سی‌ان‌ان: اروپا به «سربازی اجباری» روی می آورد

تهران-ایرنا- «سی‌ان‌ان» در گزارشی با اشاره به این که پیش از آغاز جنگ اوکراین، بسیاری از کشورهای اروپایی در مورد گسترش یک جنگ بزرگ به اروپا تردید داشتند، نوشت: اکنون با گذشت بیش از دو سال از این جنگ، اروپایی‌ها به طور جدی به موضوع «سربازی اجباری» نگاه می کنند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این رسانه آمریکایی نوشت  چندین کشور اروپایی، به عنوان بخشی از سیاست های خود با هدف تقویت دفاعی، «سربازی اجباری» در ارتش را گسترش داده اند.

رابرت همیلتون، رئیس تحقیقات اوراسیا در مؤسسه تحقیقاتی سیاست خارجی، که به مدت ۳۰ سال به عنوان افسر ارتش آمریکا خدمت کرده است، ‌ گفت: ما به این درک رسیده‌ایم که ممکن است مجبور باشیم یک شیوه فراخوان برای جنگ تنظیم کرده و نحوه تولید تجهیزات نظامی، استخدام و آموزش پرسنل نظامی را تنظیم کنیم.

وسلی کلارک، ژنرال و فرمانده پیشین نیروهای متحد ناتو در اروپا با اشاره به جنگ اوکراین تاکید کرد: خطرات برای وقوع یک جنگ بزرگتر در اروپا افزایش یافته است. ما اکنون شاهد جنگی در اروپا هستیم که هرگز فکر نمی کردیم دوباره آن را تجربه کنیم. این که این درگیری یک جنگ سرد جدید است یا یک جنگ گرم در حال ظهور، هنوز مشخص نیست، اما این یک هشدار بسیار قریب الوقوع به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) است که باید نیروهای دفاعی خود را بازسازی کند و تلاش‌ها برای سربازی اجباری یکی از آن راه‌ها است.

در بخشی از این گزارش آمده است: تعدادی از کشورهای اروپایی سربازی اجباری را پس از پایان جنگ سرد متوقف کردند، اما چندین کشور - به ویژه کشورهای حوزه اسکاندیناوی و بالتیک - در سال‌های اخیر آن را دوباره از سر گرفته اند. در برخی از این کشورها عدم ثبت نام برای خدمت اجباری در ارتش می تواند مجازات جریمه یا حتی زندان در پی داشته باشد.

بنابر این گزارش لتونی آخرین کشوری است که سربازی اجباری را اجرا کرده است. خدمت سربازی اجباری پس از لغو در سال ۲۰۰۶ (۱۳۸۴)، از اول ژانویه امسال (دی ماه ۱۴۰۲) مجدداً از سر گرفته شد. مردها، در لتونی ظرف ۱۲ ماه پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی، یا فارغ التحصیلی برای کسانی که هنوز در سیستم آموزشی مشغول به تحصیل هستند، باید به سربازی بروند.

این گزارش افزود: در ماه آوریل (فروردین)، نروژ در یک طرح بلندمدت بودجه دفاعی این کشور را تقریباً دو برابر کرده و بیش از ۲۰ هزار سرباز، کارمند و نیروی ذخیره را در طرح سربازی اجباری به نیروهای مسلح آن اضافه کرد. این در حالی است که سربازی در نروژ اجباری است و این کشور در سال ۲۰۱۵ (۱۳۹۳) اولین عضو ائتلاف دفاعی ناتو شد که مردان و زنان را به طور مساوی به خدمت سربازی اجباری فراخواند.

به گزارش ایرنا، ‌ فرمانده ستاد مشترک ارتش انگلیس نیز چندی پیش اعلام کرد که مردان و زنان این کشور ممکن است در صورت بروز جنگ با روسیه با فراخوان عمومی برای پیوستن به ارتش روبرو شوند. وی افزود که شهروندان بریتانیایی باید برای مبارزه در جنگ احتمالی بین ناتو و نیروهای روسیه "آموزش و تجهیز" شوند. از سوی دیگر، طراحان نظامی در آلمان نیز در حال بررسی چند طرح احتمالی هستند که دو طرح از آنها شامل طرح سربازی اجباری برای همه مردان ۱۸ ساله است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha