۲ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 85546173
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

پایین بودن تعهدات بیمه و قهر دامداران خراسان‌شمالی

بجنورد- ایرنا- دامداران خراسان شمالی بدلیل تعهدات پایین بیمه خطرات ناشی از بحران های طبیعی را به جان می خرند ولی حاضر نیستند که دام خود را زیر پوشش بیمه ببرند.

به گزارش ایرنا، خراسان شمالی با دارا بودن بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و حدود ۸۰ هزار راس دام سنگین یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود و معیشت بسیاری از مردم به این بخش گره خورده است.

زندگی این تولید کنندگان این روزها دستخوش خشکسالی و بحران های طبیعی مانند سیل، تگرگ و باران های سیل آسا قرار گرفته و در آخرین مورد بر اثر سیل اواخر اردیبهشت ماه جاری هشت راس دام در جرگلان ناپدید و ۳۳ راس گوسفند بر اثر ریزش دیوارهای دامداری سنتی این بخش تلف شد.

اینجاست که نقش بیمه در جبران خسارت های دامداران برجسته می شود ولی معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی معتقد است که تعهدات بیمه کمتر از قیمت بازار دام است و دامداران حاضر نیستند دام را زیر پوشش بیمه ببرند و برای اصلاح این رویه باید تعدات بیمه بیشتر شود.

کمتر از یک درصد دام استان زیر پوشش بیمه

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام دارد که ۲۱ هزا راس معادل یک درصد زیر پوشش بیمه است.

محمد علی حسین پور وند بیمه دام در استان را کاهشی دانست و افزود: متاسفانه دامداران از پوشش بیمه ای استقبال خوبی ندارند این در حالی است که خراسان شمالی جزو استان های حادثه خیز محسوب می شود.

وی یکی از دلایل استقبال کم دامپروران نسبت به فرایندهای بیمه ای را مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد دانست و افزود: خشکسالی، کاهش بارندگی و فقر مراتع درآمد دامداران را کاهش داده است.

حسین پور پایین بودن تعهدات بیمه را نیز یکی دیگر از دلایل استقبال نکردن دامداران عنوان کرد و گفت: دامداران بعد از حادثه خسارت طلب می کنند ولی تعهدات بیمه کمتر از آن میزان است.

تعهد بیمه برای هر راس دام سبک تنها ۶۰ میلیون ریال

وی گفت: هر راس دام با ۲۰۰ هزار ریال بیمه و بعد از خسارت نیز ۶۰ میلیون ریال خسارت به دامداران پرداخت می شود ولی در عمل این میزان تعهد پایین تر از قیمت یک راس دام سبک محسوب می شود.

معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تعهد بیمه ای با توجه به میزان پرداخت حق بیمه انجام می شود و اگر قرار بر افزایش تعهد باشد حق بیمه نیز باید افزایش پیدا کند.

وی خواستار حمایت های دولت شد و افزود: تلاش می کنیم تا تعهد بیمه ای در حوزه دام را تا ۱۲۰ میلیون ریال افزایش دهیم تا دامداران از بیمه استقبال کنند.

حسین پور از دامپروران خواست که دست کم بیمه پایه را داشته باشند تا در صورت ایجاد حوادث، بخشی از خسارت به آنان پرداخت شود.

وی یادآور شد: دستگاه ها و سازمان های مرتبط تلاش می کنند تا میزان تعهد بیمه در بخش کشاورزی واقعی تر شود تا کشاورزان از بیمه استقبال کنند و هرساله از ناحیه خسارات دچار خسارت های هنگفتی نشوند.

کشاورزان نیز همدرد دامداران هستند

به گزارش ایرنا، فرار از چتر بیمه تنها گریبانگیر دامداران خراسان شمالی نیست و کشاورزان نیز با این موضوع دست و پنجه نرم می کنند بر پایه آمارهای جهاد کشاورزی خراسان شمالی؛ ۵۶ هزار و ۸۲۹ هکتار معادل یک ششم از ۳۴۴ هزار هکتار زمین کشاورزی استان زیر پوشش بیمه قرار دارد.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی محسوب می شود.

خراسان شمالی دارای یک میلیون نفر جمعیت ۴۴ درصد آن در نواحی روستایی سکونت دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha