متخصص کودکان: تغذیه نوزاد با شیر مادر جدی گرفته شود

شهرکرد- ایرنا- متخصص کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با تشریح مزیت‌های شیر مادر برای نوزاد و تاثیرهای مثبت آن بر روح و جسم مادر گفت: توصیه جدی ما این است که تا ۶ ماهگی بهترین و تنها غذایی که باید به نوزاد داد، شیر مادر است و این موضوع باید به جد مورد توجه خانواده‌ها باشد.

الهه سقایی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته جهانی تغذیه با شیر مادر افزود: شیر مادر حاوی مواد مغذی است که نه تنها در وزن‌گیری نوزاد نقش مهمی دارد بلکه در پیشگیری از بیماری‌هایی در بزرگسالی از جمله انواع عفونت‌ها، آسم و مشکلات ریوی بسیار تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: شیر مادر بهترین ماده غذایی برای نوزاد است که او را از بیماری‌های بسیاری ایمن نگه می‌دارد و نه تنها از نظر جسمی برای نوزاد مزایای بسیاری دارد بلکه از نظر روحی نیز می‌تواند در بهبود رابطه عاطفی نوزاد با مادر نقش مهمی داشته باشد و کودک مهر و محبت مادر را از این طریق بهتر درک کند.

این متخصص کودکان به تاثیرات شیردهی بر مادر نیز اشاره کرد و گفت: شیردهی از سوی مادر نه تنها وی را نسبت به بیماری‌هایی نظیر سرطان سینه، رحم و تخمدان و بیماری‌های مزمن و رماتسیم ایمن نگه می‌دارد و درصد ابتلا به این بیماری‌ها در مادرانی که شیر می‌دهند کمتر از دیگر مادران است بلکه از نظر روحی و روانی نیز بر آرامش مادر تاثیر بسزایی دارد.

سقایی با بیان اینکه شیردهی مادر موضوع مهمی است که به آموزش و همراهی خانواده‌ها نیز نیازمند است تصریح کرد: تشریح اهمیت شیر مادر و چگونگی انجام شیردهی در قالب آموزش‌های مستقیم و یا در قالب فیلم و کتابچه از سوی متخصص زنان و یا ماما انجام می‌گیرد که توصیه می‌شود مادران به این نکات توجه ویژه‌ای داشته باشند تا در فرایند شیردهی با چالش روبرو نشوند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر همراهی خانواده با مادر است و علاوه‌بر اینکه محیط آرامی را باید برای مادر فراهم کنند توصیه می‌شود و با تجویزهایی که متناسب با علم پزشکی نیست فرایند شیردهی مادر را با چالش روبرو نکنند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به باورهای غلط پیرامون شیر مادر نیز اشاره کرد و گفت: از آنجاکه مادران در روزهای ابتدایی وضع حمل شیر اندکی دارند که به آن "آغوز" گفته می‌شود نگران می‌شوند که ممکن است شیر اندک آنها نوزاد را سیر نکند و در این میان توصیه‌های نابه‌جای اطرافیان نیز سبب می‌شود تا مادر به سمت تغذیه نوزاد با شیر خشک گرایش پیدا کند و همین موضوع سبب می‌شود تا نوزاد در روزهای بعدی از خوردن شیر مادر امتناع کند.

سقایی یادآور شد: این در حالی است که نوزاد در روزهای ابتدایی تولد به چهار تا پنج سی‌سی شیر مادر نیاز دارد و شیر مادر می‌تواند این نیاز را به خوبی برطرف کند، ضمن اینکه شیر مادر در روزهایی ابتدایی تولد نوزاد اگرچه کم است اما بسیار مغذی بوده و حاوی مواد ایمنی برای نوزاد است که نباید وی را از آن محروم کرد.

وی افزود: اگرچه در آموزه‌های دینی ما و توصیه‌های پزشکی عنوان شده که کودک تا ۲ سالگی نیاز به شیر مادر دارد اما اگر به هر علتی مادر قادر به شیردهی تا ۲ سالگی نبود توصیه جدی ما این است که دست کم تا ۶ ماهگی؛ زمانی که هنوز نوزاد غذاخور نشده است، به طور حتم از شیر مادر تغذیه کند.

این متخصص اطفال همچنین توصیه کرد تا مادران و خانواده‌ها نسبت به تبلیغات تجاری شیر خشک بی‌توجه باشند و سلامتی نوزاد خود را فدای این تبلیغات نکنند.

به گزارش ایرنا، از ۱۰ تا ۱۶ مرداد با عنوان هفته جهانی تغذیه با شیر مادر نامگذاری شده است. امسال این هفته با شعار "حمایت همه‌جانبه ترویج تغذیه با شیر مادر برای همه" گرامی داشته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha