پکن: کشورهای بزرگ نباید رفتار «قلدرمآبانه» داشته باشند

تهران- ایرنا- سخنگوی وزارت امور خارجه چین با بیان اینکه در این دنیا هیچ برتری میان کشورها وجود ندارد، افزود: کشورهای بزرگ نباید در قبال کشورهای ضعیف‌تر قلداری کنند.

به گزارش روز شنبه ایرنا از تارنمای خبری وزارت امور خارجه چین، لین جیان سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات مایکل جانسون رئیس مجلس آمریکا، گفت: پکن حق دارد با همه کشورها همکاری‌های اقتصادی و تجاری عادی داشته باشد و چین با تحریم‌های یک‌جانبه که فاقد مبنای حقوق بین‌الملل است و شورای امنیت هم آن را مجاز نمی‌داند، قاطعانه مخالف است.

جانسون به تازگی در یک نشست در اندیشکده «هادسون»، چین را بزرگترین تهدید برای آمریکا خواند و تاکید کرد: ما باید از همه ابزارها برای مقابله با پکن استفاده کنیم.

وی در کنگره آمریکا، اظهار داشته بود: نمایندگان تا قبل از پایان سال میلادی، بسته‌ای از لوایح مربوط به چین از جمله تحریم شرکت‌های نظامی چینی که با ایران و روسیه همکاری دارند، محدودیت سرمایه‌گذاری آمریکا در چین و روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور را باید به پیش ببرند.

لین جیان در همین راستا، اظهار داشت: اظهارات واشنگتن نشان از نادیده گرفتن حقایق دارد و در مورد آنچه «تهدیدات از سوی چین» خوانده شده، اغراق‌آمیز بوده است.

وی این اظهارات را ناشی از ذهنیت جنگ سرد و تعصب ایدئولوژیک دانست که پکن با آنها مخالف است.

سخنگوی وزارت امور خارچه چین از آمریکایی‌ها خواست تا این بازی با «حاصل جمع صفر» را کنار بگذارند و از هر اقدامی که به منافع پکن آسیب وارد می‌کند، بپرهیزند.

وی خاطرنشان کرد: چین اقدامات قاطع و موثری را برای دفاع قاطعانه از حاکمیت، امنیت و منافع خود صورت خواهد داد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در نشست عمومی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفته بود، آمریکا از یک سو در حال سرمایه‌گذاری داخلی است تا اطمینان حاصل کند که می‌تواند از موضع قدرت با چین تعامل کند و از سوی دیگر نیز همکاری‌ها با متحدان خود را دوباره فعال کرده است، همچنین ناتو، اتحادیه اروپا و کشورهای بزرگ اروپایی به طور فزاینده‌ای با آمریکا در مورد نحوه برخورد با پکن همسو شده‌اند. وی در واکنش به این اظهارات، تاکید کرد: آمریکا بارها مدعی شده است که می‌خواهد با چین از موضع به اصطلاح قدرت برخورد کند که نشان‌دهنده استکبار و هژمونی این کشور است.

وی با بیان اینکه هیچ برتری میان کشورها در این دنیا وجود ندارد و کشورهای بزرگ نباید با قلدری با کشورهای ضعیف رفتار کنند، تاکید کرد: تلاش برای قلدری با سایر کشورها با تقویت به اصطلاح قدرت خود همسو با زمانه همخوانی ندارد و مورد حمایت جامعه جهانی قرار نخواهد گرفت.

لین تاکید کرد: مبادلات و همکاری بین کشورها باید به تقویت درک متقابل و اعتماد بین کشورها کمک کند، نه آنکه یک دایره کوچک بسته و انحصاری تشکیل دهد که طرف ثالث را هدف قرار می‌دهد یا به منافع او آسیب می‌رساند.

این دیپلمات چینی تاکید کرد: پکن همواره به اصول احترام متقابل، همزیستی مسالمت‌آمیز و همکاری برد-برد در مشاهده و رسیدگی به روابط چین و آمریکا پایبند بوده است.

وی افزود: ما امیدواریم که ایالات متحده با چین همکاری و درک درستی از چین ایجاد کند، از شرکت در بازی‌های حاصل جمع صفر و رقابت قدرت های بزرگ دست بردارد و کارهای بیشتری را انجام دهد که به توسعه پایدار و سالم کمک می‌کند.

لین جیان همچنین در رابطه با اظهارات ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که پکن را حامی قاطع روسیه در جنگ اوکراین و برگزاری رزمایش چین و بلاروس را بخشی از حمایت این دو کشور از مسکو خواند، تاکید داشت: پکن اظهارات بسیار غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز دبیرکل ناتو علیه چین را به شدت محکوم می کند.

استولتنبرگ با بیان اینکه چین بدون شفاف‌سازی درحال انجام توسعه زیرساخت نظامی خود است و روی موشک‌های مدرن و سلاح‌های هسته‌ای سرمایه‌گذاری هنگفتی کرده است، تاکید کرد: اقدامات جدی پکن در هنگ‌کنگ و دریای جنوب چین، تایوان و کشورهای‌ همسایه را تهدید می‌کند.

لین بار دیگر به اظهارات مقامات واشنگتن تحت تاثیر ذهنیت جنگ سرد و تعصب ایدئولوژیک اشاره و عنوان کرد: با درآمیختن حق و باطل، در امور کشور ما دخالت کرده و به سیاست‌های داخلی و خارجی پکن آسیب وارد می‌کند.

وی همچنین تاکید کرد: انداختن مسئولیت مساله اوکراین به گردن کسی، فقط برای گمراهی جامعه جهانی است و پکن نسبت به اظهارات غیرمسئولانه درباره تقویت همکاری نظامی چین با کشورهای مربوطه، مخالفت است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی چین به برخی ازسیاستمداران غربی که «در آستانه مرگ هستند»، توصیه کرد: برای برافروختن آتش، ایجاد مشکلات و سرزنش دیگران تلاش نکند.

وی افزود: چین قاطعانه مسیر توسعه مسالمت‌آمیز را دنبال، ثبات و انرژی مثبت بیشتری را از طریق توسعه و همکاری خارجی خود به صلح و ثبات جهانی تزریق و در عین حال قاطعانه از حاکمیت، امنیت و منافع خود محافظت خواهد کرد.

لین هشدار داد: ناتو پیامدهای معرفی پکن به عنوان یک دشمن خیالی را در نظر داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha