۸ شهریور ۱۴۰۳، ۱۸:۱۰
کد خبرنگار: 1794
کد خبر: 85582638
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فاز دوم طرح توسعه بقعه قیدار نبی (ع) در شهرستان خدابنده افتتاح شد

زنجان - ایرنا - فاز دوم طرح توسعه بقعه حضرت قیدار نبی (ع) شهرستان خدابنده روز پنجشنبه با حضور امام جمعه و فرماندار شهرستان خدابنده و مدیرکل اوقاف استان زنجان به مناسبت هفته دولت افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این طرح توسعه با هزینه ۳۰ میلیارد ریالی از درآمد موقوفات، ۲۰ زائرسرای سنتی همراه با آشپزخانه، حمام و سرویس های بهداشتی و هشت فروشگاه صنایع دستی و گردشگری در بقعه حضرت قیدار نبی(ع) به بهره برداری رسید.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان خدابنده زنجان در این باره، گفت: با انتقال مدرسه علمیه بقعه حضرت قیدار نبی (ع) به ساختمان جدید ۲۸ حجره قدیمی این بقعه تبدیل به زائرسرای سنتی و فروشگاه عرضه صنایع دستی و گردشگری شد.

علی ذوالقدری گفت: در راستای اجرای طرح جامع این بقعه متبرکه بیش از ۲۰ میلیارد ریال برای بهسازی و تغییر کاربری این حجره ها هزینه شد که می توان به انجام سفیدکاری مجدد، ایجاد تاسیسات سرمایشی و برقی ، ساخت آشپزخانه مرکزی با گنجایش ارائه همزمان خدمات به ۱۰ خانواده ، تعویض درب های قدیمی با دربهای جدید،نصب شیشه رنگی و ساخت چهار حمام و سرویس بهداشتی مجزا برای استفاده زائرین و مسافرین، اشاره کرد.

وی افزود:همچنین در راستای اجرای طرح جامع این بقعه از سه سال پیش تاکنون و بدون استفاده از اعتبارات دولتی بیش از ۳۶۰ میلیارد ریال از محل عواید موقوفه قیدار نبی(ع) برای آزادسازی حریم و خرید املاک مجاور بقعه به تعداد ۱۶ واحد ، سنگفرش و دیوارکشی محوطه با مساحت ۹ هزار متربع و ساخت ۳۶ سرویس بهداشتی مدرن با زیربنای یک هزار و ۵۰۰ متربع هزینه شد.

شهر ۸۰ هزار نفری قیدار که در قرن هشتم قمری و زمان ایلخانان ، روستایی کوچک بود توسط غازان خان به کابین بلغان خاتون همسرش درآمد و این بانو نیز به خاطر نیک اندیشی و تمایل به انجام کار خیر و ماندگار این روستا را با نیت های صرف در هزینه های جاری بقعه ، مساعدت به طلاب علوم دینی و کمک به فقرا و انجام امور خیر ،وقف بقعه حضرت قیدار نبی(ع) کرد.

اکنون با توجه به تبدیل آن به شهر ، کلیه املاک مسکونی و تجاری و اداری مستاجر موقوفه محسوب می شوند و اجاره سالیانه پرداخت می کنند که در نیات این موقوفه صرف و خرج شده و بخشی از آن نیز بابت توسعه و سرمایه گذاری در همین موقوفه مصرف می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha