۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۸:۰۲
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 85565166
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۱۶ امامزاده و بقعه شاخص استان زنجان

زنجان - ایرنا- طرح بصیرت عاشورایی در ۱۶ امامزاده و بقعه شاخص استان در ایام محرم با حضور باشکوه اقشار مختلف مردم اجرا شد که در ماه محرم و تا اربعین حسینی نیز ادامه می‌یابد.

به گزارش ایرنا،‌ عشق به اهل‌ بیت عصمت و طهارت (ع)‌ یکی از خصلت های بارز شیعیان سراسر جهان است و در این میان ایرانیان همواره دوستدار ائمه معصومین بوده اند و تقریبا همه شهرهای ایران پایگاه تجمع محبان رسول اکرم(ص) و خاندان پاک اوست چراکه دوستی با اهل بیت رسیدن به قله بلند کمال انسانی است و موجب ثبات قدم در راه معنویات و دینداری و ارزشی های والای الهی می شود.

بر همین اساس هریک از شیعیان علاوه بر ارادت قلبی به اهل بیت(ع) به روش های مختلف و در مقاطع و مناسبت های خاص، این عشق و دلدادگی خود را به معصومین ابراز می کنند و با برگزاری مراسم مختلف،‌ همایش ها،‌ نشست های تخصصی و در ایام عزاداری نیز با برپایی دسته های عزاداری با شکوه این عشق و ارادت را به نمایش می گذارند.

در همه ایام سال که تاریخ مناسبت های دینی و مذهبی را ثبت کرده، محرم حزن انگیزترین ماه و شاهد باشکوهترین مراسم عزاداری برای شهدای کربلاست، با آغاز این ماه در تمامی کوی و برزن،‌ مساجد و تکایا، اماکن مقدس و خیابان های شهر و سردرب خانه های مردم سیاه پوش و پرچم عزا برافراشته می شود.

محرم در استان زنجان نیز حال و هوای دیگری دارد که امروز در کل دنیا عزاداری های مردم آن به خصوص در روزهای هشتم و یازدهم این ماه و سوگواری‌های باشکوه،‌ گسترده و منسجم در دسته عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم آن زبانزد است.

امامزادگان و بقاع متبرکه استان نیز در این مدت میزبان خیل عزاداران و سوگواران حسینی هستند و زمینه برای اجرای نیات واقفان گرانقدر با موضوع برپایی مجالس عزاداری با اجرای طرح بصیرت عاشورایی فراهم می شود.

در این مدت حدود دو سوم جمعیت استان در مراسم و عزاداری امامزادگان و بقاع متبرکه در دهه اول محرم شرکت کردند و پنج هزار خادم افتخاری مردمی در برپایی این مراسم حسینی مشارکت داشتند.

خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با حجت الاسلام مختار کرمی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت و گو کرده است.

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۱۶ امامزاده و بقعه شاخص استان زنجان

ایرنا. در خصوص فعالیت ها و برنامه های مختلف ماه محرم در امامزادگان و بقاع متبرکه توضیح دهید.

این فعالیت ها و برنامه ها تحت عنوان سوگواره بصیرت عاشورایی سازمان اوقاف و امور خیریه در امامزادگان و بقاع متبرکه اجرا می شود.

امسال این برنامه ها در ۱۶ امامزاده و بقعه متبرکه شاخص استان از جمله حسینیه و زینبیه اعظم، امامزاده ابراهیم(ع) شهر زنجان و امامزاده محمد(ع) حاج سیران در شهرستان زنجان، امامزادگان اسماعیل(ع)، زیدالکبیر(ع)، اسحاق(ع) و محمد(ع) در شهر ابهر، امامزادگان یعقوب(ع) در شهر صائین قلعه و اسحاق(ع) در شریف آباد شهرستان ابهر، امامزاده ابراهیم(ع) شهر سجاس و بقعه حضرت قیدار نبی(ع) در شهرستان خدابنده، امامزادگان طیب(ع) و جواد(ع) در شهرستان ایجرود، امامزادگان هاشم و عوف(ع) در شهر آببر شهرستان طارم و امامزاده ام البنین(س) در شهرستان سلطانیه برگزار شد.

ایرنا.چه تعداد بسته غذایی و غذای گرم در این مدت توزیع شد؟

در این مدت ۳۰۰ هزار پرس غذای نذری مثل برنج، عدسی، آش و حلیم در میان عزاداران، میهمانان و زائران از محل نذورات امامزادگان و کمکها و نذورات مردمی درآمد موقوفات با نیات عزاداری به ارزش ۷۰ میلیارد ریال طبخ و توزیع شد.

همچنین ۳۷ هزار بسته غذایی به ارزش ۳۰ میلیارد ریال طی اجرای طرح قرار دوازدهم میان خانواده های کم برخوردار از محل درآمدهای یاد شده پخش شد.

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۱۶ امامزاده و بقعه شاخص استان زنجان

پیش بینی می کنیم ۵۰ میلیارد ریال از درآمدهای موقوفات با نیات عزاداری در طول ماه محرم و صفر و برگزاری موکب های اربعین صرف اجرای نیات واقفان شود.

ایرنا. موقوفات استان در طول دهه اول ماه محرم از چه برنامه هایی میزبانی کرد؟

در این مدت، هشت مراسم شیرخوارگان حسینی(ع) برای مادران و بانوان حسینی و ۶ مراسم احلی من العسل برای نوجوانان حسینی برپا شد.

همچنین ۱۲ مبلغ اعزامی از سازمان اوقاف و امور خیریه همراه با ۱۵ مبلغ بومی با اجرای برنامه های دینی، مذهبی و فرهنگی مثل برپایی نمازهای جماعت در اوقات سه گانه، پاسخگویی به سوالات شرعی، ارائه مشاوره های مذهبی و اجرای برنامه و مربیگری کلاسهای آموزشی برای کودکان و نوجوانان از جمله قرآن کریم، احکام، زبان و برنامه ورزشی به تبلیغ و فعالیت دینی و فرهنگی پرداختند.

این مربیان تا پایان ماه صفر به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۱۶ امامزاده و بقعه شاخص استان زنجان

مجموعا نزدیک به ۲۰۰ شب مجلس عزاداری در امامزادگان و بقاع شاخص در دهه اول و بعد از عاشورا برگزار و ۵۰ برنامه شاخص عزاداری علاوه بر این مجالس نیز برگزار شد.

برآورد می شود جمعیتی بالغ بر دو سوم جمعیت مردم زنجان به تعداد بیش از ۶۵۰ هزار نفر در مراسم امامزادگان و بقاع متبرکه شرکت کردند.

ایرنا.چه تعداد نیرو خادم برای برگزاری این مراسم همکاری داشتند؟
بیش از پنج هزار خادم افتخاری مردمی همراه با خادمین رسمی با نظارت هیات امنا و مدیران اجرایی کار آماده سازی، برپایی و نظم دهی این مراسم را برعهده داشتند.

نماز ظهر عاشورا هم به یاد آخرین نماز امام حسین (ع) و یارانش با هدف ترویج فرهنگ اقامه نماز به ویژه در اول وقت در ۱۵ امامزاده با حضور بیش از ۳۰ هزار نفر اقامه شد.

مثل هرسال دسته های عزاداری متعدد مردمی از محلات، مساجد و تکایای شهرها و روستاهای دور و نزدیک، طبق سنت های دیرپای ایرانیان در روز اول، هفتم و روزهای تاسوعا، عاشورا، یازدهم و دوازهم محرم برای عرض تسلیت و انجام عزاداری در شهرها و روستاها به محضر امامزادگان عظیم الشان مشرف شدند.

اجرای طرح بصیرت عاشورایی در ۱۶ امامزاده و بقعه شاخص استان زنجان

دسته های عزاداران حسینیه و زینبیه اعظم زنجان، مساجد احمدیه، تکیه قائمیه، هیات ثارالله و فاطمیون و اجتماع بزرگ عزاداران در بقعه قیدار نبی(ع) و امامزاده اسماعیل(ع) ابهر و تعزیه خوانی تکیه حسینی(ع) شهر ارمغانخانه و روستای رجعین را می توان از شاخص ترینهای این دسته ها در سطح استان، کشور و منطقه دانست.

ایرنا. تاثیر این عزاداری ها را در گره گشایی از مشکلات مردم چه می دانید؟
نذورات متعدد مردمی که نثار این مراسم ها می شود نشان از برآورده شدن حاجات دهها هزار نفر از مردم سراسر استان، ایران و حتی برخی نقاط خارج از کشور دارد.

هر سال میزان نذورات دسته های بزرگ عزاداری اعلام می شود اما خبری از برآورده شدن نذر و نیاز دهها هزار نفر از مردم در مجالس عزاداری و گرامیداشت اهل بیت (ع) به دنیا مخابره نمی شود.

مشکلاتی که با دستان گره گشای اهل بیت و اذن الهی حل می شود اغلب گره هایی سخت و گاه کور است که دست عادی بشریت از باز کردن آن کم توان یا ناتوان است.

در پایان باید از تمامی دستگاه های کمک کننده مثل سپاه، بسیج، فرماندهی انتظامی راهنمایی و رانندگی، نیروهای حافظ امنیت، هلال احمر، ستاد مدیریت بحران و تک تک نهادهای دخیل در برگزاری این مراسم تشکر کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha