۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۲۳:۲۴
کد خبر: 85540719
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شام غریبان بوشهری‌ها در ازدحام اشک و اندوه

۲۶ تیر ۱۴۰۳، ۲۳:۲۴
کد خبر: 85540719
شام غریبان بوشهری‌ها در ازدحام اشک و اندوه

بوشهر- ایرنا- شام غریبان بوشهری‌ها در حالی در رطوبت بالا و گرمای این فصل از سال در حال برگزاری است که شاهد ازدحام اشک و اندوه برای غربت و سختی های شب اول اسارت اهل بیت امام حسین(ع) هستیم.

به گزارش شامگاه سه شنبه ایرنا، از ساعتی پیش و با حضور گسترده مردم عزادار، مراسم شام غریبان امام حسین(ع) و یاران باوفایش در شهرها و روستاهای استان آغاز شده است.

مساجد، تکایا، حسینه ها و بقاع متبرکه در حالی میزبان مردم عزادار است که روزه‌خوانان، وعاظ و مداحان در مراسمی که به یاد نخستین شبِ غربت اسیران کربلا و شهیدان روز عاشورا برگزار می‌شود، اعمالی را به جا می‌آورند.

این مراسم در همه نقاط استان بوشهر با آئین سنج و دمام آغاز و سپس دسته‌های عزادار، عَلَم و کتل در دست و زنجیر و سینه زنان خود را به این مراسم می رسانند تا وقایع شب یازدهم محرم سال ۶۱ قمری و غربت خاندان حضرت رسول(ص) را یادآور شوند.

شام غریبان بوشهری‌ها در ازدحام اشک و اندوه

بیشتر بخوانید

فیلم | شام غریبان اهل‌بیت سالار شهیدان در بوشهر

آیین شام غریبان سالار شهیدان دشت کربلا در بوشهر

فیلم | عزاداری روز عاشورا بوشهر

در این آیین که در محیط‌های بدون چراغ برگزار می شود مردم در حالی که شمع‌هایی روشن کرده بر غربت اهل بیت حضرت امام حسین (ع) اشک می ریزند.

در شهر بوشهر در کنار برگزاری این آیین در محلات مختلف، مردم در گلزار شهدای بهشت صادق گردهم می‌آیند تا پس از تلاوت قرآن، دعای زیارت عاشورا و روزه‌خوانی با روشن کردن شمع، دل به نوای سوزناک مداحان اهل بیت دهند که روایتگر سختی های است که پس از واقعه ظهر عاشورا در شبی سخت بر سلاله مطهر پیغمبر خدا حضرت محمد مصطفی(ع) گذشته است.

شام غریبان بوشهری‌ها در ازدحام اشک و اندوه

با وجود رطوبت بالای این فصل سال در بوشهر و گرمایی که مرزهای حدود ۵۰ درجه را در استان جابجا می کند اما زن و مرد، پیر و جوان و کودک و کهنسال به عشق امام حسین(ع) آماده‌اند تا در امتداد ۱۰ روز عزاداری برای سالار و سرور شهیدان و خاندان مطهرش بار دیگر با تفکر اقامه امر به معروف و نهی از منکر امام سوم شیعیان عهد و پیمان ببندند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha