۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۴۴
کد خبر: 85559888
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

 ۱۴ اثر طبیعی و تاریخی فارس ثبت ملی شد

۱۶ مرداد ۱۴۰۳، ۹:۴۴
کد خبر: 85559888
 ۱۴ اثر طبیعی و تاریخی فارس ثبت ملی شد

 شیراز – ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: ۱۴ اثر ارزشمند تاریخی و طبیعی شهرستان‌های مختلف فارس ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد ثابت‌اقلیدی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران، افزود: استان فارس بیش‌ترین تعداد اثر تاریخی ثبتی کشور را دارد.

وی عنوان کرد: "غار چهل دخترون" میراث طبیعی شهرستان جهرم است که پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۴۱۵۴ درفهرست ملی به ثبت رسید.

ثابت اقلیدی ادامه داد: اثر تاریخی "آب انبار هشت پخ " لارستان به شماره ۳۴۱۴۴، "برم سراب دخترون" با شماره ۳۴۱۵۲ و "پل شکسته جدول ترکی" در شهرستان کازرون و"قلعه گوری محمله" شهرستان خنج به شماره ۳۴۱۲۲ ثبت ملی و به فارس ابلاغ شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اضافه کرد: "خانه زارع جدس و کدیور" و ،"حمام گودی" در بافت تاریخی شیراز به شماره‌های ۳۴۱۵۱ و ۳۴۱۴۷ واقع دربافت تاریخی شیراز از میراث ملی مرکز فارس هستند و "دبیرستان ذوالقدر" به شماره ۳۴۲۰۹ و "حمام فدشکویه" به شماره ۳۴۲۰۵ نیز درشهرستان فسا ثبت ملی شدند.

وی گفت: "مسجد محمدیه " به شماره ۳۴۱۶۱ و "ُکارخانه پنبه" به شماره ۳۴۱۵۸ از میراث تاریخی جهرم هستند که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیدند و "قلعه پرگو" به شماره ۳۴۲۱۱، "بقایای قلعه سفید" به شماره ۳۴۲۱۳ و محوطه باستان شناختی "دکان فیشور " با شماره ۳۴۲۰۶ نیز از میراث ثبت ملی شده شهرستان اوز هستند.

ثابت اقلیدی اظهار کرد: این آثار تحت حفاظت و نظارت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار دارند و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ پنجم قانون مجازات اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده جرم است.

وی افزود: مرمت و بازسازی این آثار تاریخی نیز تنها با تأکید و نظارت وزارت میراث فرهنگی امکان‌پذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha