محیط علمی دانشگاه برای پیشرفت کشور از حاشیه‌ها دور بماند 

تهران- ایرنا- رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، دوری از حاشیه‌ها و جلوگیری از تبدیل محیط علمی دانشگاه به پایگاه احزاب سیاسی را از دغدغه‌ها و خواسته‌های جدی دانشگاهیان از وزیر علوم آینده عنوان کرد.

عبدالله معتمدی روز یکشنبه، همزمان با معرفی فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهادت رئیس جمهوری و هیات همراه شرایطی را فراهم کرد که عمر دولت سیزدهم کوتاه‌تر از دولت‌های گذشته باشد و انتخابات ریاست جمهوری پیش از موعد مقرر برگزار شد و در نهایت امروز فهرست وزیران پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

وی افزود: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محل فعالیت فرهیخته‌ترین اقشار جامعه اعم از استادان و دانشجویان است و مدیران آینده کشور به زودی از دل دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند و مسئولیت‌های کلیدی را برعهده می‌گیرند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: بر این اساس، خروجی دانشگاه و اینکه چه نیروهایی را برای مدیریت آینده جامعه، تربیت می‌کند اهمیت به‌سزایی دارد، از سوی دیگر رشد و پیشرفت علم در دنیا و اقتدارآفرینی علم، یکی از بحث‌های جدی و مورد توجه در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده است و در این مدت دانشگاه‌ها رشد علمی مطلوبی داشته‌اند.

وی بیان کرد: گسترش آموزش عالی در سال‌های گذشته به گونه‌ای بود که تعداد دانشجویان از یک میلیون نفر در پیش از انقلاب امروز به حدود چهار میلیون دانشجو رسیده است و تنوع رشته‌ها در آموزش عالی متکثر است و تقریبا در تمام رشته‌های تخصصی، امکان پرورش دانشجویان دکتری و پسا دکتری داریم.

معتمدی گفت: ظرفیت‌های علمی که به همت مدیران گذشته ایجاد شده، نیازمند این است که با همین سرعت پیش رود و برای کمک به پیشرفت کشور، محیط دانشگاه باید علمی، جدی و به دور از حاشیه‌ باشد و اینگونه نباشد که احزاب سیاسی بخواهند پایگاه‌های خود را در دانشگاه برپا کنند زیرا دانشگاه‌ها باید به کار علمی که وظیفه اصلی آنهاست رسیدگی کنند.

وی تاکید کرد: وزارت علوم با ظرفیت مناسب اعضای هیات علمی و ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری که سال‌های اخیر کسب کرده، در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن دارد و در برخی رشته‌ها در سطح دنیا در موقعیت خوبی قرار داریم در رشته‌های دیگری که با شاخص‌های بین‌المللی فاصله داریم زمینه و بستر لازم فراهم شده و آینده روشنی را نوید می‌دهد و امیدواریم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

معتمدی اظهار امیدواری کرد در تعامل دولت چهاردهم با مجلس شورای اسلامی، افراد اصلح برای تصدی وزارتخانه‌ها انتخاب شوند و به زودی کار خود را شروع کنند زیرا این بلاتکلیفی به نفع دولت نیست و استقرار وزرا به دولت کمک می‌کند به صورت جدی برنامه‌های خود را شروع کند و مردم با بلاتکلیفی و حالت کم‌تحرکی مواجه نباشند.

به گزارش ایرنا، فهرست وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم، امروز یکشنبه ۲۱ مردادماه توسط شهرام دبیری معاون امور مجلس رئیس جمهور، به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه شد.

به گفته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، کمیسیون‌های تخصصی مجلس از عصر امروز، بررسی برنامه‌ها، اهداف و دیدگاه‌های وزرای پیشنهادی دولت را در دستور کار خواهند داشت و این روند در روزهای بعد به صورت دو شیفت در کمیسیون‌ها پیگیری خواهد شد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی همچنین خبر داد که وزرای پیشنهادی دولت در همه کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی حضور خواهند یافت و آخر هفته جاری نیز کمیسیون‌ها نتیجه بررسی‌های انجام شده و جمع‌بندی را به هیات رئیسه اعلام خواهند کرد.

از شنبه آینده (۲۷ مردادماه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی دولت چهاردهم آغاز خواهد شد و این روند به صورت دو شیفت در صحن علنی مجلس تا چهارشنبه (۳۱ مردادماه) ادامه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha