دستگاه‌های اجرایی ایلام به تکالیف قانونی خود در شرایط اضطرار گرد و غبار عمل کنند

ایلام - ایرنا - مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام با تاکید بر اجرای تکالیف قانونی دستگاه‌های اجرایی در شرایط اضطرار گرد و غبار، گفت: از سال گذشته تاکنون تنها ۱۹ روز هوای نامطلوب در این استان حاکم بوده است.

به گزارش ایرنا، " مجید بگلریان" روز یکشنبه در نشست کارگروه مدیریت شرایط اضطرار گرد و غبار استان ایلام، با اشاره به فصل گرما، مرزی بودن و قرار گرفتن استان در معرض تندبادها و بروز پدیده گردغبار، اظهار کرد: با توجه به شرایط بحرانی در برخی شهرستان‌های استان، تشکیل و بر انجام تکالیف قانونی اعضا در شرایط اضطراری آلودگی هوا بسیار لازم و ضروری است.

وی با اشاره به ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور همسایه، گفت: ۹۵ درصد کانون‌های گرد و غبار منشأ خارجی دارد و استان ایلام همواره به عنوان پیشانی بروز و ظهور پدیده گرد و غبار در کشور مطرح است و بر این اساس باید برنامه‌ریزی لازم برای مقابله و کاهش مخاطرات این پدیده در استان انجام شود.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام با تاکید بر اینکه بر اساس استخراج داده‌های ایستگاه‌های سنجش کیفی هوا، از سال گذشته تاکنون ۱۹ روز هوای نامطلوب در این استان حاکم بوده است، افزود: بروز پدیده گرد و غبار، کیفیت هوای برخی شهرستان‌های استان و در مجاور مرز را به ۱۰ هزار( pm۱۰) در وضعیت خطرناک قرار می‌دهد که بایستی، اقدمات لازم برای آمادگی مواجهه با این پدیده را در استان انجام داد.

بیگلریان با اشاره به اینکه در سال جدید تا کنون پدیده خطرناک گرد و غبار در استان روی نداده است، ابراز کرد: با توجه شرایط موجود می‌طلبد حساسیت زیادی در زمینه مدیریت گرد و غبار استان داشته باشیم و دستگاه‌های اجرایی به منظور کاهش آلودگی و به حداقل رساندن اثرات گرد و غبار بایستی همکاری لازم را داشته باشند.

وی بر انجام تکالیف قانونی اعضای کارگروه مدیریت شرایط اضطرار گرد و غبار استان بر اساس دستورالعمل های ابلاغی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه سلامت مردم در اولویت است باید موضوع اطلاع‌رسانی و آموزش‌های لازم هنگام بروز پدیده گرد و غبار به مردم ارائه شود تا شاهد کاهش آسیب‌های این پدیده در استان باشیم.

دستگاه‌های اجرایی ایلام به تکالیف قانونی خود در شرایط اضطرار گرد و غبار عمل کنند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام نیز در این نشست با اشاره به ۲۲ تیر ماه روز جهانی مقابله با طوفان‌های ماسه و گرد و غبار، اظهار کرد: این روز با ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نامگذاری شده است و شعار امسال آن، کمک به تاب آوری در برابر گرد و غبار از طریق آگاهی بخشی عمومی، همکاری منطقه‌ای و بین المللی و اقدام دانش‌پایه است.

"علیرضا محمدی" با بیان اینکه پنج درصد از پدیده گرد و غبار منشاء داخلی دارد و کانون‌های بحرانی استان نیز ۱۴۰ هزار هکتار است، افزود: طرح تهیه برنامه جامع مقابله با گرد و غبار و برنامه دستگاه‌های اجرایی مرتبط در یک افق ۱۰ ساله تدوین و در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده است.

وی گفت: روزهای دارای آلودگی استان ناشی از گرد و غبار در سال ۱۴۰۰ شامل ۲۹ روز، در ۱۴۰۱ حدود ۱۳۲ روز در سال ۱۴۰۲ این میزان ۱۹ روز بوده و در سال جاری تاکنون ۶ روز در استان هوای نامطلوب ثبت شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ایلام اقدامات انجام گرفته در خصوص مقابله با کانون‌های گرد و غبار در سطح استان را نهالکاری در سطح ۳۰۵ هکتار از اراضی مستعد گرد و غبار در منطقه حفاظت شده کولگ، توسعه و تجهیز ایستگاه‌های سنجش گرد و غبار و پایش کمی و کیفی تالاب‌های استان اعلام کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha