گشایش‌های صنعتی با پایش‌های نظارتی

شیراز-ایرنا-هفتمین جلسه امسال کمیته پایش طرح‌های راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس با رسیدگی به مشکلات ۱۱طرح صنعتی به پایان رسید و با این اقدام ۳۱۱طرح صنعتی در جلسات ۹ماه اخیر تعیین تکلیف شدند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، طرح پایش واحدهای صنعتی راکد با هدف کاهش این واحدها سالهاست که در حال اجرا شدن است؛ طرحی که از مهرماه سال ۱۴۰۰ با اعلام معاون وزیر صمت آغاز شد.

هدف از اجرای طرح پایش چیست؟

بر همین اساس مقرر شد ظرفیت‌های خالی و بدون استفاده در شهرک‌های صنعتی استان زیرذره‌بین نظارت و پایش مستمر قرار بگیرد و طرح‌های صنعتی راکد در صورت فعال‌ نشدن خلع ید شده و به سرمایه‌گذار جدید واگذار شوند.

در این طرح با شناسایی و پایش واحدهای غیرفعال و همچنین بررسی علل رکود و مشکلات آنها، ارائه خدمات مشاوره‌ای تخصصی، فنی، حقوقی و مدیریتی و رفع موانع پیرامون فضای کسب و کار واحدهای صنعتی صورت می‌گیرد و نسبت به بازفعال‌سازی واحدهای راکد و تعطیل در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان‌ها اقدام می‌شود.

از ابتدای سال جاری تاکنون ۶جلسه تحت عنوان جلسات کمیته پایش طرح‌های راکد با هدف تعیین تکلیف و شتاب‌بخشی به‌ احداث و بهره‌برداری از این طرح‌ها برگزار شده؛ جلساتی که با حضور نمایندگانی از استانداری، دادگستری کل، اداره‌کل صمت و خانه صنعت و معدن و تجارت و با دعوت از سرمایه‌گذاران طرح‌های صنعتی دنبال می‌شود و مدیرعامل شهرک‌های صنعتی فارس برگزاری مستمر آنها را نقطه عطف این مجموعه می‌داند.

تعیین تکلیف ۱۱ طرح صنعتی در هفتمین جلسه پایش

همزمان با گرامیداشت هفته حمایت از صنایع کوچک، هفتمین جلسه امسال کمیته پایش طرح‌های راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس برگزار و در این جلسه موارد مربوط به ۱۱طرح صنعتی تعیین تکلیف شد.

همچنین پس از بررسی وضعیت طرح‌ها و دلایل عدم ساخت و ساز و بهره‌برداری در مدت زمان مشخص شده در خصوص اعطای مهلت جهت ساخت و ساز و یا فسخ تعیین تکلیف شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در این جلسه یکی از مهمترین اولویت‌ها را حمایت از سرمایه‌گذاران اهلیت‌دار عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاران اهلیت‌دار با اقدامات‌شان به توسعه استان کمک می‌کنند، لذا لازم است تا آن جا که امکان دارد حمایت شوند.

سید مسعود عظیمی به یکی از طرح‌های مطرح شده در این جلسه که در زمینه تولید یکی از تجهیزات راهبردی صنعت نفت کشور است اشاره کرد و گفت:حمایت و کمک به منظور تسریع در راه‌اندازی چنین طرح‌هایی که کشور را از واردات بی‌نیاز می‌کند مصداق عینی تحقق جهش تولید با مشارکت مردم است.

سازو کارهای قانونی تعریف شده برای حمایت از سرمایه‌گذاران

وی معتقد است یکی از سازو کارهای قانونی تعریف شده برای حمایت از سرمایه‌گذارانی که موفق به اجرا و تکمیل طرح خود نشده‌اند اما در شرایط کنونی توان و امکانات لازم و قصد ادامه کار را دارند، تشکیل جلسات کمیته پایش است که در ۹ ماه گذشته ۱۲جلسه کمیته پایش در این شرکت برگزار و ۳۱۱طرح صنعتی تعیین تکلیف شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اضافه کرد: سرمایه‌گذاران بر اساس ارائه برنامه زمان‌بندی باید برای بهره‌برداری طرح اقدامات لازم را انجام دهند و هدف اصلی ما کمک و حمایت به منظور تسریع در راه‌اندازی طرح‌های صنعتی است.

عظیمی افزود:در جلسات کمیته پایش با شناسایی طرح‌های راکد و غیرفعال و احصاء دلایل غیرفعال بودن آنها پیگیری ویژه برای فعال‌سازی طرح‌هایی که شرایط لازم را دارند صورت می‌پذیرد.

مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس گفت: امسال و به منظور تحقق جهش تولید در شهرک‌های صنعتی با مشارکت مردم، دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها با رویکرد حمایت از تولید و صنعتگران تصویب و توسط سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به استان‌ها ابلاغ و اختیارت مناسب برای تصمیم‌گیری تفویض شده است.

عظیمی که معتقد است برای شتاب‌بخشی به روند تکمیل و بهره‌برداری طرح‌های صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و حمایت از صنعتگران باید ریسک‌پذیر باشیم، گفت: از همه ظرفیت‌های قانونی، برای رفع مسائل و مشکلات و تحرک بخشیدن به بخش صنعت استان استفاده می‌کنیم.

وی بر این باور است که راه‌اندازی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی، صنعت استان را پویا می‌کند و یکی از راهبردهای رشد اقتصادی استان مبتنی بر رشد صنعت و توسعه است که باید موانع و مشکلات این بخش برطرف تا چرخه اقتصادی بیش از پیش رونق گیرد.

مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی فارس افزود: در جلسات کمیته پایش، طرح‌های نیمه تمام صنعتی غیرفعال مورد بررسی و عارضه‌یابی قرار می‌گیرد و هدف از برگزاری این جلسات کمک به راه‌اندازی طرح‌های صنعتی است.

برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی طرح‌های صنعتی

به گفته عظیمی، برنامه‌ریزی برای فعال‌سازی طرح‌های صنعتی که در مرحله ساخت و ساز و یا نصب ماشین‌آلات متوقف شده‌اند در اولویت شرکت شهرک‌های صنعتی فارس قراردارد و همه طرح‌های غیرفعال در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرند تا در خصوص اعطای مهلت به واحدهای راکدی که دارای شرایط باشند، تصمیم‌گیری شود.

بدون شک پایش واحدهای صنعتی غیرفعال در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی فارس با استفاده از سیاست‌های متولیان اقتصادی استان و با به‌کارگیری ظرفیت مشاوران و ارائه‌دهندگان خدمات توسعه کسب و کار موجبات حل مشکلات بنگاه‌ها و توانمندسازی آن‌ها، کاهش قیمت تمام شده و افزایش رقابت‌پذیری را با هدف توسعه اقتصادی استان فراهم می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha