غلامعلی نیک فهم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در سال گذشته هم صادرات و واردات از این مرز رشد خوبی داشت، اظهارکرد: طی پارسال نسبت به سال قبل از آن صادرات از مرز آستارا ۲۲ درصد رشد داشت و در حوزه واردات هم افزایش ۲۵ درصدی را شاهد بودیم.
وی عنوان کرد: امسال هم در راستای افزایش صادرات اقدامات خوبی انجام شده است که از جمله آنها ساماندهی کامیون ها و تریلرهای تجاری که وارد شهرستان آستارا می شوند در دستور کار قرار داشت و بخشی از مشکل مرتفع شده و همچنان موضوع در دست پیگیری است تا ناوگان باری در کمترین زمان بتوانند بار خود را تخلیه و یا بارگیری کرده و عازم مقصد شوند.
نیک فهم ادامه داد: در این راستا سامانه نوبت دهی الکترونیکی از سال گذشته شروع به کار کرده است و رانندگان می توانند از هر نقطه از کشور به وسیله موبایل خود و نرم افزار طراحی شده نوبت گرفته تا در پایانه مرزی و گمرک آستارا معطل نشوند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان بیان کرد: با وجود سامانه نوبت دهی، بعضی رانندگان یا از آن استفاده نمی کنند یا اینکه زودتر از زمانی که به آنها اعلام شده وارد شهرستان و محل گمرک می شوند که این امر باعث ترافیک و تجمع بیش از اندازه در محل و بروز مشکلات بعدی می شود.
وی خاطرنشان کرد: در سامانه طراحی شده به تناسب نوع باری که حمل می شود، نوبت دهی و اولویت بندی صورت می گیرد چنانکه بارهای فاسد شدنی و کامیون های یخچال دار نسبت به سایر بارها اولویت دارند تا سریعتر به مقصد ارسال شوند.
این مسئول ادامه داد: یکی دیگر از مشکلاتی که موجب معطلی رانندگان در مرز می شد، پل فلزی عبوری در مرز ایران و آذربایجان بود که با قدمت بیش از پنجاه سال دیگر توان تحمل تردد کامیون های باری را نداشت، این پل توسط پیمانکار مرمت شد و در حال حاضر شاهد تردد کامیون ها از این مرز بدون هیچ مشکلی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر زمان تخمینی برای معطلی و انتظار کامیون ها در گمرک آستارا طبق سامانه نوبت دهی بین ۴۲ تا ۴۸ ساعت است اما مساله ای که بعضا ممکن است زمان حضور را بیشتر از حد معمول کند، عدم دریافت مجوزهای لازم بار کامیون است که می تواند این زمان انتظار را بیشتر کند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان تاکید کرد: امسال به نسبت سال گذشته وضعیت بسیار بهتری داریم و یکی از دلایل آن سامانه نوبت دهی و دلیل دیگر افزایش میزان پذیرش در کشور آذربایجان نسبت به سال گذشته است.
وی گفت: طبق بررسی های بوجود آمده یکی از راه های اصلی برون رفت از توقف بیش از اندازه کامیون ها در شهرستان، اتمام مسیر جدید مرزی بود که این مسیر بر روی رودخانه آستاراچای اجرا و احداث شد و توانست بسیاری از مسائل را حل کند و با هماهنگی های صورت گرفته با طرف آذربایجانی در حال حاضر تردد به صورت ورود و خروج بر روی این مرز زمینی جدید انجام می شود.
نیک فهم تصریح کرد: مصمم هستیم که با توجه به وجود سامانه های مربوطه برای تسهیل خدمات رسانی به ناوگان باری به کسانی که اقدام به نوبت گیری نکنند خدمات ارائه نشود و این موضوع در راستای قطع دست دلالان است.
وی بیان کرد: با ایجاد تیرپارک ها در سطح شهرستان به دنبال آنیم که رانندگان کامیون ها فضایی را برای استراحت و دریافت خدمات رفاهی داشته باشند تا در زمانی که در نوبت و در شهرستان حضور دارند مشکلی برای آنها بوجود نیاید.
وی تصریح کرد: همه تلاش مسئولان استان، شهرستان و ادارات مرتبط آن است که زمان توقف کامیونهای تجار ما در سطح شهرستان و پایانه به حداقل برسد زیرا توقف کامیون ها در سطح شهر باعث بروز مشکلات اجتماعی و زیست محیطی می شود و باید تمامی این معضلات رفع و خروجی اقتصادی هم برای شهروندان آستارایی داشته باشد.
وی اعلام کرد: در راستای تسهیل بیشتر تردد و عدم رسوب کامیونها در سطح شهرستان و رفاه بیشتر رانندگان، ساخت و راه اندازی شهرک حمل و نقل را در دستور کار داریم که اقدامات اولیه آن و هماهنگیهای لازم با مسئولان مرتبط صورت گرفته است و تا طرح در فضایی بالغ بر ۲۷ هکتار به بهرهبرداری برسد.
نیک فهم گفت: طی جلسات متعدد همکاری خوبی بین گمرک و پایانه صورت گرفته شده است و قرار شده شرکتهای حمل و نقل نیز در این خصوص و در راستای صدور مجوزهای لازم برای خودروها اقدام نمایند؛ زیرا قرار بر این است، از ارائه خدمات به کامیون های فاقد مجوز و مدارک خودداری شود.
وی در خصوص پل سیبلی که ارتباط بین آستارا و تالش را برقرار می کند و سال گذشته بر اثر سیل تخریب شده بود هم بیان کرد: بیش از ۹۷ درصد این پل تعمیر شده و طبق وعده پیمانکار به زودی زیر بار ترافیکی می رود تا به پیک ترافیکی صادرات و ورود و خروج مسافران پایان تابستان برسد.
وی در عین حال از تاخیر پیش آمده در راه اندازی دوباره پل از مردم عذرخواهی کرد.
مدیرکل راه داری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان در بخشی دیگر از این گفت و گو خاطرنشان کرد:در خصوص روشنایی جاده های مواصلاتی استان و شهرستان آستارا اقدامات خوبی صورت گرفته و تلاش می شود مشکلات و کمبودهای بعضی نقاط به زودی رفع شود.
نیک فهم به ایرادات برخی دوربرگردان ها در جاده ها اشاره و بیان کرد: اقدامات کارشناسی در این خصوص انجام شده است و در مکان هایی که لازم باشد برخی از آنها را جمع آوری و در نقاط لازم دیگر اجرا خواهیم نمود.
شهرستان بندری آستارا با جمعیت حدود ۹۵ هزار نفر در غربیترین نقطه استان گیلان در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت همجوار با استان اردبیل و جمهوری آذربایجان است؛ این شهرستان سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه دارد.
نظر شما