مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر نیازمند مدیریت یکپارچه

ساری - ایرنا - استاندار مازندران با بیان این که مجموعه تاریخی عباس آباد با مدیریت چند دستگاه اداری مواجه شده است، گفت: این مجموعه باید با مدیریت یکپارچه توسط اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی این استان مدیریت شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوسف نوری روز شنبه در بازدید از مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اداره کل منابع طبیعی و امور آب هم در مدیریت این مجموعه دخیل هستند که با یکپارچه سازی، مدیریت این مجموعه به طور کلی به اداره کل میراث فرهنگی این استان واگذار می شود.

وی گفت: برای ساماندهی این مجموعه باید از ظرفیت اعتبارات ملی استفاده شود و استان هم در حد توان کمک کار خواهد بود.

نوری با بیان این که مجموعه تاریخی عباس آباد از گذشته کارکردهای چند بعدی در بخش کشاورزی و انتقال آب داشت، ادامه داد: در شرایط فعلی علاوه بر ظرفیت گردشگری می توان از این کارکردها بهره مند شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: به کارگیری سرمایه گذار با انگیزه و دارای اهلیت برای این مجموعه تاریخی گره گشا خواهد بو و عواید آن برای بازسازی و نگهداری آن سرمایه گذاری خواهد شد.

عباس آباد شامل سه باغ تاریخی کاملا مهم حمام، برج، آسیاب، کوشک شاهی و سامانه دقیق آب‌رسانی و توزیع آب، سازه‌های آبی و سد عباس‌آباد، گل باغ، حمام، کاخ، آسیاب آبی، بنای چشمه عمارت موجود در میان دریاچه سد و دو برج آجری برخی از زیرساخت‌های تاریخی ایجاد شده که این مجموعه ۴۲۰ هکتار عرصه و بیش از یک هزار هکتار حریم که ثبت جهانی شده است.

این مجموعه به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری در محلی که پیشتر ' خرگوران ' نام داشت ساخته شد و در حال حاضر مهم ترین باغ غیر کویری ایران به ‌شمار می‌آید.

باغ جهانی عباس آباد دارای ۲ برج فشار شکن است که برج دوم آن به ارتفاع ۱۴ متر از سالها قبل درهای آن به خاطر خرابی و احتمال ریزش بسته و مرمت شد و برج نخست باغ عباس آباد سال ۱۳۹۶ مرمت و احیای شد.

مجموعه تاریخی عباس آباد بهشهر نیازمند مدیریت یکپارچه

این مجموعه زیبا و کم نظیر به دستور شاه عباس یکم با کاربری تفرجگاه و خلوتگاه سلطنتی احداث شد. با گذشت زمان و سقوط سلسله صفویان این باغ به دست فراموشی سپرده شد و در دل جنگلهای انبوه مدفون شد تا اینکه با تلاش باستان شناسان بخشی از محوطه و آثار آن با کاوش های پیوسته و طی سال ها از دل خاک بیرون کشیده شد و ارزشهای کم نظیر یک باغ ایرانی آشکار شد. از سال ۱۳۸۸ نیز ساماندهی و مرمت و حفاظت و مطالعه این مجموعه همچنان ادامه دارد.

مجموعه باغ های عباس آباد از۹باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است که سال۱۳۹۰ به شماره ۱۳۷۲ به ثبت جهانی رسید؛ باغی به جا مانده از دوران شاه عباس صفوی که از نظر ساختار و حتی کاربری از همه باغ‌های ایرانی متفاوت است.

ویژگی‌های منحصربفرد طبیعی و معماری این باغ و قرار گرفتن تعداد قابل توجهی زیرساخت در یک مجموعه موجب شد کارشناسان یونسکو سال۲۰۱۱ قرار گرفتن این باغ در کنار هشت باغ ایرانی دیگر به عنوان مجموعه باغ‌های ایرانی در فهرست میراث جهانی تایید کنند و عباس‌آباد نخستین اثر ثبت جهانی شده مازندران شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha