۱۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۲۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85590396
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

ملک ده ها میلیارد ریالی موقوفه در طارم از تصرف موقوفه خواران خارج شد

زنجان - ایرنا - رئیس اداره حقوقی و ثبتی اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: ملک با ارزش ده ها میلیارد ریالی موقوفه واقع در شهر چورزق شهرستان طارم که سالها در دست موقوفه خواران بود با تشکیل پرونده و پیگیری حقوقی اوقاف استان و شهرستان طی ماه جاری از تصرف غاصبانه خارج و از فروش غیرقانونی آن جلوگیری شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود مرادی روز یکشنبه در جلسه بررسی پرونده های حقوقی موقوفه های استان افزود: این افراد با تصرف عدوانی ملک موقوفه و استفاده از وکلای مجرب و پرداخت اجاره بسیار ناچیز درصدد ادامه تصرف و دریافت سند مالکیت و قطعه بندی و فروش این زمین مرغوب بودند و مانع از ورود اوقاف و اجرای هر گونه طرح عمران و آبادانی و در نهایت مانع اجرای نیات خیر واقف خیر اندیش این زمین شده بودند.

وی اظهار داشت: پس از تشکیل و پیگیری پرونده حقوقی از طرف اداره اجرایی طارم و تلاش همکاران حقوقی تلاشهای بسیاری طی چند مرحله برای رفع این تصرفات انجام شد که به لطف خدا و کوشش همکاران این اقدامات در سال‌جاری نتیجه داد و با حکم قطعی قضایی رای به نفع موقوفه صادر شد.

مرادی ادامه داد: این ملک با مساحت بیش از سه هزار و ۵۰۰ مترمربعی در محدوده مرکزی شهر چورزق واقع شده و محل مناسبی برای اجرای طرح های سرمایه گذاری با هدف احیای موقوفه و اجرای نیات خیر واقف ارجمند این زمین با نام زنده یاد مشهدی حسین چورزقی است که بیش از یک قرن از وقف آن می‌گذرد.

وی با بیان اینکه ثبت حفظ موقوفات و جلوگیری از تضییع حق و حقوق، ارتقای وضعیت آنها و اجرای نیات واقفان سه وظیفه اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه است، گفت: بخش حقوقی اوقاف سازمان، استان و ادارات اجرایی نقش اصلی را در بخش ثبت و حفظ حقوق موقوفات دارند.

وی با بیان اینکه با تلاش‌های اداره حقوقی احکام ۹۰ درصد پرونده‌های امسال به نفع موقوفات صادر شد، افزود:‌ رویکرد اوقاف استان در استیفای حقوق موقوفات مبتنی بر تعامل و همکاری و حل و فصل مشکلات موجود از طریق اداری و پرهیز از تشکیل پرونده‌های حقوقی و کیفری در مراجع قضائی است، اما در مواردی ناگزیر از طرح دعوا در محاکم قضائی هستیم از طرفی سالانه تعداد زیادی پرونده از بابت اشخاص به طرفیت موقوفات طرح می شود که ملزم به ورود و رسیدگی هستیم.

رئیس اداره حقوقی ثبتی و اجارات اوقاف استان زنجان گفت: هم اکنون در حال پیگیری بیش از ۴۳۰ پرونده حقوقی با موضوع دفاع و پیگیری حق و حقوق موقوفات امامزادگان و بقاع متبرکه هستیم.

استان زنجان نزدیک ۲ هزار و ۹۰۰ موقوفه دارد که حدود هزار و ۵۰۰ مورد آن مسجد و مکان مذهبی و حدود هزار و ۴۰۰ مورد زمین زراعی دیمی، مزرعه و باغ و موارد محدودتری زمین آبی، املاک مسکونی و تجاری است که موارد قابل اجاره طی مزایده رسمی به بالاترین پیشنهاد به اجاره واگذار شده و درآمدهای به دست آمده صرف اجرای نیات واقفان درج شده است در وقفنامه و هزینه های لازم در همان موقوفه می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha