خزر در کمین قربانی

ساری-ایرنا- باوجود تمام تلاش ها و تمهیدات انجام شده برای جلوگیری از غریق و یا فوت افراد در دریای خزر اما هستند افرادی که همچنان گرفتار موج های خروشان می شوند و گاها جان می بازند و اگر خیلی خوش شانس باشند توسط ناجیان غریق از مرگ حتمی رهایی می یابند.

به گزارش ایرنا، سواحل دریای خزر در استان مازندران به واسطه داشتن برخی ویژگی ها از جمله موج های شکافنده از نقاط حادثه خیز و خطرناک دریا به شمار می رود؛ ‌ عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریانات کششی هرکدام باعث شده تا سواحل مازندران میزبان غرقی های بیشماری باشد که اغلب بی توجه به هشدارها هستند.

خزر در کمین قربانی

جریان های شکافنده جریان های تند و مرگباری هستند که از ساحل به سمت دریا حرکت می کنند و اگر فردی در این جریان ها گرفتار شود هرچه بیشتر تقلا کند، بیشتر به سمت دریا کشیده می شود، بنابراین باید خود را به جریان بسپارد و با توجه به این که قدرت این جریان ها ناپایدار است و در طول مدت زمان کوتاهی قدرت جریان کاهش می یابد، بنابراین فرد نجات پیدا می کند.

طبق آمار، سطح آب دریای خزر طی چهار سال گذشته حدود ۳۸ سانتی متر کاهش داشته است و در اثر کاهش ۱۷۰ سانتیمتری سطح آب خزر از دهه ۷۰ تاکنون بنا بر بررسی های کارشناسی مسوولان مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر این عقب نشینی قابل ملاحظه دریا به افزایش گستره زیادی از عرصه ساحلی در سواحل شمالی به ویژه غرب مازندران منجر شده است.

هیات نجات غریق به عنوان یکی از بانیان حافظ امنیت جان مردم مازندران و مسافرانی که به این خطه از شمال کشور می آیند عقیده دارد از جمله مسائلی که باعث شده تا نقاط حادثه خیز سواحل دریا دراین استان افزایش یابد همین پسروی و عقب نشینی دریا است.

خزر در کمین قربانی

تا پارسال تعداد نقاط حادثه خیز سواحل دریای خزر در مازندران ۵۰۰ نقطه بود که پایش های انجام شده این تعداد به ۷۰۰ نقطه افزایش یافته است و پیش بینی می شود با ادامه پایش مورد نظر این نقاط افزایش یابد.

براساس آمارهای اداره کل پزشکی قانونی استان از سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ به ترتیب ۱۰۹، ۹۹، ۱۴۷، و سال ۱۴۰۱ تعداد افراد غرق شده در دریای خزر ۱۶۱ نفر است.

بنابر این گزاش از مجموعه ۵۱۶ نفری که هموطنان در مدت ذکر شده در سواحل مازندران جانشان را از دست دادند، ۶۴ نفرشان زن و مابقی مرد بودند، همچنین طبق بررسی‌های صورت گرفته، ۹۰ درصد این افراد غیر بومی و در مناطق شنا ممنوعه (خارج از طرح‌های سالمسازی) غرق شدند.

با توجه به توصیف شرایط و ویژگی های دریای خزر در مازندران و همچنین رغبت زیاد مسافران به حضور و شنا در دریا باعث شده تا بیشتر از ۱۰ سال طرح سالمسازی دریا با مشارکت بیش از ۱۰ ارگان مربوطه از جمله استانداری، ‌هلال احمر و نجات غریق با استقرار ناجیان غریق در نقاطی با عنوان "‌طرح دریا"‌مستقر شوند تا در صورت بروز حوادث حین شنا برای افراد به سرعت اقدامات لازم برای نجات غریق را انجام دهند.

اما با توجه به مسائلی که در اجرای این طرح وجود داشت از سال گذشته روند خدمات رسانی در سواحل دریا به گونه دیگر شده است و جمعیت هلال احمر مازندران به عنوان متولی کمیته پیشگیری و کاهش غریق در سواحل شناخته شده است.

خزر در کمین قربانی

از سوی دیگر هیات نجات غریق مازندران نیز موظف شد تا با به کارگیری نیرو و امکاناتی که در اختیار دارد نقاط حادثه خیز در سواحل دریا را شناسایی کند که منتج به شناسایی ۷۰۰ نقطه شد؛ اما بنا به اظهار نظر رییس این هیات هنوز هم نقاط حادثه خیز دیگری در سواحل وجود دارد که شناسایی نشده است.

با وجود همه این تصمیمات اتخاذ شده و کارهای صورت گرفته اما هنوز هم افرادی در دریای خزر جان می بازند و آمارهای کمیته پیشگیری از غریق مازندران نشان می دهد اگر نباشند ناجیان غریق بسیاری در این مناطق جان خواهند داد.

جدیدترین داده های آماری کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی که مربوط به خرداد تا ششم مرداد ماه است بیانگر آن است که ۲۷۹ نفر از غرق شدن در دریا نجات یافتند؛ این یعنی هنوز هم دریای خزر این ظرفیت و پتانسیل را دارد در سایه بی توجهی و کم آگاهی مردم قربانی شکار کند و به کام مرگ بکشاند.

این کمیته همچنین گزارش داده است در این بازه زمانی با جانمایی ۷۹ محل فعالیت شامل سه پایگاه ثابت دریایی، ۷۰ پست سیّار و موقّت و ۶ کمپ چادر سلامت، روزانه با گَشت زنی و بکارگیری هزار و ۵۹۳ نیروی عملیاتی شاملم داوطلبان گشت موتوری و ناجیان غریق خدماتدهی به افراد صورت می گیرد.

همچنین ۱۲۲ دستگاه ناوگان ترابری امدادی شامل ۳۹ آمبولانس، چهار موتورلانس، ۵۸ موتورسیکلت امدادی، ۱۱ خودروی کمکدار در طول ۴۷۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل پوشش به ارائه خدمات امدادی، درمانی، پیش بیمارستانی و اورژانسی در این مدت به سه هزار و ۵۵۷ نفر خدمات دادند که شام۲۷۹ نفر نجات از آب دریای خزر، ۲۲ نفر مصدوم انتقالی به مراکز درمانی و سه هزار و ۲۵۶ نفر مصدوم به صورت خدمات حضوری نظیر تست فشار خون، تست قند خون، انجام پانسمان، فیکس و آتل بندی خدمات گرفتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha