۲۲ مرداد ۱۴۰۳، ۱۹:۱۴
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 85566305
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هدف گذاری ۲۰ همتی سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی در سال ۱۴۰۳ 

رشت-ایرنا- مدیر عامل و رئیس هیات مدیره منطقه آزاد انزلی از هدف گذاری ۲۰ همتی سرمایه گذاری این منطقه در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: سال گذشته سرمایه گذاری خارجی ۱۲۰ درصد و سرمایه گذاری داخلی ۳۵۰ درصد رشد داشت.

به گزارش ایرنا، محمد سجاد سیاهکارزاده عصر دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت تجلیل از خبرنگاران استان گیلان برگزار شد اظهار کرد: تمام سرمایه گذاری های این منطقه بصورت شفاف بوده و ما هیچ تفاهم نامه ای پشت درهای بسته با کسی نداریم. سال قبل ۶۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی و هشت میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این منطقه محقق شده است.

وی افزود: منطقه آزاد انزلی در همه شاخص های اقتصادی براساس مدل پیش بینی و برنامه‌ریزی که دبیرخانه مناطق آزاد کشور عمل کرده است و بسیاری از اهداف مورد نظر این منطقه محقق شد.

سیاهکارزاده گفت: در حوزه زیربنایی مهمترین پروژه‌ای که در منطقه آزاد انزلی افتتاح و به بهره برداری رسید راه آهن رشت-کاسپین بود و یکی از موضوعات مهم و مورد تاکید پس از اتمام این پروژه برقراری تردد و انجام رویه‌های صادراتی، وارداتی و ترانزیتی نیز بعد از این مسیر هر روز امکان پذیر شد.

وی تصریح کرد: اکنون پس از بهره برداری راه آهن رشت- کاسپین ۲ خط صادرات و ترانزیت نیز از این مسیر انجام می‌شود بطوریکه اکنون ۶ هزار تن صادرات سیمان از این مسیر انجام شده و ۲ هزار تن نیز بزودی وارد می‌شود. همچنین تا اکنون پنج هزار تن اوره از ترکمنستان در بندرکاسپین ترخیص و با قطار به ترکیه ترانزیت شده است.

وی افزود: در حوزه سیمان و صادرات سیمان به علت عدم امکان سرویس دهی برخی بنادر با توقف مواجه بودیم که ما در منطقه آزاد انزلی و از بندر کاسپین این مهم را محقق کردیم . صادر سه هزار تن سیمان هر ۱۰ روز یکبار نیز یکی دیگر از برنامه های در دست اقدام بندرکاسپین است که بزودی با یکی از کارخانجات سیمان استان انجام می شود.

مدیر عامل و رییس هیات مدیره منطقه ازاد انزلی یکی از اولویت‌ها و مطالبات منطقه آزاد انزلی را طولانی تر کردن ریل در محدوده بندری کاسپین اعلام کرد و گفت: شرکت راه آهن باید به تعهد خود در خصوص ایجاد ایستگاهی در ۴۵۰ متری بندر کاسپین برروی زمین های خریداری شده توسط منطقه آزاد انزلی عمل کند.

وی اضافه کرد: ریل در داخل محوطه بندری کاسپین ۱۴ کیلومتر بوده که ۶۸۵ متر آن افتتاح شد و با اتمام احداث اسکله های بندر کاسپین ریل نیز باید تکمیل شود و با این احتساب در کنار هرپست اسکله باید ریل ساخته شود که این مهم در برنامه یکساله منطقه آزاد انزلی قرار دارد. (بندرکاسپین در فاز نخست ۱۴ پست اسکله دارد که در حال حاضر ۶ پست آن فعال است.)

سیاهکار زاده تصریح کرد: با تکمیل ریل واگن های بیشتر و ترانزیت و صادرات افزایش خواهد یافت و به این منظور در راستای معرفی کریدور شمال-جنوب از منطقه آزاد انزلی رویداد و مدل بین المللی تخصصی برلی پیروزی در جنگ نرم کشترها در راه اندازی کریدورهای مختلف برنامه ریزی خواهد شد.

وی به ماموریت بنادر شمالی برای ورود کالاهای اساسی نیز اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه‌های بندر کاسپین افزایش صادرات از این بندر است و در این راستا سال قبل ۲۴ میلیون دلار صادرات از این مسیر انجام شد . همچنین ۶۶۶ میلیون دلار صادرات نیز از تولیدات منطقه آزاد انزلی به سرزمین اصلی صورت گرفت و در چهار ماهه نخست امسال هم در این حوزه ۹ میلیون دلار صادرات صورت گرفت.

وی در ادامه از اجرای پروژه احداث پست برق در بندر کاسپین خبر داد و اظهار کرد: در مجموع منطقه آزاد انزلی شامل فاز تجارت، پنج روستا و ۲ شهرک صنعتی کمتر از ۵۰ مگاوات برق مصرف می‌کنند که مجوز ۵۰ مگاوات دیگر نیز از وزارت نیرو اخذ شده است.

وی یاد آوری کرد: در حوزه زیر ساختی شهرک شماره ۳ این منطقه نیز ۵۰ هکتار است که ۳۷هکتار آن تملک شده و مراحل اجرایی این‌پروژه در حال انجام است که برای این شهرک نیز برق اختصاصی پیش بینی شده است.

وی از توسعه سرمایه گذاری در حوزه گردشگری هم خبر داد و تصریح کرد: بزودی باغ پرندگان با مدلی جدید در فاز تجارت این منطقه با سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیارد ریالی احیاء خواهد شد. همچنین پروانه بیمارستان فوق تخصصی ۲۱۵ تختخوابی سرطان در حوزه گردشگری سلامت نیز صادر شده است که در دوبخش داخلی و بین المللی خدمات درمانی ارائه خواهد کرد.

سیاهکار زاده اظهار کرد: منطقه آزاد انزلی ۲۱ واحد مسکونی برای افراد بی بضاعت تحت پوشش نهادهای حمایتی در روستاهای محدوده منطقه آزاد انزلی احداث شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha