عامل آتش‌سوزی هشت هکتار از طبیعت شاهرود سهل‌انگاری گردشگران بود

شاهرود - ایرنا - رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: هشت هکتار از جنگل اولنگ و چهار هزار مترمربع از مراتع منطقه چهار باغ طی روزهای گذشته دچار آتش‌سوزی شد که علت آن سهل‌انگاری گردشگران بود.

محمدرضا کشاورزیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به فرارسیدن فصل گرما و پوشش گیاهی وسیع مراتع و جنگل‌های شهرستان شاهرود و همچنین خشک شدن گیاهان و علوفه‌های منطقه، رزمایش اطفای حریق و کلاس آموزشی و توجیهی حریق برای همه کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری برگزار شد.

وی بیان کرد که دوره آموزشی و رزمایش اطفای حریق به صورت تئوری و عملی برای تمامی کارکنان این اداره برگزار شد.

وی با بیان اینکه این دوره آموزشی در منطقه جنگل ابر و قطری به‌طور عملی و تئوری برگزار شد، افزود: حفظ و ارتقای آمادگی کارکنان یکی از اهداف برگزاری این دوره آموزشی بود.

عامل آتش‌سوزی هشت هکتار از طبیعت شاهرود سهل‌انگاری گردشگران بود

کشاورزیان با بیان اینکه کارکنان منابع طبیعی حفظ و نگهداری انفال را وظیفه ذاتی خود می‌دانند، ابراز کرد: کارکنان این اداره با شرکت در این دوره آموزشی برای اطفای هرگونه حریق احتمالی اعلام آمادگی کردند.

رییس منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود به اطفای ۲ حریق طی چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: چهار هزار مترمربع از مراتع منطقه چهار باغ و هشت هکتار در منطقه جنگل اولنگ این شهرستان با سهل‌انگاری گردشگران دچار حریق شد.

کشاورزیان به شهادت جنگلبان جوان کردستانی در اطفای حریق جنگل اشاره کرد و افزود: تمامی نیروهای منابع طبیعی شاهرود برای ادامه راه این شهید، آمادگی خود را برای حفظ انفال اعلام کردند.

اطمینان از خاموش شدن آتش حاصل شود

وی از مردم خواست، هنگام حضور در طبیعت تا حد امکان، از روشن کردن آتش خودداری کنند و یا اقدام‌های لازم برای اطمینان از خاموش کردن آتش را انجام دهند.

رزمایش حفاظتی اطفای حریق با آموزش و تجهیز جوامع محلی، بهره‌گیری از وسایل مجهز به فناوری‌های نوین، برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی برای مرتعداران و مردم بومی و همچنین افزایش تعداد بالگردهای ویژه مهار آتش از جمله راهبردهایی است که می‌تواند در کاهش آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها شاهرود تاثیرگذار باشد.

به گزارش ایرنا، از ۹ میلیون و هفت هزار هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و سه و ۶ دهم درصد جنگل است.

استان سمنان با مساحت نزدیک به ۹۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع یکی از پهناورترین استان‌های کشور ایران است که با پنج و ۹ دهم درصد مساحت کل کشور، از این نظر هفتمین استان ایران محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha