۴ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۴۲
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85547952
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان: هیچ علاقه ای به تولی‌گری امور خانه مطبوعات نداریم

زنجان – ایرنا – مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: هیچ علاقه ای برای ورود و تولی‌گری امور خانه مطبوعات زنجان نداشتیم و ورود ما به این مسائل بر اساس تکلیف وزارتخانه و بر پایه ماده ۲۷ و ۲۸ اساسنامه خانه مطبوعات است.

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر ۸۶ رسانه دارای مجوز در استان زنجان فعالیت دارند و زنجان در شاخص تعداد رسانه ها، رتبه ۲۷ را در بین استان ها دارد. خانه مطبوعات استان از حدود پاییز سال گذشته در آستانه انتخابات اعضای هیات مدیره گرفتار حاشیه هایی شده و دامنه این حاشیه تا زمان کنونی هم رسیده است.

انتخابات پیشین خانه مطبوعات زنجان که آذرماه سال گذشته با پالایش اعضای این خانه توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان صورت گرفت با چالش هایی همراه شد به طوری که شمار اعضای این خانه از ۱۲۳ نفر به ۵۷ نفر کاهش یافت.

با وجود این حواشی روز ۲۸ آذرماه سال گذشته انتخابات خانه مطبوعات استان زنجان همزمان با کشور به صورت الکترونیکی برگزار شد ولی نتیجه رسمی آن از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام نشد.

به گفته اصغر حاج علی اکبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در نامه ارسال شده از سوی مدیرکل قبلی به تهران مواردی از قبیل رعایت نشدن حداقل نامزدها در بخش نمایندگی خبرگزاری ها و نمایندگی روزنامه های سراسری به عنوان نقص انتخابات خانه مطبوعات عنوان شده بود.

انتخابات خانه مطبوعات این استان در روز ۲ مردادماه امسال هم به دلیل انصراف تعدادی از نامزدها از حد نصاب افتاد و در نتیجه انتخابات لغو و برگزاری آن به زمان دیگری موکول شد.

خبرنگار ایرنا در خصوص مسائل خانه مطبوعات زنجان با اصغر حاج علی اکبری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت و گو کرده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان: هیچ علاقه ای به تولی‌گری امور خانه مطبوعات نداریم

ایرنا. چرا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به امور خانه مطبوعات ورود کرده است؟

خانه مطبوعات اساسنامه ای دارد و در آن اساسنامه پیش یینی های شده که اگر شرایط محقق نشود، ماده ۲۷ و ۲۸ اساسنامه اعمال شود. در دوره قبلی که انتخابات ابطال شد، ‌بر اساس مکاتبات اداره کل مطبوعات داخلی وزارت ماده ۲۷ و ۲۸ اساسنامه را به اداره کل استان تکلیف کردند. در این زمینه مستندات هم موجود است و مجموعه ارشاد به استناد مکاتبات بالادستی ورود کرده است، ‌ هر چند اداره کل فرهنگ و ارشاد استان هیج علاقه ای برای اینکه کارهای یک صنفی را متولی بشود، ندارد.

طی چند ماه گذشته، اداره کل فرهنگ و ارشاد استان پس از بررسی تمام چالش های معطوف به خانه مطبوعات، با تمام طرفین این موضوع و علاقه مندان خانه، جلسه های عمومی و خصوصی تشکیل داد و از این بزرگواران راهکارهای مرضی الطرفین مطالبه کرد تا با نظر خود افراد، حل مسائل انجام شود. ما همه پیشنهادات این عزیزان را پیگیری کردیم ولی مورد قبول وزارتخانه واقع نشد. اگر به یک مصداق بخواهم اشاره کنم، از طرف اعضای خانه مطبوعات وقت، پیشنهاد پذیرش و تایید بخشی از نتایج انتخابات آذرماه سال گذشته داده شد ولی این پیشنهاد هم طی مکاتبه ای که با وزارتخانه انجام پذیرفت، مورد قبول واقع نشد.
در مجموع در نتیجه جلساتی که طی چند ماه گذشته بین اعضا و علاقه مندان خانه مطبوعات برگزار کردیم، راهکار مرضی الطرفینی که مورد رضایت تمام افراد و اعضا و متقاضیان باشد ارایه نشد، در نتیجه بهترین راه، رعایت مفاد اساسنامه بدون تفسیر است، انشالله هر آن چه در خصوص خانه مطبوعات اتفاق می افتد در نهایت به نفع اصحاب رسانه استان تمام شود.

ایرنا. ماجرای انتخابات خانه مطبوعات کی قرار است تمام شود؟

برگزاری انتخابات خانه مطبوعات در دوم مردادماه که به دلیل به حد نصاب نرسیدن در استان زنجان لغو شد، این هم تکلیف اداره کل مطبوعات داخلی وزارتخانه بود و رایزنی ما در خصوص تغییر زمان و موکول کردن انتخابات به زمان و شرایط مناسب، نتیجه بخش نشد.

اینکه چون انتخابات قبلی چالشی بوده و به مرجع قضایی ارجاع داده شده، امکان تفسیر مفاد اسناسنامه از ما سلب شده و ما تلاش داریم بر اساس مُر قانون و مُر مفاد اساسنامه و به مکاتبات اداره کل مطبوعات داخلی ملتزم بشویم تا مورد خدشه هیچ یک از طرفین این موضوع واقع نشویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان: هیچ علاقه ای به تولی‌گری امور خانه مطبوعات نداریم

ایرنا. راهکار شما برای حل چالش های خانه مطبوعات استان چیست؟

تمام تلاش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان این است که در خانه مطبوعات قانون رعایت شود و هیچ حاشیه ای هم برایمان مهم نیست. فقط و فقط اجرای قانون برای ما مهم است. چرا که معتقدیم اجرای قانون می تواند برای سال های بعد هم چالش ها را مدیریت و مشکلات را کمتر کند. هر تفسیری باعث جانبداری از یک طیف و مورد خدشه طرف دیگر است که خود این تفسیر ممکن است مساله را طولانی تر نیز بکند بنابراین ملاک ما قانون است.

ایرنا. انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات به چه زمانی موکول شده است؟

انتخابات بر اساس اعلام اداره کل مطبوعات داخلی تقویم زمانی خواهد داشت و استان هیچ دخالتی در این خصوص ندارد. ۱۱ استانی که انتخابات خانه مطبوعاتشان در سال گذشته برگزار نشده بود، از این ۱۱ استان فقط چهار استان موفق شدند تا انتخابات دوم مرداد هیات مدیره را داشته باشند، بنابراین هنوز هفت استان انتخاباتشان مانده و فقط زنجان نیست که چنین وضعیتی را دارد

ایرنا. آیا ارشاد سخت گیری بیش از حدی را در امور خانه مطبوعات استان در پیش گرفته؟

تلاش ادره کل این است که هر آن چیزی که مربوط به خانه مطبوعات هست در قالب اساسنامه خود خانه اتفاق بیفتد. وظیفه ارشاد فقط یک بند است که اگر مفاد آن اساسنامه رعایت نشود ورود کند، ارشاد متولی برگزاری انتخابات است چرا که انتخابات باید به صورت قانونی برگزار شود تا مورد خدشه هیچ طیف و گروه و دستگاههای نظارتی و قضایی واقع نشود. برای اداره کل استان هم هیچ تفاوتی نمی کند کدام بزرگواری در خانه مطبوعات کاندیدا بشود و یا نشود. هر کسی که شرایط نامزدی را داشته باشد می تواند وارد شود.

ایرنا. حرف و حدیث ها در خصوص تایید اعضا و نامزدها در این مدت کم نبوده، ملاک عمل در این خصوص چیست؟


ماده ۲۱ شرایط نامزدی و ماده 42 اساسنامه هم شرایط عضویت در خانه را تعیین کرده است. این ماده ها ملاک کاری ماست. حواشی و مسائلی که برای موضوعات پیرامون خانه مطبوعات مطرح می شود، گمانه زنی ها شخصی، تفسیرهای شخصی و تحلیل های شخصی است و ارتباطی با اصل ماجرا ندارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha