۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۲۷
کد خبر: 85575155
T T
۲۴ نفر

برچسب‌ها

میراث گرانمایه فارس گمشده‌ای در سایه غفلت از معرفی

شیراز - ایرنا - میراث تاریخی، معنوی و طبیعی هر یک به نوعی می‌تواند محملی برای رونق صنعت گردشگری باشد؛ ایجاد ارتباط میان این دو نیازمند حلقه‌ای اثرگذار به نام معرفی است، اما به نظر می‌رسد که این مهم، چنانکه باید در اولویت مسئولان میانی و کارشناسان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، میراث فرهنگی و گردشگری ارتباطی غیرقابل انکار با یکدیگر دارند؛ میراث تاریخی نامنقول، میراث طبیعی و میراث ناملموس یا معنوی بستری برای رونق گردشگری به شمار می‌رود، البته چنانکه تجربه ثابت کرده، رونق گردشگری اصولی، خود عاملی برای توجه، ساماندهی و حراست از میراث تاریخی و طبیعی و زنده‌ نگهداشتن داشته‌های معنوی و ناملموس است.

این ارتباط، زمینه‌ای بالقوه برای رونق‌بخشی به صنعت گردشگری از طریق بازدید توریست از این میراث یا تعریف رویدادهای جذاب پیرامون آنها است؛ به فعل رساندن این امکان نیازمند معرفی شایسته میراثی است که ارزش و جاذبه تاریخی و فرهنگی سبب ثبت ملی آنها شده است.

بسیار دیده‌ایم که تولید محتوایی موثر در معرفی یک جاذبه گردشگری ناشناخته و باز انتشار آن در رسانه‌های مختلف، چه رونقی را برای گردشگری یک منطقه به همراه داشته و تولید رسانه‌های قابل اعتماد نیز در این زمینه بسیار کارگشا خواهد بود.

سد ناشناختگی میراث جلوی رونق گردشگری فارس

با ۱۳۵ میراث تاریخی، طبیعی و معنوی فارس که امسال در آخرین شورای ملی ثبت آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و تعیین جرائم کشور ثبت ملی شد، اکنون شمار آثار ثبتی این استان به بیش از سه هزار و ۲۵۰ اثر رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس و دیگر مسئولان این اداره‌کل، بارها بر معرفی جاذبه‌های میراثی و گردشگری استان تاکید کرده‌اند و از اهمیت برپایی رویدادهای مختلف برای شناساندن بیشتر و بهتر این جاذبه‌ها سخن گفته‌اند.

اصلا سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی هم که قرار است آبان ماه پیش رو به میزبانی شیراز برپا شود، با همین هدف برنامه ریزی شده است.

محمدثابت اقلیدی جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی را مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی فارس و تأثیرگذار خوانده و گفته: بی‌تردید اجرای این رویداد در شهر شیراز نقطه عطفی برای توسعه گردشگری و معرفی آثار تاریخی و ظرفیت‌های فارس است.

او گفته جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده استان در اولویت معرفی قرار دارند و قرار است با تعریف رویدادهای فرهنگی در سطح شهرستان‌ها، جاذبه‌های گردشگری، به مقاصد سفر تبدیل شوند.

کمتر تولید محتوایی برای معرفی میراث ناشناخته و جذاب فارس در رسانه‌های استان دیده می‌شود، جاذبه‌هایی که هر یک می‌تواند شهرستان یا روستایی را مقصد گردشگری کند

میراث گرانمایه فارس گمشده ای در سایه غفلت از معرفی

این اداره کل به طور مداوم از ثبت میراث و ابلاغ شماره‌های ثبتی آنها خبر می‌دهد اما دسترس پذیر نبودن بانک اطلاعات میراث فارس برای رسانه‌ها، اثرگذاری اخبار منتشر شده را تا عددی از شمار میراث ثبت ملی و حداکثر یک نام از آنها فروکاسته است.

شاید سه هزار و ۲۵۰ میراث ملی ثبت شده عدد مناسبی برای تیتر باشد یا ثبت ۱۲۶ پرونده میراث معنوی فارس جالب به نظر برسد اما انتشار آن به این شکل، گرهی از کار رونق گردشگری و البته توجه و اهتمام عمومی به نگهداری از این میراث باز نخواهد کرد.

به رغم دید رسانه‌ای مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، این در از سوی مسئولان ثبت میراث همچنان بسته مانده و به رغم تلاش‌های پرشمار،حاضر نشده‌اند، در گفت‌وگویی به نفع میراث و گردشگری فارس شرکت کننداینکه " ۲۲ میراث طبیعی فارس ثبت ملی شد" ارزش خبری خوبی برای انتشار در رسانه‌ها دارد اما برای اینکه مخاطب را تا پای یک درخت یکهزار ساله یا به دل غاری دست‌کَند و تاریخی بکشاند، کافی نیست؛ بلکه معرفی اختصاصی، با جزئیات و الزامات این میراث است که می‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

چه باید کرد؟

خبرنگار ایرنا چندین نوبت بر درِ بانک اطلاعاتی ارزشمند مسئولان ثبت میراث طبیعی و معنوی فارس زد تا شاید با گشایش آن به روی رسانه، راهی برای توجه بیشتر عموم مردم به سوی آنها باز شود؛ چرا که برگزاری رویدادی بر پایه خوراک، آیین و رسمی از نیاکان ما می‌تواند به اندازه کافی برای گردشگران جذابیت داشته باشد و احتمالا بسیاری از مردم دوست دارند درختان تنومند ملی را ببینند یا زیر شاخسارهایی قدم بزنند که بیش از هزار سال سایه‌سار رهگذران بوده است.

اما به رغم دید رسانه‌ای مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، این در از سوی مسئولان ثبت میراث همچنان بسته مانده و به رغم تلاش‌های پرشمار،حاضر نشده‌اند، در گفت‌وگویی به نفع میراث و گردشگری فارس شرکت کنند.

گاه معرفی یک میراث فرهنگی یا جاذبه‌ای گردشگری ناشناخته یا کمتر شناخته شده، مصداق مَثل از "تو به یک اشاره، از ما به سر دویدن" خواهد شد؛ بنابراین خوب است مجموعه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با رویکردی آگاهانه، دستِ گشاده رسانه‌ها را که همواره برای کمک به بهبودی و توسعه استان دراز بوده بفشارند و آنها را مهمان سوژه‌هایی کنند که از دل آن رونق گردشگری سر برمی‌آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha