بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

تهران- ایرنا- سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر کمبود بودجه و بحث تجمیع را دو چالش اصلی این دانشگاه عنوان کرد و گفت: دانشگاه از این پراکندگی رنج می‌برد. سعی ما این است با حمایت‌های دولت و وزیر علوم این مساله را حل کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز شنبه ۱۰ تیرماه امسال با صدور حکمی «امیررضا شاهانی» را به عنوان «سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی» منصوب کرد. پیش از این حسن مزرعه‌شاهی رییس این دانشگاه بود.

وی (زاده تهران_۱۳۴۹) عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با مرتبه علمی استاد در رشته مهندسی مکانیک است. از سوابق مدیریتی و اجرایی شاهانی می‌توان مسئولیت‌هایی چون معاون آموزشی و مدیرکل پژوهش و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، معاون زیربنایی و امور تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس، سرپرست مرکز سنجش و پذیرش و عضو شورای برنامه ریزی و کمیسیون موارد خاص دانشگاه آزاد اسلامی، مسئول بسیج اساتید دانشگاه صنعتی خواجه نصیر را نام برد.

وی همچنین محقق برگزیده و استاد برتر دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی خواجه نصیر بوده و علاوه بر تالیف کتاب، ۱۱۰ مقاله پژوهشی نمایه شده دارد که بیشتر آنها در نمایه ISI است.

بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

شاهانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا درباره برنامه های خود برای ارتقای این دانشگاه اظهار داشت: ارتقای کیفیت، تجمیع، افزایش بودجه، تدوین و اجرایی سازی نظام یکپارچه سنجش و ارزیابی کیفیت، سوق دادن دانشگاه در جهت رفع نیازهای کشور، ارتقای جایگاه دانشگاه در رتبه بندی های بین المللی، تدوین برنامه راهبردی ۲۵ ساله و تامین مسکن اعضای هیات علمی و کارکنان از اولویت ها و برنامه های دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی است.

۹۰ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرفه هزینه های پرسنلی می شود

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر درباره بودجه این دانشگاه گفت: مشکلی که دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه ما دارد این است که بیش از ۹۰ درصد بودجه دانشگاه صرف هزینه های پرسنلی می شود، یعنی باید با کمتر از ۱۰ درصد بودجه همه کارهای دانشگاه از جمله ارتقای آزمایشگاه ها، کارگاره‌ها، تجهیزات آموزشی و پژوهشی و عمرانی را انجام دهیم.

بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

بودجه و تجمیع دو چالش اصلی دانشگاه

شاهانی با بیان این که دو چالش اصلی دانشگاه کمبود بودجه و تجمیع آن است، گفت: بودجه دانشگاه چالش جدی است که مقام وزارت علوم هم این موضوع را تایید کرد و در این رابطه با سازمان و برنامه بودجه وارد مذاکره شده ایم تا بودجه فعلی دانشگاه را ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: تجمیع دانشگاه یکی دیگر از چالش های اصلی دانشگاه خواجه نصیر است. دانشگاه پردیس های پراکنده دارد که باعث می شود هزینه های دانشگاه چند برابر شود. زمانی که دانشگاه یک جا، باشد همه کلاسها یک جا است و هزینه جا به جایی و رفت و آمد دانشجویان و تغذیه و کارهای دیگر را ندارد.

شاهانی افزود: بنابراین یکی از فشارهایی که بعد از بودجه به دانشگاه می آید، همین بحث پراکندگی و ضرورت تجمیع آن است؛ با توجه به این پراکندگی ها نیازمند هستیم که بودجه دانشگاه سه برابر شود.

ارتقای دانشگاه نیازمند همکاری همه است

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر افزود: به دو دلیل در دانشگاه ها به بحث آموزش کم توجهی شده است. یکی آیین نامه ارتقا که تمرکز را بیشتر به مقاله نویسی گذاشته و در نتیجه آموزش به خصوص برای اساتید جوان کمرنگ تر شده است؛ در صورتی که آموزش رکن اصلی دانشگاه است و باید تقویت شود. بر همین اساس در حوزه آموزش بدنبال ارتقای دانشگاه هستیم که کار یک نفر نیست و نیازمند همکاری مجموعه اساتید، همیاران علمی و دانشجویان است.

امضای تفاهم نامه با سایپا برای بورس صنعت

شاهانی درباره ارتباط دانشگاه با صنعت نیز بیان کرد: پیش از این در شورای برنامه ریزی این دانشگاه اساتید عضو بودند و در تدوین و تغییر برنامه های درسی تصمیم می گرفتند، اما در دوره جدید می خواهیم به این شورا مدیران و متخصصان صنعت را هم اضافه کنیم؛ چرا که مشتری خروجی دانشگاه ها به ویژه صنعتی، صنعت است. بنابراین می خواهیم نظر آنها را در تدوین برنامه های درسی، تغییر داده و بازنگری داشته باشیم.

بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

وی ادامه داد: برهمین اساس در مدت کوتاه مسوولیتم در این دانشگاه چند تفاهم نامه و قرارداد با صنعت از جمله با گروه صنعتی سایپا برای بورس صنعت امضا کردیم تا دانشجویان پنج رشته مهندسی مکانیک، مهندسی مواد، مهندسی برق، مهندسی صنایع و مهندسی کامپیوتر را بورسیه کنیم. دانشجویان بورسیه از همان اول حقوق می گیرند و بعد هم استخدام سایپا می شوند.

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر گفت: در برنامه های آموزشی علاقمندیم بدانیم خودروسازی ها چه درخواستی دارند و متناسب با آن آموزش ها را برنامه ریزی کنیم که برای آنها هم راضی کننده باشد.

دانشگاه ها در راستای نیازهای کشور فعالیت کنند

شاهانی یکی دیگر از برنامه های خود را سوق دادن دانشگاه در جهت رفع نیازهای کشور عنوان کرد و افزود: در حوزه پژوهش برنامه های خاصی داریم. بدنبال افزایش پروژه های صنعتی در دانشگاه هستیم؛ چرا که یکی از اولویت های دانشگاه خواجه نصیر پاسخ دادن به نیازهای کشور است.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها به ویژه دانشگاه های فنی باید در راستای نیازهای کشور فعالیت کنند؛ بر همین اساس هم قراردادهایی را با بعضی از صنایع به امضا رسانده ایم.

پارک علم و فناوری دانشگاه راه اندازی می‌شود

وی یکی دیگر از برنامه های دانشگاه را راه اندازی پارک علم و فناوری عنوان کرد و گفت: مباحث اقتصاد دانش بنیان نیاز واقعی کشور است و از طرف دیگر محصولاتی که از کشور صادر می شود خام است که باید جلوی این کار گرفته شود و با تولید محصولات ارزش افزوده ایجاد کنیم.

بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر افزود: حجم صادرات کشور در زمینه دانش بنیان نیز زیر یک درصد است یعنی ۹۹ درصد محصولات خام فروشی می شود که آورده کمی برای کشور دارد. بر همین اساس یکی دیگر از اولویت های جدی، راه‌اندازی پارک علم و فناوری است؛ چرا که این دانشگاه تنها دانشگاه برتر است که پارک علم و فناوری ندارد.

معاونت فناوری و دانش بنیان در دانشگاه ایجاد می‌شود

شاهانی ادامه داد: همچنین با حمایت مقام عالی وزارت علوم چارت دانشگاه را تغییر دادیم و مجوز معاونت جدیدی به نام معاونت فناوری و دانش بنیان را گرفتیم. یعنی یک معاونت پژوهشی و یک معاونت دانش بنیان خواهیم داشت و به زودی معاون آن منصوب خواهد شد. شورای راهبری هم در زمینه فناوری و دانش بنیان مدنظر داریم که از همکاران صاحب تجربه در این حوزه استفاده می کنیم.

بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

کار فرهنگی مقدم بر کار انضباطی است

وی با بیان این که یکی دیگر از برنامه های ویژه دانشگاه خواجه نصیر ارتقای فضای فرهنگی دانشگاه در جهت نیل به اهداف سند دانشگاه اسلامی است، تصریح کرد: اخبار منفی در این سالها به صورت فراوان در فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای بین جوانان پمپاژ می شود؛ بنابراین باید در حوزه های فرهنگی در این زمینه فعال تر عمل کنیم. در حوزه های فرهنگی تشکیل جلسات شورای فرهنگی و کارگروه حجاب و عفاف از اولویت های ما در این زمینه است.

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با بیان این که برنامه های فرهنگی باید به صورت هفتگی در پردیس های دانشگاه برگزار شود، افزود: کار فرهنگی مقدم بر کارهای انضباطی است. دید من این است که ابتدا باید کارهای فرهنگی انجام شود و بعد کار انضباطی صورت گیرد. نمی شود بدون کار فرهنگی، کار انضباطی کرد.

ارتباط اساتید و دانشجویان کمرنگ شده است

وی ادامه داد: ارتباط میان اساتید و دانشجویان که فرزندان ما هستند در سال های اخیر کمرنگ شده است که دلایل مختلفی دارد. یکی از آنها فضای کرونا بود که برنامه داریم ارتباط عاطفی پدرانه بین اساتید و دانشجویان تقویت شود. بر همین اساس برای برگزاری اردوهای علمی و فرهنگی به صورت ویژه بودجه در نظر گرفته ایم؛ چرا که این اردوها بسیار سازنده است و نشاط و انگیزه را زیاد می کند.

بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

فضای گفت‌وگوی آزاداندیشانه باید در چارچوب قانون باشد

شاهانی گفت: بحث فراهم کردن فضای گفتگو از دیگر برنامه های دانشگاه است که از معاونت دانشجویی و فرهنگی خواسته ایم برای این موضوع برنامه ریزی کنند.

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر افزود: باید فضای گفتگوی آزاد اندیشانه را همانطور که رهبر معظم انقلاب بارها روی آن تاکید داشته اند، ایجاد کنیم. دانشجویان باید در ارایه حرف ها، ایده ها و شبهات آزاد باشند.

بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

وی ادامه داد: دانشجو حق دارد اگر شبهه فکری دارد مطرح کند و مسوولان دانشگاه این شبهات را رفع کنند. اجازه دهیم گفتگویی دو طرفه، در چارچوب قانون و به دور از ساختارشکنی و قانون شکنی برگزار شود. بنابراین برنامه هایی را برای وفاق و همدلی بیشتر بین اساتید و کارکنان داریم.

باید اساتید جوان و پیشکسوت را حفظ کنیم

شاهانی درباره برنامه دانشگاه برای جذب اساتید افزود: در خصوص ارتقای کیفیت علمی دانشگاه جذب اساتید علمی و متعهد در دستور کار است. البته باید سعی کنیم اساتیدی را که جذب می شوند، حفظ کنیم.

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر گفت: با توجه به وضعیت حقوق و معیشتی اساتید بسیاری از اساتید جوان دانشگاه ها از کشور خارج می شوند که باید بتوانیم آنها را در دانشگاه ها حفظ کنیم. علاوه بر مهاجرت اساتید جوان، حتی اساتید پیشکسوت هم بعضا به دلیل این که شرایط اقتصادی خارج بهتر است از کشور می روند یا برای فرصت مطالعات می روند که اگر شرایط بهتر باشد این اتفاق نمی افتد.

بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

۲.۵ درصد کل استادان بالای سقف حقوق می‌گیرند

وی درباره مصوبه برداشت سقف حقوق اساتید اظهار داشت: مجلس لایحه ای که از طرف دولت درباره برداشت سقف حقوق استادان پیشنهاد شده، در کمیسیون تلفیق تصویب کرده است و منتظر صحن است تا در آنجا تصمیم گیری نهایی شود. در صورت تصویب در صحن مجلس، سقف حقوق اساتید برداشته می شود.

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با تاکید بر حفظ اساتید جوان و پیشکسوت گفت: این جفا به اعضای هیات علمی است که استادان دانشگاه را نجومی بگیر فرض کنیم. ارزش معلم و استاد را همه باید قدر بدانند. ضمن این که از کل استادان ۲.۵ درصد آنها بالای سقف حقوق می گیرند.

وی افزود: آموزش های ضمن خدمت به ویژه در بحث شیوه های تدریس و ارتباط با دانشجویان و مهارت های حرفه ای از برنامه های دیگر دانشگاه است.

در بحث خوابگاه ها مشکل خاصی نداریم

شاهانی درباره خوابگاه های این دانشگاه گفت: برای خوابگاه ها تمهیداتی اندیشیده شده است. خوابگاه جدیدی چند ماه قبل با کمک خیرین ساخته شد که به خواهران اختصاص پیدا کرده است که تجهیز و برای سال جدید آماده شده است. همچنین بقیه خوابگاه‌های دانشگاه که نیاز به بازسازی و تعمیر داشته اند، تعمیر و برای سال تحصیلی جدید آماده شده اند.

بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر افزود: سعی کردیم با توجه به خوابگاه های موجود خوابگاه های استیجاری دانشگاه را کمتر کنیم. بنابراین در بحث خوابگاه مشکل خاصی نداریم؛ به جز خوابگاه متاهلی که باید زمین آن تامین شود.

معضل تامین هزینه های تغذیه ای دانشجویان

وی درباره تغذیه دانشجویی این دانشگاه گفت: یکی از معضلات دانشگاه این است که هزینه های تغذیه خیلی بالا است. سال گذشته دانشجویان حداکثر ۶ هزار تومان برای غذا پرداخت می کردند و امسال وزارت علوم اعلام کرد ۱۰ هزار تومان پرداخت کنند که انتظار می رفت پرداختی دانشجویان بیشتر شود؛ چرا که هزینه های غذا و تغذیه برای دانشگاه ها خیلی بالا است.

بودجه و پراکندگی پردیس‌ها دو چالش دانشگاه خواجه نصیر در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر افزود: زمانی که دانشگاه را تحویل گرفتم ۱۳۰ میلیارد تومان بدهی داشت و نزدیک به ۳۸ میلیارد تومان به پیمانکار غذا بدهی دارد که در حال تسویه آن هستیم.

شاهانی ادامه داد: برنامه ریزی کردیم که هم غذای با کیفیت بدهیم و هم سعی کنیم قراردادها را طوری ببندیم که بتوانیم هزینه های آن را پرداخت کنیم.

وی درباره جایگاه رتبه بندی این دانشگاه گفت: این دانشگاه جزو ۱۴ دانشگاه برتر کشور و بین دانشگاه های صنعتی معمولا بین رتبه های چهار و پنج قرارگرفته است که یکی ازبرنامه های ما ارتقای جایگاه دانشگاه است.

امکانات ویژه به رتبه‌های زیر ۳۰۰

سرپرست دانشگاه صنعتی خواجه نصیر درباره جذب دانشجویان جدید گفت: رتبه های زیر ۲۰۰ تا ۳۰۰ در رشته های مختلف به تناسب رشته اگر خواجه نصیر را انتخاب کنند امکانات ویژه ای به آنها تخصیص می یابد.

بیش از ۲۰۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه تحصیل می‌کنند

شاهانی با بیان این که حدود ۷۵۰۰ دانشجو داریم که بیش از ۵۰ درصد آنها دانشجویان تحصیلات تکمیلی هستند، گفت: بیش از ۲۰۰ دانشجوی خارجی از ملیت های مختلف در دانشگاه خواجه نصیر مشغول تحصیل هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha