چگونه از «تب دنگی» پیشگیری کنیم + فیلم

تهران بزرگ - ایرنا - معاون آموزش، بازتوانی و مشارکت اجتماعی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران ضمن ارایه توصیه‌هایی برای درامان ماندن از نیش پشه «آئدس»، روش‌هایی پیشگیری از بیماری «تب دنگی» را برای مردم تشریح کرد.

به گزارش ایرنا، شاهین مظفری عصر یکشنبه با اشاره به به لزوم پیشگیری از بیماری تب دنگی اظهار کرد: این روزها که پشه آئدس به بسیاری از شهرهای مختلف کشور ورود کرده است، لزوم توجه به علائم این بیماری و آشنایی با راههای پیشگیری و نحوه درمان آن به عنوان امری ضروری برای همه مردم است.

وی افزود: از این رو سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نکات آموزشی و پیشگیری برای در امان ماندن از نیش پشه آئدس، آشنایی با علائم این بیماری و راه های درمان آن را در قالب موشن‌گرافی و اینفوگرافی برای آموزش شهروندان ارایه کرده است تا بتوانند از این طریق مسیرهای درست پیشگیری را دنبال کنند.

مظفری تاکید کرد: براساس اطلاعات موجود، اکنون رعایت بهداشت فردی و پرهیز از سفر به مناطق آلوده بهترین راه پیشگیری از تب‌دنگی است.

به گزارش ایرنا، «تب دنگی» نوعی بیماری است که از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می‌شود و به تازگی مواردی از ابتلا به آن در برخی از هموطنان مسافر کشورهای حاشیه خلیج فارس شناسایی شده است. البته انتقال این بیماری از طریق انسان به انسان امکان پذیر نیست و بروز بیماری بر اثر گزش پشه اتفاق می‌افتد. علائم این بیماری سردرد، کمردرد و پشت درد، تب معمولاً شدید و در برخی موارد خارش و جوش در قسمت‌های مختلف بدن است.

بر اساس گزارش نظام مراقبت سندرمیک جاری در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا ۸ مرداد ماه، بالغ بر ۱۵۲ مورد مثبت تب دنگی تشخیص داده شده است. مطابق بررسی اپیدمیولوژیکی انجام شده برای بیماران، اکثریت موارد تشخیص داده شده سابقه سفر به کشور امارات متحده عربی داشته و در این کشور به بیماری مبتلا شده‌اند.

۱۳۰ مورد سابقه سفر به کشور امارات، هفت مورد سابقه سفر به پاکستان، یک مورد سابقه سفر به عمان و یک مورد سابقه سفر به کشور بنین(غرب آفریقا) داشته، ۱۲ بیمار بدون سابقه سفر به خارج از کشور هستند که ۱۱ مورد در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان و یک مورد در شهرستان چابهار استان سیستان و بلوچستان تشخیص داده شده‌اند و انتقال محلی محسوب می‌شوند.

اکنون پشه آئدس اجیپتی در استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر(عسلویه و کنگان) و آئدس آلبوپیکتوس در استان گیلان گسترش دارد. در هفته سوم تیر ماه سال جاری نیز در شهرستان رامسر استان مازندران و شهرستان بیله سوار استان اردبیل، پشه آئدس آلبوپیکتوس گزارش شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha