آمادگی ونزوئلا برای مقابله با خشونت

تهران- ایرنا- با اینکه بطور همزمان هزاران نفر از پیروان چاویسمو (طرفداران هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری فقید ونزوئلا) به خیابان‌های کاراکاس و دیگر شهرهای ونزوئلا آمدند تا از دولت حمایت کرده و تلاش‌های مخالفان برای بی‌ثبات کردن این کشور ‌را رد کنند، «مادورو» اطمینان داد «سناریوهای خشونت» در ونزوئلا تکرار نخواهد شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از تارنمای اسپوتنیک موندو، نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا در واکنش به تلاش مخالفان و عوامل خارجی برای ایجاد تنش سیاسی از طریق خرابکاری و توطئه گفت: ونزوئلا در صلح و آرامش است. به هر گونه کارزاری پاسخ داده خواهد شد. هیچکس ما را به سناریوهای خشونت مانند آنچه در سال ۲۰۱۴ تجربه کردیم، سوق نخواهد داد.

مادورو به صراحت، حملات اخیر در ونزوئلا را به افرادی نسبت داد که در خارج از این کشور آموزش دیده‌اند. وی گفت: آن‌ها به بیمارستان‌ها و مدارس حمله کردند. ۸۰ درصد از حدود دو هزار نفری که به خاطر اعمال خشونت‌آمیز دستگیر شدند در تگزاس، پرو و ‌شیلی آموزش دیده بودند.

یک هفته تهدید صلح

رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مخالفان خود را به تلاش برای کودتا از طریق خرابکاری در سیستم انتخاباتی متهم کرد، روز انتخابات در ۲۸ ژوئیه (یکشنبه/ هفتم مرداد) را روزی بسیار پرتنش توصیف کرد.

وی توضیح داد: آن‌ها به سیستم حمله کردند تا باعث خاموشی انتخابات شوند و داده‌های انتخاباتی مخابره نشوند. خوشبختانه تکنسین‌ها توانستند اطمینان حاصل کنند که ۸۰ درصد داده‌ها مخابره می‌شوند؛ اولین بولتن تولید شد و کشور را آرام کرد و اوضاع را دگرگون ساخت.

روزهای بعد از انتخابات نیز با حوادث خشونت‌آمیز همراه بود. مادورو با اشاره به آمادگی دولت برای پاسخ به هر گونه تلاش برای ایجاد شورش گفت: روز دوشنبه نیز کارزاری به راه افتاد. با بیش از هزار گروه جنایتکار که در طول ۱۱ ماه آماده شده بودند. این اقدام، پیامی اصلی را دارا بود؛ اینکه به جهان بگویند این یک قیام مردمی است و همچنین اینکه با ایجاد ارعاب میان مردم، مانع از اقدام آن‌ها برای دفاع همیشگی از میهن‌شان، دموکراسی و حق صلح شوند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین مخالفان را متهم کرد که از انتخابات برای انباشت نیرو و ایجاد نفرت در جامعه استفاده می‌کنند.

نیکلاس مادورو تجربه‌های گذشته خشونت در این کشور را یادآور شد و وضعیت کنونی را با به خشونت‌های شهری گروه مخالفان افراطی موسوم به «گواریمبا» در سال ۲۰۱۴ که ۶۰ روز به طول انجامید، مقایسه کرد. شورش‌های سال ۲۰۱۷ نیز ۱۲۰ روز ادامه داشت. وی گفت: اما در عرض ۴۸ ساعت، با ظرفیت اتحادیه نظامی- پلیسی، کودتای فاشیستی را با تکیه بر صلح و قانون اساسی حل‌وفصل کردیم. اینبار هیچ بخششی برای عاملان اغتشاش‌های اخیر وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین بر اثربخشی سرویس‌های اطلاعاتی و امنیتی دولتی در خنثی کردن توطئه‌ها تاکید کرد.

قانون اساسی و قوانین برای صیانت از دموکراسی

مادورو اقدامات دولت خود را برای مقابله با بحران سیاسی، از جمله تشکیل شورای امنیت کشور تشریح کرد.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین از اقدامات دیوان عالی دادگستری از جمله صدور حکمی برای حل مناقشه‌های انتخاباتی دفاع و تاکید کرد: در اینجا قانون، حقیقت، عدالت، دموکراسی و احترام همگان به نهادها باید حاکم باشد.

رئیس جمهوری ونزوئلا با اشاره به احیای تجارت و ثبات اقتصادی، دستاوردهای اقتصادی اخیر دولت خود را برجسته کرد. «امروز روز صلح بود. باید اینطور باشد. ما در نیمه دوم سال هستیم که برای فعال‌سازی مجدد اقتصادی کلیدی است. من با تجار و تولیدکنندگان جلسه‌ای داشتم و ما برنامه تامین ۱۰۰ درصدی کشور در طول ماه‌های آینده را تضمین می‌کنیم. خوشبختانه اکنون قوی‌تر هستیم زیرا همه چیز را در ونزوئلا تولید می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ژوئیه (تیر- مرداد) کمترین تورم را از سال ۱۹۸۵ داشته است، رشد اقتصادی ۸ درصد باقی مانده است و در سه ماهه جاری بالاتر خواهد بود، امسال را با تولید بیشتر به پایان می‌رسانیم. در بخش نفت نیز به سمت تولید یک میلیون بشکه پیش می‌رویم.

گوایدو شماره ۲

رئیس دولت ونزوئلا تلاش‌های آمریکا برای تحمیل یک رهبری جدید اپوزیسیون که از آن به عنوان «Guaidó ۲.۰» (رئیس‌جمهوری خودخوانده سابق مورد حمایت آمریکا) یاد کرد را محکوم کرد. «ایالات متحده می‌خواهد بار دیگر داستان غم‌انگیز گوایدو را تحمیل کند. گوایدو ۲.۰».

مادورو از حاضران پرسید: آیا می‌خواهید با یک رئیس‌جمهوری دروغین، راست افراطی دوباره پیروز شود یا صلح و آرامش می‌خواهید؟

عملیات ناکام گوایدو با حمایت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا (۲۰۱۷-۲۰۲۱) و سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) انجام شد که به دنبال مشروعیت بخشیدن به این سیاستمدار مخالف دولت بودند.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا همچنین شبکه‌های اجتماعی را به انتشار پیام‌های نفرت‌انگیز متهم کرد. «اگر ما را دوست ندارید، از ما متنفر نباشید. دچار خشونت نشوید، به قوانین بازی احترام بگذارید. اگر ما را دوست ندارید، خوب است، اما ونزوئلا، خانواده خود، جامعه خود را دوست داشته باشید. اجازه ندهید که توسط فاشیسم اسیر شوید».

مادورو بر قدرت دولت خود و اراده برای دفاع از نهادها و عدالت در کشور تاکید کرد. او گفت: امروز ما قوی‌تر هستیم، تجربه بیشتری داریم، آمادگی بیشتری داریم و ونزوئلا دارای نهادهای محکم است و عدالت و تلاش برای غصب مجدد ریاست جمهوری مجاز نخواهد بود. پروژه دوم گوایدو، گونزالس اوروتیا (نامزد مخالفان) تحقق نمی‌یابد.

وی همچنین بر اهمیت بسیج مردمی ونزوئلا تاکید کرد و از فعال‌سازی فرمانی برای ترویج گفت‌وگو در این کشور خبر داد.

مادورو گفت: ونزوئلا باید در صلح به سمت اجماع‌های جدید حرکت کند، به همه نظرات، حتی تندترین انتقادها گوش دهد، تا بتوانیم یاد بگیریم و اصلاح کنیم. آن‌ها نمی‌توانند دوباره اقتصاد را به میدان جنگ تبدیل کنند.

شورای ملی انتخابات ونزوئلا جمعه شب با انتشار آمار جدیدی از نتایج انتخابات این کشور اعلام کرد که نیکلاس مادورو با کسب ۵۲ درصد آرا بار دیگر به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا انتخاب شده است.

آمریکا در یک هفته اخیر، این نتایج را زیر سوال برده و از اعتراض‌های خشونت‌آمیز حامیان راستگرای ادموندو گونزالس در چندین شهر در سراسر این کشور علیه نتایج انتخابات حمایت کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha