۲ طرح مقابله با تب برفکی و آنفلوانزای طیور در کشور اجرا می‌شود

اردبیل - ایرنا - معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور از اجرای همزمان ۲ طرح سراسری واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت دامی و پایش بیماری آنفلوانزای فوق حاد طیور در جمعیت طیور مناطق روستایی کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا از اداره کل دامپزشکی استان اردبیل، حسن اختیارزاده که به استان اردبیل سفر کرده است روز چهارشنبه اظهار کرد: این بیماری‌ها جزو بیماری‌های بسیار مهم جمعیت دامی و طیور کشور است و سازمان دامپزشکی با برنامه‌های منسجم سالیانه با انجام واکسیاسیون‌های لازم ، برنامه هایی در جهت پایش این دو بیماری انجام می دهد تا سلامت دام و طیور کشور را تضمین نماید.

وی گفت: بیماری تب برفکی، بیماری بومی در ایران است و سالیان سال این بیماری در کشور وجود دارد اما به جهت اینکه از رخداد این بیماری مهم و مسری جلوگیری شود سازمان دامپزشکی کشور تلاش نموده با اجرای طرح‌های سراسری واکسیناسیون از آن جلوگیری کند و در این راه نیازمند همکاری مجدانه دامداران و روستائیان است تا نقش اساسی خود را در این راستا اعمال نماید.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: دامداران باید با رعایت اصول بهداشتی و بخصوص رعایت موارد امنیت زیستی در تردد دام و رعایت مسائل قرنطینه ای سازمان دامپزشکی کشور را در نیل به اهداف خود یاری نمایند و با خودداری از جابجایی بی ضابطه دامها، در صورت نیاز به حمل و نقل پس از انجام واکسیناسیون تب برفکی و اخذ گواهیی بهداشتی حمل و نقل از دامپزشکی نسبت به اینکار اقدام نمایند.

وی در مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان افزود: خوشبختانه این بیماری در کشور وجود ندارد اما در عین حال پرندگان مهاجر عامل انتقال ویروس این بیماری در سراسر جهان هستند و سازمان دامپزشکی برای اینکه اطمینان حاصل کند مشکلی از نظر این بیماری در کشور وجود ندارد و ویروس بیماری در گردش نیست، مترصد بیماری زایی نیست و طرح سراسری پایش این بیماری را در مناطق روستایی سطح کشور انجام می دهد.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور وضعیت استان اردبیل را از نظر اجرای این دو طرح مهم، مثبت ارزیابی و هدف از سفر به استان اردبیل را بررسی وضعیت استان از نظر اجرای طرح های در دست اجرا و پایش سیاست‌های ابلاغی و برنامه‌های اجرایی سازمان دامپزشکی کشور عنوان کرد.

استان اردبیل با بیش از سه میلیون و ۹۰۰ هزار واحد دامی رتبه ۱۰ کشوری را در صنعت دامداری دارد و دارای بیش از ۲ میلیون دام سبک و ۳۵۰ هزار دام سنگین است و همچنین اردبیل رتبه هفت کشوری را در پرورش گوسفند ، رتبه سه کشوری را در گاومیش ، رتبه هفت کشوری را در گاو بوی و رتبه ۱۵ کشوری را در گاو اصیل دورگ داراست.

این استان با ۱۲ شهرستان در شمال غرب ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha