رویکرد اوقاف زنجان از اجاره داری به سرمایه گذاری تغییر کرد

زنجان - ایرنا - مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: رویکرد اوقاف استان از اجاره داری به سرمایه گذاری تغییر کرده است که همین موضوع باعث افزایش فوق العاده درآمدهای موقوفات و اجرای نیات وقفان می‌شود.

حجت‌الاسلام مختار کرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سالهای اخیر رویکرد اجاره داری صرف در موقوفات به اجرای طرح های سرمایه‌گذاری با استفاده از روش های بروز و تولید محور و استفاده از ظرفیت مردم در اداره وقف تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره به افزایش فوق العاده درآمدهای موقوفات استان،‌گفت: در پی اتخاذ این رویکرد،‌ درآمد ۷۰ میلیارد ریالی موقوفات استان زنجان در سال ۹۸ به یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال در سال گذشته رسید.

کرمی افزود: در سطح سازمان اوقاف نیز درآمد ۶ هزار میلیارد ریالی به ۳۵ هزار میلیارد ریال افزایش یافت و میزان اجرای نیات واقفان ارجمند هم بسیار ارتقا پیدا کرد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با بیان اینکه اوقاف باید خود را جای واقف قرار دهد و روشی را انتخاب کند که خیر بیشتری به جامعه هدف می رساند، افزود: به همین دلیل لازم است اجاره دهی صرف موقوفات به حداقل برسد و در عوض هر موقوفه باید بر حسب شرایط خود ارزیابی شود تا بهترین روش های ارتقای جایگاه موقوفه به مرحله اجرا درآید.

وی گفت: قطعا با شناسایی موقوفات مستعد و اجرای طرح های سرمایه گذاری با روش های به روز و بهره ورانه می توانیم شاهد افزایش فوق العاده درآمد موقوفات و اجرای نیات واقفان باشیم.

کرمی با اشاره به یک نمونه در این زمینه، گفت: زنده یاد "ایمانوردی مجیدی" حدود ۳۰ سال پیش در روستای سعید محمد شهرستان خدابنده زمین دیم ۱۲ هکتاری خود را وقف خیرات و مبرات، برپایی مجالس عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) و همچنین قرائت قرآن کریم به نیابت از خود کرد و اکنون از متولیان اداره وقف انتظار دارد بهترین اقدامات و موثرترین کارها در موقوفه‌اش انجام شود تا نیات او به بهترین شکل اجرا شود.

وی گفت: این مزرعه طبق روال معمول اجاره دهی به متقاضیان کمتر از ۲۰۰ میلیون ریال در سال درآمد داشت که با کاشت بدون واسطه و انجام سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون ریالی که از طریق تلاشهای امین موقوفات انجام شد، امسال ۱۵ تن گندم از این مزرعه برداشت و چهار میلیارد ریال درآمد نصیب موقوفه شد که حاصل تغییر رویکرد و تلاش همه همکاران به ویژه امین موقوفات است.

استان زنجان، هزار و ۶۹۶ مورد مسجد و مکان مذهبی و هزار و ۱۱۱ مورد موقوفات کشاورزی و املاک دیگر دارد که مجموعا بیش از ۳۳ هزار رقبه (مکان مستقل و مشخص وابسته به موقوفه) را شامل می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha