکاب امام زمان (عج) که هدایتگر است، واقع شود.

این استاد حوزه ادامه داد: همچنین در اعمال روز عاشورا آمده است که وقتی شیعیان و عزاداران می خواهند یکدیگر را تسلی بدهند، بگویند «اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسین و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامام المهدی من آل محمد علیهم السلام» یعنی خدا پاداش این مصیبت را برای ما بزرگ قرار دهد و ما و شما را جزو خونخواهان آن حضرت در رکاب مهدی آل محمد (ع) قرار دهد.

وی افزود: طبق این فرازها دعا می کنیم که در رکاب امام زمان(عج) به خونخواهی امام حسین(ع) برخیزیم و طبیعی است که این خونخواهی در زمان ظهور و قیام حضرت حجت (عج) اتفاق می افتد اما سوال اینجاست که خونخواهی امام حسین (ع) چگونه توسط حضرت مهدی(عج) اتفاق خواهد افتاد. وقتی می گوییم خوانخواهی یعنی هم به لحاظ ظرف زمان و مکان توسعه دارد و هم به لحاظ روش خوانخواهی.

معاون فرهنگی آستان مقدس مسجد جمکران افزود: قیام مهدی فاطمه (عج) یعنی حضرت آن هدفی را دنبال می کنند که امام حسین (ع) برای آن کشته شدند. سیدالشهدا(ع) برای اقامه حق، مبارزه با طاغوت، برپایی نظام عادلانه، امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت دین رسول خدا قیام کرده و با برپایی نهضت کربلا، پیروزی خون بر شمشیر را تفسیر کردند. امام زمان (عج) نیز برای همین اهداف دست به قیام و انتقام می زنند و منظور از خوانخواهی آن حضرت اقامه اهداف و آرمان های امام حسین و انتقام از دشمنان این اهداف است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha