سومین سوگواره بین‌المللی آواها و نواهای عاشورایی در شیراز آغاز شد

شیراز - ایرنا - سومین سوگواره بین‌المللی آواها و نواهای عاشورایی با حضور گروه‌هایی از ۹ استان کشور در تالار حافظ شیراز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سوگواره آواها و نواهای عاشورایی در این دوره به صورت بین‌المللی و با حضور گروه‌هایی از کشورهای مسلمان همسایه برپا شده است.

در این دوره از سوگواره که از سوی قرارگاه شهید آوینی و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می‌شود، گروه‌هایی از ۹ استان کشور حضور دارند و هدف احیا و تحکیم سنت‌ها ‌و میراث عاشورایی اقوام و مناطق سراسر ایران اسلامی و جهان تشیع در سه بخش آیین‌ها، آواها و نواهاست.

در بخش آیین‌های سوگواره شاهد نمایش سنت‌های بومی یا نمایشی، اجرای بخشی از تعزیه‌های میدانی و اجرای نقالی و پرده‌خوانی هستیم.

در بخش نواها، آثار تکنوازی و تک‌خوانی، گروه‌نوازی و اجرای تک قطعه‌ موسیقی عاشورایی به اجرای گذاشته می‌شود و در بخش آواها، چاووش‌خوان‌ها، لالایی‌های عاشورایی و مداحی آیینی و بومی بر روی صحنه تالار حافظ شیراز می‌روند.

بوشهر، یزد، خوزستان، آذربایجان‌شرقی، فارس، مازندران، خراسان جنوبی، کردستان و ایل بختیاری در این سوگواره گروه‌های آوایی، نوایی و نمایش آیین‌های عاشورایی دارند و گروه‌هایی از افغانستان نیز به اجرا می‌پردازند.

ارکستر سمفونیک فارس در سومین سوگواره بین‌المللی آواها و نواهای عاشورایی به اجرای قطعات عاشورایی می‌پردازد.

این سوگواره چهارم و پنجم مردادماه ساعت ۲۰ در تالار حافظ برگزار می‌شود و در نخستین شب با حضور مالک سراج (هنرمند خوزستانی)، ابراهیم خشیج (دشتی خوانی‌شیراز)، سیدمسافر (مدافع‌افغانستان)، استاد محمدرضا اسحاقی (خواننده آوازهای سریال پایتخت) و صدها نفر از هنرمندان و عزاداران آیینی کشور برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha