فعالیت ۴۵۰ شورای فرهنگ عمومی در کشور/ نقشه‌ راه، معیار هزینه‌کردها شود

شاهرود - ایرنا - معاون ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شوراهای فرهنگ عمومی در بیش از ۴۵۰ شهرستان طی ۲ دهه گذشته فعالیت داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدرضا باقری روز یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی شاهرود در سرسرای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر، افزود: شورای فرهنگی عمومی تاکنون تاثیرگذاری قابل انتظاری نداشته است و با اجرای نقشه مهندسی فرهنگی این امر محقق خواهد شد.

معاون ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تدوین شناسنامه برای هر طرح فرهنگی ضروری است، افزود: شورای فرهنگ عمومی با استفاده از نقشه مهندسی فرهنگی از موازی‌کاری در اجرای برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌ها اجرایی و نهادها جلوگیری می‌کند.

نقشه راه، معیار هزینه‌کردها شود

باقری افزود: دستگاه‌ها و افراد، برنامه‌های فرهنگی مهم هر استان را باید با دقت شناسایی و در این نقشه‌راه بگنجانند، اگر بعد از تایید برش استانی برنامه‌ای دیگر اجرا شود، تخلف انجام شده و دستگاه‌های نظارتی می‌توانند در این زمینه ورود پیدا کنند. بودجه‌های فرهنگی پس از تهیه برش نقشه مهندسی، فقط به برنامه‌هایی که در این نقشه راه لحاظ شده، تعلق می‌گیرد.

این مسوول ادامه داد: به لحاظ اداری، بودجه‌ای و نظارت، این مسیری است که برای ضمانت اجرایی برنامه‌های فرهنگی استان‌ها و شهرستان‌ها در نظر گرفته شده است.

وی ابراز کرد: هر استانی بر اساس زیست بوم، شرایط جغرافیایی و فرهنگی خود اولویت‌های فرهنگی را مشخص می‌کند و راه‌حل و راهکار ارایه می‌دهد و برحسب شهرستان راه‌حل‌ها اولویت‌بندی و اجرا می‌شود.

۴۵۰ شورای فرهنگ عمومی در کشور فعال است

رونمایی از ۱۸ برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی

این مسوول اظهار کرد: تاکنون از ۱۸ برش استانی نقشه راه رونمایی شده است و بقیه استان‌ها در حال تکمیل هستند که حدود ۸۵ درصد از کار آنها تا ۲ ماه آینده به اتمام می‌رسد.

باقری با بیان اینکه اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ۲ مرحله دارد، اظهار کرد: مرحله اول ۱۲ استان را در برگرفت که طی ۲ سال گذشته نقشه خود را تکمیل کرده بودند و وارد مرحله اجرایی شدند و مرحله دوم تدوین پیگیری برای اتمام برنامه‌ها است.

وی تصریح کرد: سمنان یکی از استان‌هایی است که باید هر چه زودتر برش استانی خود را به اتمام برساند و ارایه دهد.

معاون ستاد فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی از تهیه و ارایه نقشه مهندسی فرهنگی شهرستان شاهرود به کمیته راهبری ملی خبر داد و گفت: در این کمیته موارد اصلاحی مطرح و به شورای فرهنگ عمومی شاهرود اعلام شد و همچنین تعامل با استان سمنان در این زمینه مورد تاکید قرار گرفت.

بودجه‌های فرهنگی زیر نظر شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد

امام جمعه شاهرود هم در این نشست با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی باید الزاماتی داشته باشد، گفت: بودجه‌های فرهنگی که در اختیار دستگاه‌ها و نهادها قرار می‌گیرد باید زیر نظر شورای فرهنگ عمومی هر استان و شهرستان هزینه شود.

حجت الاسلام عباس امینی ادامه داد: مسوولان شورای عالی انقلاب فرهنگی باید دستگاه‌های اجرایی و نهادها را موظف کنند که بودجه‌های فرهنگی را براساس برنامه ارایه شده در نقشه مهندسی فرهنگی هزینه کنند.

وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی برای تحقق نقشه فرهنگی ضروری است، تصریح کرد: اگر این ضمانت وجود نداشته باشد، اجرای نقشه راه نتیجه مفیدی در زندگی مردم نخواهد داشت.

تنویر افکار عمومی از سوی خبرنگاران با پیوست اخلاق رسانه‌ای

امام جمعه شاهرود با بیان اینکه بخشی از فرهنگ عمومی برگرفته از فرهنگ عاشورایی است، ابراز کرد: شهادت سیدالشهداء و ۷۲ تن از یارانش در دل مومنان آن زمان تاکنون حرارتی وصف نشدنی ایجاد کرده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به ۱۷ مرداد روز خبرنگار و شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) و شهید کریم حیدریان شاهرودی اشاره کرد و گفت: خبرنگاران تنویر افکار عمومی را با پیوست اخلاق رسانه‌ای به درستی ایفا کنند.

۴۵۰ شورای فرهنگ عمومی در کشور فعال است

در این نشست از کتاب«نقش روحانیت شاهرود در تحولات سیاسی و اجتماعی از مشروطه تا انقلاب اسلامی ۵۷» به نویسندگی عصمت السادات سیف و سیدسجاد موسوی‌شاهرودی رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha