رفع عطش عشایر خراسان شمالی نیازمند ۸۱۰ میلیارد ریال اعتبار 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی گفت: رفع عطش و تامین آب آشامیدن مورد نیاز عشایر استان دست کم ۸۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. 

محمدحسن محمدی کوشکی روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: کمبود بارندگی ها و کاهش منابع آبی، عشایر استان را در تامین آب آشامیدن مورد نیاز و تامین آب مورد نیاز دام با مشکل روبه رو کرده است.

وی با انتقاد از در نظر نگرفتن سهم آب مورد نیاز دام عشایر در مدیریت برنامه ها افزود: اجرای برنامه های مدیریت منابع آب های سطحی و زیر زمینی بدون در نظر گرفتن سهم و محل تامین مصارف دام عشایر و روستایی موجب بروز مشکلات عدیده ای برای عشایر استان شده است.

محمدی کوشکی خاطرنشان کرد: خشک شدن چشمه ها و قنوات و علاوه بر آن خاموشی چاه های آب کشاورزی برای مدیریت آب‌های زیر زمینی بدون توجه به تامین نیاز آبی سهم دام عشایری، روستایی و سهم محیط زیست موجب فشار مضاعف به ناوگان آبرسانی سیار عشایر شده است.

وی گفت: تابستان امسال به علت محدودیت انرژی برق و مدیریت ذخایر آب‌های زیر زمینی شماری از چاه ها که منبع تامین آب عشایر بود، خاموش شد و بر این اساس تامین آب با مشکل روبه رو شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی با اشاره به فرسودگی ناوگان حمل آب گفت: کامیون های حمل آب سن بالایی دارند از این رو زودتر مستهلک می شوند.

وی افزود: در صورت ادامه خشکسالی‌ها و استمرار اجرای برنامه مدیریت منابع آب و تامین نشدن اعتبارات لازم برای خرید تانکرها و هزینه های سرویس و نگهداری آنها بدون شک در ماه های آتی و سال آینده مشکل تامین آب سالم برای خانوار عشایر استان تشدیدخواهد شد.

خراسان شمالی هفت هزار و ۳۵۲ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

عشایر این استان ۶۰۰ هزار راس دام سبک در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha