تشریح معافیت‌های مالیاتی مشاغل/آخرین مهلت ارائه اظهارنامه ۱۵ مرداد است

ارومیه - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی با تشریح معافیت های درنظرگرفته شده طبق قانون برای مودیان گفت: صاحبان مشاغل و اصناف می توانند تا ۱۵ مرداد ماه اظهارنامه مالیاتی خود را تسلیم کرده و سپس آن را پرداخت کنند.

به گزارش ایرنا، مالیات را باید از اصلی ترین پایه‌های توسعه، رشد اقتصادی و رفاه اقتصادی دانست که کمتر به اهمیت آن پرداخته شده، مالیات از اصلی ترین منابع درآمدی دولت بوده و جهت تامین هزینه های عمومی باید نگاه ویژه ای به مالیات داشت.

آشنایی مردم از چگونگی به مصرف رساندن وجوه مالیات در پروژه ها و هزینه های عمومی و ایجاد نظام مالیاتی مدون برای شناخت منابع درآمد از راههای کاهش فرار مالیاتی است.

به اعتقاد کارشناسان گسترش فرهنگ خود اظهاری در بین فعالان اقتصادی از جمله راهکارهای اجرایی وصول مالیات است؛ براساس سیاست خود اظهاری موضوع ماده ۱۵۸ قانون مالیاتهای مستقیم، سازمان امور مالیاتی کشور می تواند اجرای شیوه خود اظهاری در مورد بعضی از منابع مالیاتی به طورکلی و یا جزیی و در نقاطی که لازم می داند با درج آگهی در نیمه اول هر سال اعلام کند.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امسال به دلیل شهادت رییس جمهور شهید و برگزاری انتخابات، صاحبان مشاغل و اصناف که باید تا ۳۱ خرداد ماه اظهارنامه شان را تسلیم می کردند تا ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۳فرصت برای این اقدام دارند و می توانند اظهار نامه یا فرم تبصره ماده ۱۰۰ و یا اظهارنامه تعاملی و پیش فرض خود را تکمیل کرده و پرداخت مالیات خود را انجام دهند.

جعفر پورمختار با بیان اینکه تا ۳۱ مردادماه مشمولان مالیات برارزش افزوده می توانند مالیات خود را پرداخت کنند، ادامه داد: هر سه ماه یکبار تسلیم اظهار نامه در این زمینه داریم ، امسال ۱۰ درصد مالیات برارزش افزوده دریافت می شود که پارسال ۹ درصد بود.

وی اضافه کرد: چهار درصد از مالیات برارزش افزوده دریافتی هر ماه به شهرداریها و دهیاریها پرداخت می شود و درخواست می شود مودیان هر چه زودتر این مالیاتها را پرداخت کنند تا ما نیز این مبالغ را هرچه سریع تر به حساب شهرداریها و دهیاریها برای امور عمرانی پرداخت کنیم.

وی گفت: سال گذشته بالای ۱۲ هزار میلیارد ریال از این محل عوارض بین شهرداریها و دهیاریها توزیع شد که کمک خوبی برای تامین هزینه ها و کارهای عمرانی شهری بود و امسال در سه ماهه اول توزیع عوارض نسبت به سال گذشته بیش از ۶۰ درصد افزایش داشته است.

ایرنا: محاسبه مالیات مودیان چگونه انجام می شود؟

پورمختار: در گذشته مالیات ها براساس تخمین و برآورد بوده است و مالیات ها با مراجعه مستقیم به مغازه افراد و با برآوردی از کالاها و محصولات مغازه داران همراه بود که این رویه مورد پذیرش فعالان اقتصادی و مراجع امنیتی و نمایندگان مجلس نبود و در حال حاضر برای ایجاد اطمینان خاطر برای فعالان اقتصادی، مالیات این اشخاص براساس شواهد و قرائن و مدارک در سیستم جامع تعیین می شود.

در زمینه توسعه فرهنگ مالیاتی یک سری اقدامات پایه ای و یک سری اقدامات عملیاتی توسط استان انجام شده است؛ سیاست سازمان مالیاتی کل کشور این بوده که مالیات مودیان براساس مدارک نه براساس تخمین تعیین و بر اساس سامانه تعیین شود، در استان هم این موارد انجام شده است.

در سه سال گذشته یک سامانه جامع مالیاتی تدارک دیده شده تا تمامی اطلاعات فعالان اقتصادی در این سامانه جمع آوری شود و همه مالیاتها براساس اسناد و قرائن باشد تا افراد یقین کنند که همه مالیات ها کاملا مستند و براساس قرائن و اسناد است.

این اطلاعات شامل گردش حسابهای بانکی و گردش حساب پوز بانکی و همه خرید و فروش هایی است که توسط فعال اقتصادی در سطح کشور انجام می شود و این اطلاعات در سیستم جامع مالیاتی متمرکز است.

ایرنا: سقف مشمول بودن دریافت مالیات چقدر است؟

پور مختار: امسال تغییراتی در نحوه مطالبه مالیات از فعالان بخش مشاغل داریم؛ در سالهای گذشته فعال اقتصادی در سامانه امور مالیاتی اطلاعات و مالیات خود را مشاهده می کرد و در صورت قبول پذیرش می کرد و این یک روندی بود که براساس مواد تبصره ۱۰۰ مالیاتهای مستقیم داشتیم .

بخش دیگری که این روند را قبول نمی کردند، توسط سیستم به بخش اظهارنامه عادی هدایت می شدند و همکاران ما بعدا به این موارد رسیدگی و براساس اسناد و مدارک در سیستم و خارج از سیستم آن را مشخص کرده و انجام می دادند.

امسال برای افزایش مودیان سقفی برای فروش و یا در آمد تعریف شده که سقف ۱۸۰ میلیارد ریال برای اصناف و مشاغل است، یعنی کل اصناف کشور اگر تا این مبلغ درآمد یا فروش کالا و خدمات داشته باشند می توانند از تسهیلات فرم تبصره ماده ۱۰۰ استفاده کنند.

سازمان مالیاتی تسهیلات و تخفیفاتی هم در این راستا قایل شده و مودی که زیر ۱۸ میلیارد تومان (۱۸۰ میلیارد ریال) فروش دارد با خیال راحت به سیستم مراجعه می کند، چرا که مالیات با تخفیف ۳۰ درصد برای او لحاظ شده است.

افرادی که دارای بالای ۱۸ میلیارد تومان فروش هستند(مشمول تبصره ماده ۱۰۰ نشدند) امسال سازمان خودش یک اظهارنامه پیش فرض یا تعاملی تنظیم کرده است و در صورت رویت و قبول موارد مالیاتشان قطعی می شود( این موارد با توجه به اسناد سیستم هستند و مالیات و تخفیفات و تشویقات اعمال می شود.)

ایرنا: افراد در صورت عدم قبول میزان مالیات محاسبه شده می توانند اعتراض کنند و یا درخواست محاسبه مجدد داشته باشند؟

پو رمختار: افراد اگر مالیات را رویت کردند، مورد قبول بود می توانند ان را قبول کرده و قطعی کنند؛ و اگر مودی مقررات تبصره ۱۰۰ و اظهار نامه تعاملی را قبول نکند، تیک عدم پذیرش زده و مستقیم به صفحه اظهارنامه عادی مراجعه و با داده های خود موارد را تنظیم می کنند ولی حاوی تخفیفات و تشویقات نیست و در مواقع بعدی باید اسناد و مدارک بدهند و رسیدگی می شود.

توصیه می کنیم فعالان اقتصادی با توجه به تشویقات و تخفیفات و تعدیلات همین اظهار نامه تعاملی را قبول و از تشویقات و تسهیلات استفاده کنند تا دچار مشکلات بعدی نشوند.

اگر مودی نخواست از این تسهیلات استفاده کند، می تواند اظهارنامه عادی تسلیم کند.

ایرنا: چند درصد مودیان مالیات خود را بعد از محاسبه سیستمی قطعی می کنند؟

پور مختار : در سال گذشته ۷۸ درصد مودیان مشاغل به این ترتیب قطعی شدند و با پذیرش مالیات مشاهده شده مالیات خود را قطعی کردند و تعداد بسیار کمی در این میان باقی مانده است و این فرهنگ سازی مورد پذیرش مودیان واقع شده است.

از طرف دیگر بحث این است که وقتی براساس مستندات مالیات نوشته می شود، مالیات برخی افراد خاص افزایش می یابد که به نظر ما مالیات کمتری پرداخت می کردند و ما سراغشان رفتیم و به هر ترتیب ممکن و براساس مستندات مالیات آنان را افزایش دادیم.

ایرنا : برای فرار مالیاتی چه اقداماتی کردید؟

پور مختار: فرار مالیاتی را همه شهروندان می توانند مشاهده کنند و در همه اصناف و مشاغل وجود دارد؛ در این زمینه تلاش های خوبی صورت گرفته و همه حسابهای بانکی افراد رصد می شود.

چهار سال قبل میانگین مالیات پزشکان چهار میلیون نمی شد ولی سال ۱۴۰۲ میانگین مالیات پزشکان آذربایجان غربی ۳۴ میلیون تومان شده است و دلیل آن این است که همکاران با بررسی اطلاعات حسابها و اطلاعات اقتصادی آنها مالیاتها را به واقعیتها نزدیک کردند و این نشانگر تلاش بسیار است.

چهار سال قبل میانگین مالیات دندانپزشکان زیر هفت میلیون بود که امسال به بالای ۶۰ میلیون تومان رسیده است و دلیل آن این است که ما به حسابهای تجاری و بانکی آنها دسترسی یافتیم و توانستیم مالیات آنها را به واقعیت نزدیک کنیم.

اینها به علت اینکه مطالبه مردم بود مورد پیگیری واقع شده است و امروز دریافت مالیات در استان رشد خوبی داشته است و این مسیر را داریم ادامه می دهیم و این بسیار موثر واقع شد.

به گزارش ایرنا به رغم اهمیت مالیات در تامین رفاه و امنیت در جامعه، به دلیل نبود فرهنگ مالیاتی موثر در کشور، بسیاری از صاحبان درامد علاقه ای به پرداخت مالیات ندارند و برخی از آنها با استخدام مشاوران خبره و آگاهی از خلاء های قانونی مبادرت به فرار مالیاتی می کنند.

به گفته کارشناسان، آشنا ساختن مردم از آثار مثبت مالیات درجامعه و جلب اعتماد متقابل بین ممیز و مودی و ایجاد اطمینان از صرف وصولی مالیات در گسترش رفاه اجتماعی از جمله عوامل گسترش فرهنک مالیاتی در راستای اجرای سیاست مذکور است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha