۳۱ تیر ۱۴۰۳، ۹:۰۷
کد خبر: 85544044
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شهر یا قفس حیوانات؟ +فیلم

۳۱ تیر ۱۴۰۳، ۹:۰۷
کد خبر: 85544044
شهر یا قفس حیوانات؟ +فیلم

ساری-ایرنا- پدیده نوظهور نگهداری حیوانات وحشی به عنوان حیوان خانگی در منازل و یا رهاسازی آن در جوامع انسانی به چالش و دغدغه این روزهای حفاظت از محیط زیست مبدل شده است که هر ازگاهی اخباری مبنی بر کشف و مشاهده این نوع حیوانان در مازندران زنگ هشدار محیط زیستی را به صدا در می آورد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شاید پُررنگ ترین حادثه و وضعیت حیوانات وحشی در جوامع انسانی را می توان به ماجرای اردیبهشت ۱۴۰۱ متصل کرد روزی که مردم در خیابان کارگر قائمشهر پلنگی را بر روی سردر یکی از شعب بانک این شهر دیدند نام برد.

حیوان نگون بخت برای فرار از هیاهوی انسان ها بواسطه دیدنش خود را به در و دیوار زد تا بتواند به محلی امن همچون آنچیزی که در دنیای حیات وحش در انتظارش بود را ببیند اما سرنوشت برای او شکل دیگری رقم زد و با وجود خبر اولیه زنده گیریش اما پس از آن خبر از تلف شدن این گونه جانوری مهم مخابره شده.

البته ماجرای مشاهده حیوانات حیات وحش در مازندران به همین مورد ختم نشد و رویت میمون آنهم به عنوان یک حیوان غیر بومی در باغات روستاهای هریکنده بابل، قراخیل و حاجی کلا منطقه جاده نظامی قائمشهر بار دیگر افکار عمومی را به این سمت و سو کشاند که دلیل وجود چنین حیواناتی در جوامع انسانی چیست؟

مار پیتون در سطح زباله

در جدیدترین مورد از مشاهده گونه های غیربومی حیوانات در محدوده محیط زندگی مازندرانی ها، ماه ها قبل مار پیتون سر از سطل زباله در یکی از نقاط شهری آمل سردرآورد. این نوع مار نیز از گونه های غیربومی کشور به شمار می رود و موارد معدودی از این گونه های موجود در باغ وحش نگهداری می شوند.

مشاهده از این دست حیوانات غیربومی مختص حیات وحش در محل زندگی انسان ترس و دلهره را در شهروندان مازنی ایجاد کرده است که شاید سرو کله این حیوانات در منزل و محل زندگی آنها نیز پیدا شود.

همچنین رویت این تعداد حیوان غیربومی وحشی آنهم طی مدت ۲ سال اخیر عادی به نظر نمی رسد یعنی اینطور نیست که این حیوانات خودخواسته و با پایِ خود به جامعه انسانی آمده باشند و ردپای عوامل انسانی در این موضوع پررنگ و جدی است؛ مساله ای که رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران نیز بر آن صحه گذاشته است.

شهر یا انبار جانوران؟ +فیلم

اکنون در جدیدترین مورد از مشاهده، ‌کشف و ضبط حیوانات وحشی در جوامع انسانی سرهنگ علی داداش تبار، فرمانده انتظامی شهرستان بابل از کشف یک قلاده گربه وحشی کمیاب زنده از فردی سود جو خبرداد و گفت که در راستای حفاظت از گونه های حیوانات وحشی و کمیاب، توسط ماموران انتظامی پاسگاه لاله آباد این شهرستان و تحویل آن به اداره محیط زیست انجام شد.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران روز یکشنبه در توضیح وقوع چنین مسائلی به خبرنگار ایرنا گفت که مشاهده چنین حیواناتی در نقاط مختلف نشان می دهد این حیوانات خانگی هستند که بعد از مدتی از سوی صاحبانشان رها می شوند.

کوروس ربیعی با اشاره به سابقه رویت پلنگ، میمون و مار در مازندران توضیح داد : با این تفاسیر تصور ما این است افرادی گونه های جانوری خاصی را در محیط خانه خود نگهداری می کنند که این موضوع خارج ضوابط قانونی و چارچوب زیست محیطی است.

وی خطاب به افرادی که انواع جانور را در محیط خانه خود نگهداری می کنند، ‌گفت :‌ هر فردی مجاز به نگهداری حیوان در منزل نیست و می بایست چارچوب ها و ضوابط لازم در این خصوص رعایت شود.

رییس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران ضمن دعوت از افراد دارای چنین حیوانات در منزل که قادر به ادامه نگهداری موجودات خود نیستند از آنها خواست این حیوانات را به ادارات محیط زیست تحویل دهند تا به مراکز مجاز نگهداری همچون باغ وحش و باغ پرندگان تحویل دهند.

وی ادامه داد:‌ خوداظهاری افراد در خصوص حیوانات مورد نگهداری باعث می شود تا هیچ تخلفی برای آنها ثبت نشود و از رهاسازی این حیوانات در محیط زندگی و حیات وحش استان جلوگیری شود.

به گفته ربیعی، رهاسازی گونه های جانوری غیر بومی در زیستگاه های محیط زیست استان آسیب زا برای حیات وحش و محیط زیست مازندران است.

وی توضیح داد:‌ حضور این گونه های غیربومی جانوران باعث بروز و شیوع بیماری های جدید در میان حیات وحش مازندران می شود.

شهر یا انبار جانوران؟ +فیلم

ربیعی از اختلالات ژنتیکی حیات وحش مازندران به عنوان دیگر اثرات و تبعات رهاسازی گونه های غیربومی در این استان نام برد.

وی خاطرنشان کرد:‌همچنین در رقابت غذایی میان حیوانات بومی مازندران و حیوانات غیربومی رهاشده در زیستگاه های حیات وحش امکان تلف شدن گونه های جانوری بومی نیز وجوددارد.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران اظهارداشت: همچنین رقابت حیوانات برای تعیین قلمرو در حیات وحش موجب درگیری میان حیوانات می شود و از بین رفتن برخی گونه های جانوری استان وجوددارد.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، بیش از ۳۵۵ گونه پرنده، ۱۷ گونه خزنده، ۹ گونه دوزیست، ‌ ۲۷ گونه مار، سه گونه لاک پشت، ‌۶۳ گونه پستاندار و ۷۰ گونه ابزیان آبهای داخلی تنوع جانوری این استان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha