ساماندهی محور باستانی ساسانی، ضرورتی برای رونق گردشگری متوازن فارس

شیراز - ایرنا - محور ساسانی فارس شامل هشت بنا، سنگ نگاره و نقش برجسته، از میراث جهانی ایران است که مرمت، حفاظت و ساماندهی آن می‌تواند رونق گردشگری متوازن را برای این استان به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارشناسان گردشگری معتقدند هنگامی که جهانگردی، برای سفر به یک کشور تصمیم می‌گیرد و در برنامه ریزی برای بازدید از نقاط مختلف یک شهر یا استان یا تجربه‌ای جدید، پیش از همه، به فهرست آثار جهانی آن نگاه می‌کند.

این گفته نشان دهنده اهمیت ثبت جهانی میراث فرهنگی هر کشور است؛ اکنون در فارس به عنوان استانی که همواره هدف سفر جهانگردان خارجی و گردشگران داخلی بوده، ۱۴ میراث نامنقول شامل محور باستانی ساسانی(با هشت نگاره )، تخت جمشید و موزه تخت جمشید، پاسارگاد و باغ‌ پاسارگاد، باغ ارم و کاروانسرای ایزدخواست، در فهرست یونسکو ثبت جهانی شده است.

آنطور که آمارها می‌گویند، تا کنون شیراز، مرودشت و پاسارگاد بیشترین سهم را از گردشگری فارس برده‌اند اما میراث ساسانی از چنین اقبالی بهره‌مند نشده است، این در حالی است که هشت اثر پراکنده در سه شهرستان فارس در این قالب جهانی شده‌اند.

منظر جهانی باستان‌شناختی ساسانی فارس در سه شهرستان سروستان، فیروز آباد و کازرون قرار دارد و مرمت، حفاظت و ساماندهی آن به عنوان جایگاه های ارزشمند و پیش نیاز سرمایه‌گذاری در ایجاد امکانات اقامتی و تفریحی فارس می‌تواند پای گردشگری را از سه شهرستان شناخته شده فارس یعنی شیراز، مردودشت و پاسارگاد فراتر بکشاند.

قلعه دختر، کاخ اردشیر و شهرگور در شهرستان فیروزآباد، کاخ ساسان در شهرستان سروستان و شهر تاریخی بیشاپور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور در شهرستان کازرون میراث جهانی برجای مانده از ساسانیان در فارس است.

ساماندهی محور باستانی ساسانی، ضرورتی برای رونق گردشگری متوازن فارس

مرمت، ساماندهی و معرفی؛ سه ضلع ارتباط میراث فرهنگی و گردشگری

میراث فرهنگی و گردشگری ارتباطی تنگاتنگ و جدا نشدنی از یکدیگر دارند چنانکه رسیدگی به میراث کهن ملموس و ناملموس فرهنگی زمینه‌ساز رونق گردشگری بر این پایه می‌شود و متقابلا استقبال پرشمار گردشگران از بناها و آثار تاریخی نیز خواه ناخواه سبب مرمت و حفاظت مداوم از این میراث می‌شود.

کارشناسان معتقدند که معرفی میراث فرهنگی عنصری کلیدی در رونق گردشگری است که باید به صورت تخصصی انجام شود؛ چه بسا میراث ارزشمندی که در گوشه‌ای از استان و کشور مهجور مانده و کمتر روی گردشگران را به خود می‌بینند.

پرداختن به جاذبه‌های گردشگری سراسر استان و معرفی شایسته آن به تورگردانان و عموم مردم می تواند در جذب آنها موثر باشد، در این زمینه برپایی رویدادها و پویش‌های مختلف در دستورکار اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس قرار گرفته که برپایی جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی در شیراز و راه‌اندازی پویش «این به اون در» نمونه‌هایی از آن است که اتفاقا معرفی نقش‌برجسته‌های ساسانی را مد نظر قرار داده است.

اکنون خبرهای خوشی از اختصاص اعتبار به مرمت و حفاظت از منظر باستانی ساسانی رسیده است که می‌تواند گام‌های آغازین و ماندگاری در رونق گردشگری این سه شهرستان میزبان میراث جهانی فارس باشد.

ساماندهی محور باستانی ساسانی، ضرورتی برای رونق گردشگری متوازن فارس

اختصاص ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار به محور ساسانی فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اعلام کرد: ۴۳۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای پروژه‌های حفاظتی و مرمتی محور ساسانی این استان اختصاص یافته و پروژه حفاظت، آماده‌سازی و مرمت آثار در منظر جهانی باستان‌شناختی ساسانی فارس در شهرستان‌های فیروزآباد، کازرون و سروستان تا یک ماه آینده اجرایی می‌شود و شاهد اتفاقات خوب و تحولات بزرگ در این منظر جهانی خواهیم بود.

محمد ثابت اقلیدی ادامه داد: نزدیک به ۳۷۰ میلیارد ریال اعتبار از محل مسئولیت‌های اجتماعی وزارت نفت به این محور اختصاص‌یافته و اعتبارات ملی و استانی برای این محور نیز نزدیک به ۶۰ میلیارد ریال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس عنوان کرد: ساماندهی و اجرای پوشش حفاظتی بر روی نقش برجسته ساسانی دره تنگاب فیروزآباد، ساماندهی و اجرای مسیر بازدید و دسترسی ایمنی به فضاهای معماری ارگ حکومتی محوطه بیشاپور، اجرای مسیر بازدید و دسترسی ایمنی به فضاهای معماری کاخ اردشیر در شهرستان فیروزآباد ازجمله اقداماتی است که در این محور جهانی انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: اجرای مسیر بازدید دسترسی ایمن به فضاهای معماری کاخ ساسانی سروستان و ساماندهی اجرای مسیر دومنظوره (حفاظتی و گردشگری) برای گنبد آجری کاخ ساسانی سروستان نیز به‌زودی اجرایی می شود.

ثابت اقلیدی ادامه داد: برنامه‌های حافظتی و مرمتی گسترده‌ای برای محور ساسانی فارس در سال جاری (۱۴۰۳) پیش‌بینی‌شده است.

ساماندهی محور باستانی ساسانی، ضرورتی برای رونق گردشگری متوازن فارس

تسهیل‌گری برای سرمایه‌گذاران گردشگری، ضرورت امروز و فردای فارس

پس از مرمت و ایجاد مسیرهای بازدید گردشگران از بناهای تاریخی ساسانی، نوبت به فراهم شدن زیرساخت‌های گردشگری متنوع است تا امکان انتخاب برای گردشگران با شرایط اقتصادی متفاوت فراهم باشد.

مسلم باقری، استاد مدیریت گردشگری دانشگاه شیراز معتقد است که باید با تسهیل شرایط، قوانین و مشوق‌ها به شکوفایی صنعت توریسم و رونق سرمایهگذاری در این عرصه کمک کرد.

به گفته او برای رونق توریسم در یک شهرستان تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل، هتلینگ و تنوع بخشی به جاذبه‌های گردشگری الزامی و از نیازهای آن است.

او به خبرنگار ایرنا گفت: ابتدا باید زیرساخت‌ها را برای جذب گردشگران داخلی به اندازه کافی فراهم کرد تا بتوان در شرایط مناسب از ظرفیت توریست‌های خارجی نیز بهره‌برد.

باقری ادامه داد: استفاده ظرفیت گردشگران خارجی بسته به توافقات و اتفاقات بین‌المللی است و نمی‌توان صنعت گردشگری را وابسته به آن کرد اما در صورت فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب می‌توان در صورت مهیا بوودن شرایط از این ظرفیت نیز بهره‌مند شد.

منظر باستانی ساسانی فارس در سه شهرستان کازرون، سروستان و فیروزآباد مهر ماه ۹۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha