جراحت زخم زبان را باد با خود نمی‌برد

۳۱ تیر ۱۴۰۳، ۱۰:۳۱
کد خبر: 85544162
داود میاندهی
جراحت زخم زبان را باد با خود نمی‌برد

کرمان- ایرنا- اولین یکشنبه هرماه برای مدیران کرمان متفاوت است زیرا در کلاس درس اخلاق پای صحبت‌های نماینده ولی‌فقیه در استان می‌نشینند و توصیه‌هایی به‌ظاهر ساده اما بسیار مهم که در زندگی شخصی و اداری تاثیرگذارند را می‌شنوند.

به گزارش ایرنا، این‌بار «سلسله درس‌های اخلاق در مکتب شهید سلیمانی» روز یکشنبه، آخرین روز تیرماه برگزار شد، ساعت ۶:۳۰ صبح در حسینیه ثارالله؛ و به رسم معمول بعد از قرائت قرآن، مهدی صدفی- یار و همراه حاج قاسم سلیمانی- در سخنرانی کوتاهی از شهید حاج قاسم سلیمانی گفت و بخشی از مرام و مسلک این شهید در آیین هیات‌داری را بیان کرد.

وی از دقت نظر سردار دل ها برای آماده سازی هیات میزبان عزاداران، از نظافت و آراستن محیط تا محتوا و نوع انتخاب مداحان و سخنرانانی که دعوت می شدند، از زمان و وقتی که سردار سلیمانی با آن همه مشغله برای این امور به ظاهر ساده می گذاشت تا اینکه هیات به خوبی، مجالس عزا یا شادی را در میزبانی از مردم برپا کند گفت و مابقی مطالبش ماند برای جلسه بعد.

جراحت زخم زبان را باد با خود نمی‌برد
مهدی صدفی درحال سخنرانی در کلاس درس اخلاق مدیران

بعد از آن، نوبت حجت‌الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان بود که در چند جلسه اخیر این کلاس اخلاق، از مبحث «زخم زبان» خارج نشده و به سرفصل جدیدی نرفته است تا به این شکل اهمیت موضوع نگاه داشتن زبان و صیانت از آن را برای مخاطبانش که مدیران هستند، بیان کند.

در ادامه مباحث جلسه قبل، وی با نقل احادیث مختلف تاکید کرد که اگر می خواهیم به ما ظلم نشود یا مورد شماتت قرار نگیریم، نباید به دیگران ظلم یا آنان را شماتت کنیم؛ با زبانمان نباید به دیگران ظلم کنیم و زخم زبان بزنیم.

سخنان وی گرچه بیشتر توصیه های دینی یا اخلاقی به نظر می‌رسید و شاید از نظر برخی، خبر تلقی نشود، اما وقتی در این واژگان و توصیه ها دقیق می‌شویم، شاید خبری مهمتر از اینها در این نوع جلسات، نباشد، که گاه، همین یک توصیه، جهانی را ممکن است تغییر دهد یا در جریان تاریخ تغییر ایجاد کند.

امام جمعه کرمان از تاثیرات مخرب زبان گفت که گاه یک جمله، سبب تغییر تاریخ یا عامل شروع جنگ بین دو کشور یا چند قبیله شده است و گاه نیز سبب ختم جنگ و صلح؛ از اهمیت صیانت از زبان گفت، که همانطور که طلا و سایر اموال گرانبها را در گاوصندوق می نهیم و صیانت می کنیم، ضرورت دارد از زبان هم همینطور مراقبت کنیم زیرا زبان، غیر از تاثیری که در دیگران و زندگی آنان می گذارد، گویای شخصیت درون ما نیز است.

مراقب جای میخ هایی که می کوبیم باشیم

وی با بیان اینکه زخم زبان با هر حرف، مثل کوبیدن یک میخ بر هر جا می ماند، گفت: هرچقدر هم در مقابل و برای جبران زخم زبان، حرف های خوب بزنیم و میخ ها را بیرون بیاوریم، اما جای آنها می ماند و نمی توان کاری کرد.

کلیدواژه مهمی که وی بر آن در ادامه تاکید کرد و گفت، این بود که: جراحت زخم زبان (باقی) می ماند و از بین نمی رود، زخم زبان، حق الناس است که به‌راحتی بخشیده نمی شود.

وی سپس افزود: در روایت داریم، وقتی خون شهید ریخته می شود، همه گناهانش می ریزد الا حق الناس که به‌راحتی بخشیده نمی شود.

علیدادی سلیمانی در ادامه با انتقاد از باب شدن برخی جوک‌ها با زبان مسخره علیه قومیت ها، شهرها یا لهجه ها گفت: می بینیم که برای بیشتر شهرها یا قومیت ها و لهجه ها، جوک های عجیب درست کرده اند؛ اینها را درست کرده اند که تنفر و فاصله بین مردم آنها بیاندازند.

وی با طرح این پرسش که چه کسانی این جوک ها را می سازند و آیا قصدشان خیر بوده؟، تصریح کرد: اگر حتی آدم‌ها در این کارها قصدی نداشتند، اما آسیب آنها گریبان آن قوم، شهر و قبیله را می گیرد و همیشه ماندگار است.

امام جمعه کرمان تاکید کرد: گناه این کارها برای هرکس که این جوک ها و مطالب مسخره را تولید کرده، مادامی که مردم آنها را استفاده می کنند، برایشان باقی می ماند، البته افرادی که آنها را استفاده می کنند نیز مجازات می شوند و برایشان بدون تاثیر نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه در نگاه دینی، با مرگ، زندگی تمام نمی شود، تصریح کرد: برخی خطاهای ما به گناه های دنبال دار تبدیل می شوند و آدم ها را گرفتارتر می کنند که باید مراقب آنها بود.

دستگیری به جای مچ گیری

علیدادی سلیمانی با طرح این پرسش که چرا لقب بد باید به هم بدهیم در صورتی که برادر دینی هستیم، گفت: باید دستگیر هم باشیم نه مچ گیر؛ بدانید که هرچه در دنیا دستگیری کردید، آن دنیا هم از شما دستگیری می کنند و اگر مچ گیر بودید، مچ شما را در قیامت می گیرند.

وی سپس خطاب به مدیران ارشد استان که در جلسه حضور داشتند گفت: اگر در سازمان دنبال کارمند زیرمجموعه هستید که مچ وی را بگیرید، کاری کنید که از وی یک آتو(بهانه و دستاویز) بگیرید، بدانید که قیامت هم همین کار را با شما و ما خواهند کرد.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان در ادامه نقلی از امام سجاد(ع) بیان کرد که ایشان وقتی به کنیزها و غلامان برای انجام کاری دستور می دادند اما آنان انجام نمی دادند، یک به یک آنها را یادداشت می کرد و سر یکسال که می شد، دفتر تخلفات داشت که مقابل کنیزان می گشود و می گفت، فلان روز فلان کار را انجام ندادید و آنان می پذیرفتند، بعد امام می گفت: اما من همه آنها را بخشیدم و از شما هم خواهش می کنم از خدا بخواهید همه خطاهای من را ببخشد.

وی سپس گفت: اگر ما بچه‌مسلمان هستیم، باید اینطور باشیم، نه اینکه برای همکار یا زیردستمان جریان (پرونده ای) درست کنیم که تازه اگر درست و راست باشد، زیرا گاه، به دروغ، علیه دیگران کاری می کنند؛ دنبال مچ گیری نباشیم و دست هم را بگیریم.

جراحت زخم زبان را باد با خود نمی‌برد
حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی امام جمعه کرمان

علیدادی سلیمانی در ادامه با اشاره به اینکه هرچه فرد (از نظر شخصیت و جایگاه) مهمتر باشد، حرف هایش هم مهمتر با تاثیرات بیشتر می شود، بر ضرورت مراقبت در این زمینه تاکید و بیان کرد: تصور کنید تک تک زخم‌زبان‌ها، شماتت ها و حرف های بدی که علیه دیگران زدیم یا ظلم هایی که کردیم را قیامت می خواهند جلو ما نشانمان دهند و به رخمان بکشند؛ زیرا این کلمات و حرف ها، آنجا، به خودشان شکل می دهند و تجسم می شوند؛ آنگاه می خواهیم چکار کنیم؟.

وی با بیان اینکه زبان، خصلت های مختلف دارد، گفت: برخی در کلامشان گرگ‌صفت هستند و باید مراقبت کرد.

فلسفه ردمظالم

امام جمعه کرمان در ادامه با اشاره به فلسفه رد مظالم برای جبران همین ظلم ها که بیشتر شاید ناخواسته باشد، گفت: تنها بخشی از رد مظالم که در قدیم رسم بود مربوط به بخش مالی بود که اگر مثلا از کسی قرضی گرفته ایم و فراموش کرده ایم، جبران شود؛ بخشی از آن مربوط به همین آسیب هایی است که با زبان و رفتارمان به دیگران وارد و ظلم می کنیم؛ وقتی دل کسی را می سوزانیم و خودمان هم متوجه نیستیم.

وی با بیان چند مثال ساده که شاید از نگاه خیلی ها مهم نباشد توضیح داد: به طور نمونه در هوای سرد، باخودرو در خیابان با سرعت می رویم و سبب می شویم آب روی دیگران بپاشیم و متوجه نباشیم؛ یا بی خیال، جلو کسی ترمز می زنیم تا او را بترسانیم و به او بخندیم؛ ایناها نیز مصداق ظلم است، مانند ظلم اداری به کارمندان یا ظلم به همکار.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان سپس خطاب به مدیران حاضر با لحن و صدایی بلندتر گفت: برادر و خواهر، مراقب باش، هرچه می توانی جلو ظلم را بگیر و خودت هم ظلم نکن. من زیاد در اداره ها دیدم که فلانی رییس است، به دیگران ظلم می کند و می گویم ظلم نکن که روزی به خودت ظلم می کنند، بعد می بینیم سیستم(مدیریت) تغییر کرده و او را از ریاست برداشته اند و به خودش ظلم می شود که زبان به گلایه می گشاید که به او ظلم کرده اند، حال آنکه جواب می دهم، همان ظلم هایی است که به دیگران می کردی.

اثر تکلیفی و وضعی گناهان

وی با بیان اینکه اگر می خواهی خوار نشوی، کسی را خوار نکن، به اثر تکلیفی و وضعی گناهان اشاره و تشریح کرد: گناه، هم یک اثر تکلیفی دارد و هم اثر وضعی؛ اثر تکلیفی یعنی اینکه قیامت سوال می کنند که چرا فلان کار را انجام دادی و در مقابل خدا ایستادن را تقویت کردی؛ اما اثر وضعی یعنی در مورد خودت هم اتفاق می افتد، زیرا وقتی جرات پیدا می کنی به گناه، این عمل، آثاری در روح و روان خودت و بیرون برجا می گذارد که بخشی از آن به خودت نیز بر می گردد.

علیدادی سلیمانی در انتهای این مبحث، موضوع را با شعری از مولانا به پایان برد و بعد از بیان این شعر که«این جهان کوه است و فعل ما ندا، سوی ما آید نداها را صدا»، اظهارامیدواری کرد که همه ما پیام عاشورای حسینی که ظلم ستیزی است را بگیریم و پیاده کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha