۱۷ مرداد ۱۴۰۳، ۷:۳۰
کد خبرنگار: 1031
کد خبر: 85559153
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دریافت وجه برای ثبت نام دانش‌آموزان، چالش هر ساله والدین اصفهانی

اصفهان – ایرنا – هر ساله همزمان با شروع ثبت‌نام دانش‌آموزان در دوره‌های مختلف تحصیلی، یکی از چالش‌های مهم و مکرر والدین دریافت وجه برای ثبت‌نام در مدارس است.

به گزارش ایرنا، با توجه به وضعیت اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها پرداخت این مبلغ برای آن‌ها بویژه والدینی که دارای چند فرزند مدرسه رو هستند بسیار سخت و غیرممکن است.

هرچند که وزارت آموزش و پرورش هرساله دریافت هرگونه وجهی در هنگام ثبت نام را ممنوع اعلام می‌کند ولی دریافت این وجه همچنان از سوی مدیران مدارس تکرار می‌شود.

مادر یک دانش‌آموز دوره ابتدایی در اصفهان در این پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: برای ثبت نام فرزندم با مراجعه به چند مدرسه دولتی با شرط پرداخت وجهی به عنوان پیش ثبت‌نام مواجه شدم.

سمیه ناظمی افزود: به ناچار در یکی از این مدارس دولتی که در نزدیکی محل سکونت ما قرار دارد مجبور به پرداخت مبلغ یکصد میلیون ریال شدم.

وی اظهار داشت: در تماسی که با آموزش و پرورش ناحیه مربوطه داشتم تنها به این جمله اکتفا شد که پرداخت این وجه اختیاری است و اجباری نباید در آن باشد و این در حالیست که ما به اجبار پرداخت کردیم.

پدر ۲ دانش‌آموز دوره ابتدایی نیز که نسبت به پرداخت وجه برای ثبت نام فرزندانش اعتراض داشت به خبرنگار ایرنا گفت: من ۲ فرزند پسر کلاس سوم و ششمی دارم که هرساله برای ثبت نام آنها با مشکل پرداخت وجه مواجهم.

دریافت وجه برای ثبت نام دانش‌آموزان، چالش هر ساله والدین اصفهانی

حسن امامی، که خود را کارمند یکی از ادارات اصفهان معرفی کرد گفت: این در حالیست که برای تامین هزینه‌های اولیه تحصیل آنها از جمله تامین کیف و نوشت‌افزار و دیگر نیازهای مربوطه در مضیقه هستم.

اولیای این دانش‌آموزان با اشاره به پاسخ یکسان و تکراری مسوولان مبنی بر اینکه دریافت هرگونه وجهی به عنوان پیش ثبت نام ممنوع است گفت: این جمله هیچ تاثیری در عملکرد مدیران مدارس دولتی برای ثبت نام ندارد.

مادر یک دانش‌آموز دوره متوسطه در اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا از عملکرد مدیران برخی مدارس غیردولتی در دریافت مبالغی متفرقه به جز شهریه اعلامی از سوی آموزش و پرورش انتقاد کرد.

سهیلا نایب افزود: به دلیل نزدیکی یک مدرسه غیردولتی به محل سکونتمان مجبور به ثبت نام فرزندم در این مدرسه شدم که در فیش‌های واریزی مبلغی به جز شهریه مدرسه دریافت و اعتراض کردم که مورد قبول واقع نشد.

وی با انتقاد از دیدگاه دست اندر کاران مدارس غیردولتی که خانواده این دانش‌آموزان را از اقشار مرفه می‌دانند و به بهانه‌های مختلف از آنها پول طلب می‌کنند گفت: باید این دیدگاه تغییر کند و این مدارس بیشتر در تیررس بازدید مسوولان مربوطه قرار بگیرد.

آموزش و پرورش اصفهان آماده رسیدگی به شکایات ثبت‎‌نامی است

رییس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش اصفهان گفت: اولیای دانش‌آموزان در صورتی که در روند ثبت‌نام دچار مشکل شدند و نیازمند طرح شکایت بودند، می‌توانند به کارشناسان این اداره در نواحی و مناطق ۴۱ گانه استان مراجعه کنند.

دریافت وجه برای ثبت نام دانش‌آموزان، چالش هر ساله والدین اصفهانی

مصطفی درستکار در گفت و گو با ایرنا افزود: همچنین در مرکز استان، امکان تماس با شماره تلفن‌های ۳۷۱۰۸۱۱۰ و ۳۷۱۰۸۱۱۱ وجود دارد و اولیاء می‌توانند از این طریق، شکایات و گزارش‌های خود را به اطلاع بازرسان آموزش‌وپرورش برسانند.

وی تاکید کرد: مشارکت مردمی نباید به بحث ثبت‌نام گره بخورد و در این باره و همچنین تخلفات دیگر، اگر اولیا با مشکل مواجه شدند، می‌توانند از طریق مسیرهای ذکر شده شکایات خود را مطرح کنند.

رییس اداره ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش اصفهان افزود: بلافاصله پس از طرح شکایت، تیم‌های بازرسی با حضور در مدرسه اقدام به بررسی موارد لازم می‌کنند و در صورت نیاز، فرد متخلف به ادارات آموزش و پرورش مناطق و نواحی دعوت می‌شود تا به شکایت به صورت کامل رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: روند بازرسی‌های مستمر از ۱۹ اردیبهشت و همزمان با آغاز ثبت‌نام پایه اول ابتدایی آغاز شده و به صورت گسترده ادامه دارد و در هفته پیش‌رو نیز افزایش خواهد یافت.

درستکار خاطرنشان کرد: اغلب مدیران و عوامل مدارس، فرایند ثبت‌نام را طبق قانون انجام داده‌ و به تکریم مردم توجه ویژه داشته‌اند که از آن‌ها تقدیر می‌شود، در این میان، برخی موارد معدود نیز مرتکب تخلف شده‌اند که با آن‌ها مطابق مقررات برخورد خواهد شد.

مدارس غیردولتی ملزم به دریافت شهریه مندرج هستند

رییس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش اصفهان گفت: مدارس غیردولتی ملزم به دریافت مبالغ مندرج در پوستر شهریه که در تمامی این مدارس نصب شده هستند و اخذ هرگونه وجه خارج از این مبالغ ممنوع است.

علی حمیدی افزود: در سالجاری ۲ نوع پوستر شهریه «مصوب» و «فوق‌برنامه» باید در محل دفتر مدرسه نصب شود و اخذ هرگونه وجهی غیر از مبالغ مندرج در این ۲ پوستر ممنوع است و هزینه برگزاری جشن‌های خاص و سرویس رفت‌ و برگشت به ورزشگاه و تهیه بعضی از جوایز ۱۰ درصد شهریه مصوب نیز به این شهریه اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مبنای شهریه مدارس با کمی تغییر نسبت به سال‌های گذشته پایه‌ریزی و ابلاغ شد.

دریافت وجه برای ثبت نام دانش‌آموزان، چالش هر ساله والدین اصفهانی

رییس اداره مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی آموزش و پرورش اصفهان گفت: شهریه ثابت نسبت به سال گذشته بین ۱ تا ۴۲.۵ درصد اضافه شده است. همچنین بر اساس تعداد کلاس‌هایی که در سامانه تعریف شده شهریه کلاس‌های فوق‌برنامه از صفر تا ۴۰ درصد شهریه ثابت تعیین شده است.

وی افزود: پوستر شهریه فوق‌برنامه باید بر اساس تعداد ساعتی که قید شده است، در خارج از ساعات اداری و مطابق با آنچه در پوستر ذکر شده برگزار شود.

حمیدی تاکید کرد: کلاس‌های فوق‌برنامه اجباری نیست و در صورت تمایل نداشتن اولیا نسبت به شرکت در کلاس‌ها می‌توانند در آن ثبت‌نام نکنند.

وی خاطرنشان کرد: شهریه در قالب همین پوسترها اخذ شود و در صورت موافقت اداره مربوطه ۱۰ درصد شهریه مربوطه نیز به این مبلغ اضافه می‌شود و اخذ هرگونه وجه خارج از پوسترها ممنوع است و در صورت مشاهده و یا شکایت در این باره اولیا می‌توانند به کارشناسان ارزیابی ناحیه و یا منطقه خود مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، در سال تحصیلی گذشته حدود یک میلیون دانش‌آموز در ۶ هزار واحد آموزشی در اصفهان تحصیل کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha