کمبود بودجه، تولید نسل جدید جنگنده های آمریکا را با مشکل مواجه کرد

تهران-ایرنا- مقامات دفاعی و مدیران صنعتی آمریکا می‌گویند برنامه تولید نسل بعدی جت‌های جنگنده نیروی هوایی ایالات متحده (NGAD)، به دلیل کاهش بودجه و تغییرات در اولویت‌های رقابتی و اهداف پیش بینی شده، مورد بازبینی قرار می گیرد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از رویترز، برنامه نسل بعدی جنگنده های «سلطه هوایی» موسوم به (NGAD) که در ابتدا با محوریت یک جت جنگنده نسل ششم قرار بود جایگزین جنگنده لاکهید مارتین اِف-۲۲ رَپتور ( F-۲۲ Raptor) شود، با مشکلاتی رو به رو شده است.

این گزارش افزود: پیش بینی می شد این جنگنده تا اواسط قرن بیست و یکم، قدرتمندترین سلاح هوایی آمریکا با قابلیت پنهان و نامرئی شدن حتی از پیچیده ترین رادارها، سلاح های لیزری و هوش مصنوعی داخلی باشد. اما منابع دفاعی آمریکا می گویند بودجه ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری توسعه این برنامه که قرار بود طی پنج سال منتهی به سال ۲۰۲۹ (۱۴۰۸) تخصیص یابد، ممکن است با توجه به مشکلات مالی و کمبود بودجه در مدت زمان بیشتری تخصیص یافته و یا حتی کاهش یابد.

مقامات آگاه در مورد مذاکرات بودجه داخلی نیروی هوایی می گویند بودجه پیش‌بینی شده برنامه نسل بعدی سلطه هوایی برای سال مالی ۲۰۲۶ (۱۴۰۵) که مبلغ ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بود، ممکن است با کاهش بودجه مواجه شود.

رویترز نوشت:در حالی که مشخص نیست هزینه کلی این برنامه چقدر خواهد بود، اما در صورت هدف گذاری برای تولید ۲۰۰ هواپیما، هزینه این برنامه در کنار هزینه های اولیه و تعمیر و نگهداری و ارتقاء در طول زمان، در نهایت ممکن است بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار باشد.

بنا بر این گزارش کمبود بودجه، نیروی هوایی آمریکا را وادار کرده است که در مورد هزینه های خود در اقدامات مختلف نوسازی شامل افزایش تولید بمب افکن های جدید B-۲۱ نیز، دوباره تجدیدنظر کند.

رویترز در پایان افزود:در حالی که جنگ در اوکراین و غزه موجب شده تا شرکت‌های دفاعی چندان در پی سفارش‌های بیشتر نسل بعدی سلطه هوایی( NGAD) نباشند، اما صنعت هوایی آمریکا امیدوار بود بتواند در سال‌های آینده از این برنامه به عنوان یکی از چندین برنامه بلندپروازانه خود در زمینه صنعت هوایی و جنگی بهره مند شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha